Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål ang performance

Startet av Smurfboy, torsdag 01. august 2019, klokken 08:10

« forrige - neste »

Smurfboy

Lurer på hvordan seter i M3 er kontra Model S premium seter på langturer. Er godt over gjennomsnittlig høy. Lurer også på hvordan rekkevidde er ved kjøring i 110-130 på motorveier i forskjellig vær og temperaturer. Er det noen som angrer på valget av performance kontra Long Range?

hemi

Jeg er 190 og liker de mye bedre enn nextgen jeg hadde på P85D

Rekkevidden er ikke helt wow i høyere fart, men 110-130 er den bedre enn absolutt alle andre elbiler så ja jo ;)
i 130-150  på GPS  i snitt får du effektivt sånn 25mil ca mellom ladestop, kanskje mindre om du ikke klaffer helt. Jeg orker ikke lade noe særlig forbi 70% da farten faller under 100KW, pleier gi meg på ladingen når den går under 110KW.

Vil si at i den farten er det liten forskjell på performance og LR, da perforrmance er litt lavere + vinge så i teorien bedre luftmotstand, men den høyere rullemotstanden på michelin 4s dekka spiser endel av det igjen.

Smurfboy

Ja nextgen funket dårlig på min kropp og, premiumsetene er ganske bra. Hvis du starter med 100%, kommer du deg da 45-50 mil?

hemi

110 på speedo kommer du deg nok 40mil fra 100 til 0%

130 neeeeh.

Er mye faktorer her som temp, og høydeforskjeller.

Jeg brukte mindre oslo TR hemsedal i minus masse, enn oslo TR danmark i 25-35c

Du kan komme vesentlig lenger om du snilekjører som leaf folka, men det utgår så utrolig hardt.

På bykjøring i oslo kan jeg se ned i 100 i forbruk en hel dag, men det er ikke noe problem å få 200+ med mye motorvei og høy fart.

batteri er vel 78kwh, så da kan man regne seg frem til resten.

Kommer vel snart en haug fanbois som skriker de klarer 50 mil og sånn, men kjører du normalt skjer ikke det, du må kjøre som en sinke og lage kø.



Counterpointer

Har nettop kjørt 2500 km til Kroatia, seter og rekkevidde er ikke noe problem.
Snittbruket på hele turen var litt over 180 wh



Dette er med full bil (4 voksne + hund og bagasje) på 20' med PS4.

Godt over 200 km/t i toppfart og stort sett mellom 120/160 km/t på autobahn. Ypperlig langtursbil, du hopper over et par superladere og tar den som passer, lading er alltid ferdig når dobesøk ol er unnagjort, bilen parkeres på vanlig plass når vi spiser for det rekker vi ikke.

Smurfboy

Klarer over 30 mil i 110-130 med 75D under gode forhold, så ville jo anta at m3p klarer minst 40 under samme forhold. Hvor høy er du?

geear

420km med LR AWD i 120km/t i denne testen:


https://youtu.be/w4zjy6qxFBs

Må vel regne med 2-3 mil mindre med Performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA