Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garasjeportåpner

Startet av MartinV, onsdag 31. juli 2019, klokken 23:32

« forrige - neste »

MartinV

Er det noen på forumet som får garasjeportåpneren i e-tron til å fungere? Har portåpner av typen Hörmann Supramatic med fjernkontrollen HSE2. Når jeg skal programme portåpneren i bilen ser det ut til at alt er ok når jeg retter fjernkontrollen mot det innvendige speilet. Men når jeg skal åpne garasjeporten fra bilen etterpå skjer det ingenting.. Noen triks jeg bør vite om? Har ingen erfaring med Homelink fra før..

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Eodman

Det var det samme jeg gjorde, da jeg hadde samme utfordring


Jeg programmerte først fjernkontrollen til bilenog trykket ok når jeg fikk spørsmål om porten virket i oppsettet i bilen.  Deretter trykket jeg på "Læringsknappen" på min portåpner og deretter på knappen i bilen. Da fungerte det :)


Ara

Hva slags rekkevidde får dere på portåpneren? Jeg må ha kommet nærmere enn ca. 3-4 m før den fungerer.
Har Hörmann port og med den vanlige kontrollen får jeg lett åpnet den fra iallfall 20-30 m.

Orbit

Har motsatt erfaring. Den orginale fjernkontrollen til porten (Aporto) virker ikke mer enn 10-15 meter unna, mens bilen når minst dobbelt så langt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Har Hörmann, og både bilen og fjernkontrollen fungerer på 25-30 m (har ikke prøvd hvor grensen går).
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Ara

Hmm...da er det noe galt her ???
Ganske irriterende å måtte vente på at porten åpner.

Baker

Det er vel en ganske ny port med sånn BiSecur koding av signalet? I så fall tror jeg ikke den er kompatibel med bilen sånn uten videre. Kan kjøpe en tilleggsmodul fra Hörmann som kobles i samme punktene på portmotoren der en vanlig trykkbryter kobles til. Eller kjøpe en billig universal fjernkontroll modul fra ebay eller noe. Jeg gjorde det siste. Fungerer greit det. Bedre rekkevidde fra bilen til denne Kina modulen, enn fra Hörmann kontrollen. Er beskrevet i en tråd på tesla forumet om du søker litt.

Hårek

#8
Siden den fungerer så må den jo være kompatibel med bilen. Kompatibilitet har ikke noe med avstand å gjøre.
Min fjernkontroll er forøvrig HSM4-868, som ikke er BiSecur.
Edit: glemte hva som var problemstillingen i førstepost.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hc_tk

Et tips som hjalp meg, var å sette opp portåpner utenfor rekkevidden til garasjeporten. Prøvde først å gjøre det i garasjen, fikk vellykket koblet opp åpner, men virket ikke på porten. Slette denne igjen og satt opp på nytt, men et godt stykke unna, og da fungerte det veldig fint!

Ara

#10
Var ute og prøvde nå. Kjørte et godt stykke unna, slettet koblingen og satte opp på nytt. Tilbake i oppkjørselen prøvde jeg å åpne fra ca. 20 m unna, gikk ikke med knappen i bilen, men fungerte fint med fjernkontrollen.

Garasjen er i betong, så jeg forventer jo at det er dårligere rekkevidde, men det fungerer jo med fjernkontrollen og ikke med Homelink(iallfall ikke fra langt hold).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA