Skrevet av Emne: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?  (Lest 323 ganger)

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« på: Torsdag 01. August 2019, klokken 10:18 »
Hei!
Jeg fant ingen egen diskusjon om dette temaet så derfor lager jeg et nytt emne..

Jeg har blitt fortalt en gang at NiCd ikke kan lades i parallell (her dreier deg seg om SAFT NiCd fra de gamle Think-bilene). Når jeg ser på spenningskurven til saft-batteriene i manualen s15 (se vedlegg), så forstår ikke helt hvorfor det skal være problem med parallell lading. Kan noen forklare dette?

I prosjektet mitt (elbåt) ønsker jeg 84V og 4x100Ah. Den opprinnelige planen er da 4 serier a 13 NiCd-blokker med en 100A shottky diode for hver serie. Slik kan hver serie lades separat, og utlades i parallell. Ladekildene er solceller, samt Eltek smpt1000 strømkilder. (Både solcelle-regulator og Eltek leverer konstant strøm, og når batterispenning nærmer seg innstilt spenning vil ladestrømmen avta).
Løsningen nevnt over medfører litt kompleks ladesystem. Det ville blitt mye enklere hvis jeg kunne koble de 4 seriene i parallell med én ladekilde, eller 4-og-4 blokker i parallell og 13 slike i serie. Men det går da altså ikke, eller..?

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7801
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #1 på: ſøndag 04. August 2019, klokken 16:57 »
NiCd-bilene (PSA+Think) lader batteriene i serie.
Når jeg lader demonterte batterier eksernt for testing osv så lade jeg også i serie, men de er mest fordi jeg ønsker å vite hvor mange Ah jeg har ladet (noe som kanskje kan variere litt hvis jeg lader i paralell).
Men jeg kan ikke si jeg ser noen grunn til at de ikke skulle kunne lades i paralell - ut over evt at hvis batteriene er av ulik "kvalitet" (noe de ofte er !) kan gjøre at de ikke får like mye lading ?

Jeg skal sende spørsmålet til Øyvind Lunde som bruker slike batterier i solcelleanlegg på hytta (han er ikke så aktiv på Elbilforum lenger).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7801
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #2 på: ſøndag 04. August 2019, klokken 17:56 »
Svar fra Øyvind via andre "medium"
Sitat fra: Øyvind Lunde
Går fint å lade i parallell.
Har femten rekker med 4 i serie fordelt på tilsammen tre grupper. Lader og utlader i parallell. Satt grenseverdier i en åpen modus i solcelleregulatoren da standard program for Gel, Bly syre og AGM ikke kan brukes. For lav spenning  :)
Dog er de rimelig humørsyke disse blokkene og krever mosjon jevnlig for å yte

Han bad meg også formidle denne linken (selvom det er skrevet for blybatterier så gjelder det nok flere/alle typer):
https://www.impactbattery.com/blog/tutorials/how-to-charge-marine-and-rv-batteries-in-parallel/?fbclid=IwAR1sINmFjDuYk7KCAxbksCQ1GP9Wd0iFBNT7_2sz2J-n97nlcyoKjyJqqBw
« Siste redigering: ſøndag 04. August 2019, klokken 18:53 av Elmo »
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #3 på: ſøndag 04. August 2019, klokken 18:42 »
Takk både Elmo og Øyvind:-)
Bra med innspill fra en som har testet NiCd i parallell.
Mulig jeg bør teste litt selv også: f.eks noen ladesykluser med to NiCd-blokker i serie, deretter i parallell for å se om det blir ulik total Ah..

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #4 på: ſøndag 04. August 2019, klokken 22:35 »
Ved litt ettertanke... Mitt hovedproblem er nok at jeg ikke har 13x4 = 52 blokker som er helt like, de varierer fra ca 80Ah til 100Ah. Jeg ser for meg at det ikke vil bli bra å koble alle disse i serie/parallell. Spesielt under "equalization charge" vil det trolig bli trøbbel kan jeg ser for meg. Men med de blokkene jeg har skal det gå greit å lage én serie med ca 80Ah, og én serie med ca 90Ah osv. Hvis disse lades separat blir det trolig lettere å holde batteriene i god form...(?)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7801
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #5 på: ſøndag 04. August 2019, klokken 23:30 »
Hvordan har du avgjort/målt kapasiteten ?? Nominell kapasitet på NiCd battriene i Think og PSA (SAFT NiCad STM 5-100) er 100Ah.

Hvis du har målt kapasiteten ved en viss (relativt lav) strøm og avgjort kapasiteten når spenningen på batteriet synker dramatisk så er de med 80Ah (etter min mening) i praksis ubrukelig/defekte når formålet er motordrift (bil/båt) som krever HØY strøm.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #6 på: Mandag 05. August 2019, klokken 09:53 »
Det er en stund siden jeg gjorde testene, men ganske sikker på at jeg ladet ut ved 20A. Bruker en RC-lader som kan utlade til andre batterier, så kan gå opp til 40A lading/utladning hvis jeg husker riktig. Tror jeg  har jeg beregnet ca 2kW effekt på motor ved marsjfart. Ved 84V blir det 24A (fordelt på 4 rekker), så det blir relativt lavt strømtrekk...
(jeg har hatt pause fra prosjektet på 2 år, så husker ikke alle detaljer:-)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7801
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #7 på: Mandag 05. August 2019, klokken 18:07 »
Jeg ville bare ha nevnt det. Bilene som har alle i serie trekker jo normalt 100A ++
Men du vil jo fort se under bruk om noen er for dårlige til ditt bruk.

Vær obs på at svake batterier kan utvikle knallgass og "eksplodere" hvis det trekkes strøm gjennom dem etter at de er utladet.
« Siste redigering: Mandag 05. August 2019, klokken 21:11 av Elmo »
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #8 på: Mandag 05. August 2019, klokken 20:13 »
Jeg ville bare ha nevnt det. Bilene som har alle i serie trekker jo normalt 100A ++
Men du vil jo fort se under bruk om noen er for dårlige til ditt bruk.

Vær obs på at svake batterier kan utvikle knallhard og "eksplodere" hvis det trekkes strøm gjennom dem etter at de er utladet.

Du mener sikkert "knallgass"... Takk for påminnelsen. Planen er å lage en enkel "BMS" som gir meg info om spenning på hver enkelt blokk slik at jeg kan bytte ut blokker som blir dårlige.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7801
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #9 på: Mandag 05. August 2019, klokken 21:11 »
Du mener sikkert "knallgass"...
:+1:  you bet  :D :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13409
    • Vis profil
Sv: SAFT Nicd lading i parallell: hvorfor ikke?
« Svar #10 på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 08:48 »
Tenk dere 2 NiCd celler i paralell. Ene med 50 Ahr kapasitet, den andre med 100 Ahr.

Tenk det samme om annen batterikjemi.

I siste tilfelle vil motspenningen til cellen som blir raskest oppladet stige, og den cellen som trenger mer strøm får da mesteparten av ladestrømmen.

I tilfelle NiCd vil cellen med lavest kapasitet gå inn i negativ spenningsutvikling og trekke strømmen den halvladet cellen skulle hatt. 100 Ahr cellen vil derfor aldri bli fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS