Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?

Startet av Ben, torsdag 01. august 2019, klokken 10:18

« forrige - neste »

Ben

Hei!
Jeg fant ingen egen diskusjon om dette temaet så derfor lager jeg et nytt emne..

Jeg har blitt fortalt en gang at NiCd ikke kan lades i parallell (her dreier deg seg om SAFT NiCd fra de gamle Think-bilene). Når jeg ser på spenningskurven til saft-batteriene i manualen s15 (se vedlegg), så forstår ikke helt hvorfor det skal være problem med parallell lading. Kan noen forklare dette?

I prosjektet mitt (elbåt) ønsker jeg 84V og 4x100Ah. Den opprinnelige planen er da 4 serier a 13 NiCd-blokker med en 100A shottky diode for hver serie. Slik kan hver serie lades separat, og utlades i parallell. Ladekildene er solceller, samt Eltek smpt1000 strømkilder. (Både solcelle-regulator og Eltek leverer konstant strøm, og når batterispenning nærmer seg innstilt spenning vil ladestrømmen avta).
Løsningen nevnt over medfører litt kompleks ladesystem. Det ville blitt mye enklere hvis jeg kunne koble de 4 seriene i parallell med én ladekilde, eller 4-og-4 blokker i parallell og 13 slike i serie. Men det går da altså ikke, eller..?

Elmo

NiCd-bilene (PSA+Think) lader batteriene i serie.
Når jeg lader demonterte batterier eksernt for testing osv så lade jeg også i serie, men de er mest fordi jeg ønsker å vite hvor mange Ah jeg har ladet (noe som kanskje kan variere litt hvis jeg lader i paralell).
Men jeg kan ikke si jeg ser noen grunn til at de ikke skulle kunne lades i paralell - ut over evt at hvis batteriene er av ulik "kvalitet" (noe de ofte er !) kan gjøre at de ikke får like mye lading ?

Jeg skal sende spørsmålet til Øyvind Lunde som bruker slike batterier i solcelleanlegg på hytta (han er ikke så aktiv på Elbilforum lenger).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#2
Svar fra Øyvind via andre "medium"
Sitat fra: Øyvind Lunde
Går fint å lade i parallell.
Har femten rekker med 4 i serie fordelt på tilsammen tre grupper. Lader og utlader i parallell. Satt grenseverdier i en åpen modus i solcelleregulatoren da standard program for Gel, Bly syre og AGM ikke kan brukes. For lav spenning  :)
Dog er de rimelig humørsyke disse blokkene og krever mosjon jevnlig for å yte

Han bad meg også formidle denne linken (selvom det er skrevet for blybatterier så gjelder det nok flere/alle typer):
https://www.impactbattery.com/blog/tutorials/how-to-charge-marine-and-rv-batteries-in-parallel/?fbclid=IwAR1sINmFjDuYk7KCAxbksCQ1GP9Wd0iFBNT7_2sz2J-n97nlcyoKjyJqqBw
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Takk både Elmo og Øyvind:-)
Bra med innspill fra en som har testet NiCd i parallell.
Mulig jeg bør teste litt selv også: f.eks noen ladesykluser med to NiCd-blokker i serie, deretter i parallell for å se om det blir ulik total Ah..

Ben

Ved litt ettertanke... Mitt hovedproblem er nok at jeg ikke har 13x4 = 52 blokker som er helt like, de varierer fra ca 80Ah til 100Ah. Jeg ser for meg at det ikke vil bli bra å koble alle disse i serie/parallell. Spesielt under "equalization charge" vil det trolig bli trøbbel kan jeg ser for meg. Men med de blokkene jeg har skal det gå greit å lage én serie med ca 80Ah, og én serie med ca 90Ah osv. Hvis disse lades separat blir det trolig lettere å holde batteriene i god form...(?)

Elmo

Hvordan har du avgjort/målt kapasiteten ?? Nominell kapasitet på NiCd battriene i Think og PSA (SAFT NiCad STM 5-100) er 100Ah.

Hvis du har målt kapasiteten ved en viss (relativt lav) strøm og avgjort kapasiteten når spenningen på batteriet synker dramatisk så er de med 80Ah (etter min mening) i praksis ubrukelig/defekte når formålet er motordrift (bil/båt) som krever HØY strøm.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Det er en stund siden jeg gjorde testene, men ganske sikker på at jeg ladet ut ved 20A. Bruker en RC-lader som kan utlade til andre batterier, så kan gå opp til 40A lading/utladning hvis jeg husker riktig. Tror jeg  har jeg beregnet ca 2kW effekt på motor ved marsjfart. Ved 84V blir det 24A (fordelt på 4 rekker), så det blir relativt lavt strømtrekk...
(jeg har hatt pause fra prosjektet på 2 år, så husker ikke alle detaljer:-)

Elmo

#7
Jeg ville bare ha nevnt det. Bilene som har alle i serie trekker jo normalt 100A ++
Men du vil jo fort se under bruk om noen er for dårlige til ditt bruk.

Vær obs på at svake batterier kan utvikle knallgass og "eksplodere" hvis det trekkes strøm gjennom dem etter at de er utladet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Sitat fra: Elmo på mandag 05. august 2019, klokken 18:07
Jeg ville bare ha nevnt det. Bilene som har alle i serie trekker jo normalt 100A ++
Men du vil jo fort se under bruk om noen er for dårlige til ditt bruk.

Vær obs på at svake batterier kan utvikle knallhard og "eksplodere" hvis det trekkes strøm gjennom dem etter at de er utladet.

Du mener sikkert "knallgass"... Takk for påminnelsen. Planen er å lage en enkel "BMS" som gir meg info om spenning på hver enkelt blokk slik at jeg kan bytte ut blokker som blir dårlige.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Tenk dere 2 NiCd celler i paralell. Ene med 50 Ahr kapasitet, den andre med 100 Ahr.

Tenk det samme om annen batterikjemi.

I siste tilfelle vil motspenningen til cellen som blir raskest oppladet stige, og den cellen som trenger mer strøm får da mesteparten av ladestrømmen.

I tilfelle NiCd vil cellen med lavest kapasitet gå inn i negativ spenningsutvikling og trekke strømmen den halvladet cellen skulle hatt. 100 Ahr cellen vil derfor aldri bli fulladet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA