Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-bil uten lademulighet hjemme eller på jobb - felle eller mulig?

Startet av andersbj, onsdag 31. juli 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

andersbj

Hei, alle sammen.

Jeg bor i Oslo, har fått ny jobb ca to mil hjemmefra, og jeg har lyst til å gå inn i elbilverden. Problemet er at jeg ikke har mulighet til lading hjemme (og vil ikke få det), og lademulighetene på jobb er et par plasser med 2.3 kwh fordelt på altfor mange, så ikke noe å regne med særlig ofte.

Jeg har imidlertid en Fortum rett ved der jeg bor, og en åtte stk ganske nye kommunale ladeplasser (dessverre med begrensning på tre timers parkering frem til kl. 20).

Spørsmålet er rett og slett: Hvis man legger elbil-entusiasmen til side, er dette rett og slett for ambisiøst? Skaper jeg bare irritasjon for meg selv?

Jeg har en eldre dieselbil-toseter som går greit, men det koster jo i både bompenger, støy og utslipp.

Kan legge til at jeg i så fall står mellom Hyundai Ioniq eller Kia Soul

Takk for all hjelp!

Carl Anton Stenling

#1
Det varierer litt fra person til person hvorvidt man trives med en løsning hvor man ikke kan lade jevnlig på jobb/hjemme. Generelt bør man tenke seg godt om før man går inn på noe sånt.

Det som kanskje fungerer best er dersom man kan finne en laderytme som passer inn i andre faste aktiviteter. F.eks. at man lader mens ukehandelen gjøres eller når man er på treningssenteret.

Det skal også sies at en elbil med stort batteri blir ekstra viktig. Da er kanskje nyeste Soul eller kommende Ioniq bedre valg en bruktbilutgaver av disse. Også Tesla eller Zoe kan være smarte valg for denne type bruksmønster.

For de kommunale ladeplassene kan det være smart at du sjekker hvor mye strøm de kan gi. Dersom de f.eks. gir 22 kW så kan Zoe være et praktisk alternativ som ferdiglades på under 3 timer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OhmPaPa

Kjenner en med Teslas minste batteri som holdt på slik en god stund.

Han jobbet stort sett på PC/telefon i bilen mens den ladet. Men ikke alle har den muligheten.

z4rd

Ikke gjør det.

Du vil ikke nyte den største fordelen med elbil, som er at man tanker bilen mens man driver med noe helt annet. F.eks sover eller jobber. Slik du beskriver situasjonen din, så blir du nødt til å bruke din aktive tid og fritid på lading. Rimelig stusselig prosjekt, spør du meg :)

I tillegg blir det ikke billig å basere brorparten av ladingen på kommersielle ladestasjoner som Fortum.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Følgende må tas med i vurderingen:
-Å hurtiglade de siste 20% på toppen av batteriet tar generelt like lang tid som de første 80%. Baserer man seg kun på hurtiglading har man i praksis kun 80% av batteriet tilgjengelig.
-Å hurtiglade kan være like dyrt som å fylle fossilt drivstoff
-Å hurtiglade et kaldt batteri går sakte. Om vinteren trenger man gjerne kjøre i en time før batteriet er varmt. Her er det forskjell på biler.

Hvis den Fortumstasjonen er så nære at du kan gå hjem å spise middag / gjøre noe annet, for så å gå ned å flytte bilen etterpå, så kan det være et alternativ å AC-lade på denne. Med Plugsurfing betaler man kwh-pris istedet for minuttpris for AC-lading hos Fortum. (2,45kr/kwh for tiden)

Men man bør nok da ha en bil med trefas-lader, slik at det ikke går for sakte. Alternativene er da:
-BMW i3 94Ah/120Ah. 11kW-lader
-Tesla 11/16,5/22kW-lader avhengig av modell. Tesla har en ulempe med wampire drain, dvs batteriet tappes litt når man står parkert.
- Renault Zoe 22kW-lader. Zoe kan ikke hurtiglades, og har en generelt sær ladeløsning, som man bør være inneforstått med før man går for denne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Jeg hadde ikke kjøpt uten lading hjemme om natta, eller kontoret om dagen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Oddaa

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 31. juli 2019, klokken 22:48
Jeg hadde ikke kjøpt uten lading hjemme om natta, eller kontoret om dagen.
Enig, for min del ville det vært helt uaktuelt. Alt for tungvint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

torlie

Om du går for dette ville jeg vurdert Renault Zoe 40KW. 2017 mod kan nok kjøpes for 150-170k.

4 mil daglig x 5 = 20mil ukentlig.

Zoe gi ca 20mil vinter/ 30 mil sommer i rekkevidde. Ergo trenger du muligens kun lade en gang ukentlig.

Fortum tar vel 1kr minuttet på 22KW AC lading. Du trenger vel da i teorien ca 2t lading en gang ukentlig til ca kr 120,- Muligens noe mer om man påberegner litt ladetap.

Får du timet dette med en bytur, treningsøkt etc burde logistikken la seg løse uten mange ulemper.

:)

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

andersbj

Sitat fra: torlie på torsdag 01. august 2019, klokken 09:51
Om du går for dette ville jeg vurdert Renault Zoe 40KW. 2017 mod kan nok kjøpes for 150-170k.
4 mil daglig x 5 = 20mil ukentlig.
Zoe gi ca 20mil vinter/ 30 mil sommer i rekkevidde. Ergo trenger du muligens kun lade en gang ukentlig.
Fortum tar vel 1kr minuttet på 22KW AC lading. Du trenger vel da i teorien ca 2t lading en gang ukentlig til ca kr 120,- Muligens noe mer om man påberegner litt ladetap.
Får du timet dette med en bytur, treningsøkt etc burde logistikken la seg løse uten mange ulemper.

Takk for svar. Det høres ut som en mulighet, men jeg har hørt mye om at det er så vanskelig med Zoe, mtp. lading. Stemmer det? Nå får jeg jo uansett ikke ladet hjemme, men f.eks. de gangene jeg faktisk kan lade på jobb, og på kommunale stasjoner. Eller er det "plug and play" som med andre elbiler?

Vil ikke Ioniq for øvrig oppfylle mye av det samme her? Den holder vel nesten like langt sommer og vinter? Dyrere, selvsagt. Men virker vanskelig å finne en Zoe 40 som ikke har gått veldig langt til 150-170k også.

torlie

Jeg tenkte bare på den mest økonomiske bilen. :)

Har du litt høyere budsjett vil nok Ioniq kanskje være et bedre valg ja, om det er den du faktisk har lyst på.

Om du hadde fått kjøpt en 2017 Zoe med Zaptec lader kan du lade overalt uavhengig av IT/TN nett, dog ikke så mange på Finn som har denne, de har ofte den store og tunge ladebøtta.

Du trenger jo ikke hjemmelader som mange selger med Zoe.

Om du kan strekke budsjettet litt så kan du gå for Ioniq.

Du kan jo høre med forhandler om du kan låne bil et døgn eller to for å sjekke om den passer ditt bruksmønster, trenger ikke kjøpe bil av dem selv om du gir uttrykk for det.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

automat

Zoe kan i praksis være bortimot utelukket fra gatelading. For mange av gateladerne i Oslo er på IT-nett, som Zoe ikke kan lade på uten trafo. Alle ladestolper skal også over på type 2, som krever spesialløsning for Zoe når det er IT-nett. Om det har kommet andre løsninger enn den uelegante løsningen via vanlig stikkontakt, vet jeg ikke. Tenk også på om du har lyst til å ha en dyr trafo stående på fortauet uten tilsyn.

Sjekk også på jobben om det er TN-nett, eller IT-nett som krever trafo.

Har forøvrig et inntrykk av at lading med portabel trafo går ganske tregt.

Før jeg hadde gått for Zoe, så hadde jeg kartlagt hva som finnes av 11 og 22kW ladestolper i områder der man ferdes. (Og de bør fortrinnsvis være på steder som det er greit oppholde seg på en time eller tre, regelmessig).



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

andersbj

Sitat fra: automat på fredag 02. august 2019, klokken 12:27
Zoe kan i praksis være bortimot utelukket fra gatelading. For mange av gateladerne i Oslo er på IT-nett, som Zoe ikke kan lade på uten trafo. Alle ladestolper skal også over på type 2, som krever spesialløsning for Zoe når det er IT-nett. Om det har kommet andre løsninger enn den uelegante løsningen via vanlig stikkontakt, vet jeg ikke. Tenk også på om du har lyst til å ha en dyr trafo stående på fortauet uten tilsyn.
Sjekk også på jobben om det er TN-nett, eller IT-nett som krever trafo.
Før jeg hadde gått for Zoe, så hadde jeg kartlagt hva som finnes av 11 og 22kW ladestolper i områder der man ferdes. (Og de bør fortrinnsvis være på steder som det er greit oppholde seg på en time eller tre, regelmessig).

Sitat fra: torlie på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Jeg tenkte bare på den mest økonomiske bilen. :)
Har du litt høyere budsjett vil nok Ioniq kanskje være et bedre valg ja, om det er den du faktisk har lyst på.
Om du hadde fått kjøpt en 2017 Zoe med Zaptec lader kan du lade overalt uavhengig av IT/TN nett, dog ikke så mange på Finn som har denne, de har ofte den store og tunge ladebøtta.
Du trenger jo ikke hjemmelader som mange selger med Zoe.
Om du kan strekke budsjettet litt så kan du gå for Ioniq.

Dette er gode poenger. Jeg vet foreløpig ikke hva slags nett det er snakk om osv., men høres ut som løsningen kan være å gå for Ioniq, med lading 1-2x per uke (3-4 mil kjøring daglig x 5 = 15-20), og så bare ta kostnaden for hurtiglading en del av gangene.

Må riktignok innrømme jeg er litt bekymret for verditapet på Ioniq fremover

... eller bare kjøre den gamle dieselbilen jeg allerede har, da. :/

andersbj

Sitat fra: torlie på fredag 02. august 2019, klokken 10:52

Om du hadde fått kjøpt en 2017 Zoe med Zaptec lader kan du lade overalt uavhengig av IT/TN nett, dog ikke så mange på Finn som har denne, de har ofte den store og tunge ladebøtta.

Er det slik at om man har en Zaptec-lader, så kan man lade hvor som helst som med en hvilken som helst annen elbil?

minibiti

Sitat fra: andersbj på søndag 04. august 2019, klokken 09:59
Er det slik at om man har en Zaptec-lader, så kan man lade hvor som helst som med en hvilken som helst annen elbil?

Yes, both the Zaptec and the ladebøtte allow you to use any schuko plug anywhere in Norway.
But then you charge with only 10A which gives you a bit less than 2 kW effective to the battery once you factored in all the losses.

The ladebøtte is not that bad compared to the Zaptec. Yes it is heavier but totally silent while the Zaptec sounds like a little hair dryer :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

minibiti

And there is a third option coming now in Aug/Sep with the new Zoe...
Renault will start selling a new charging adapter (which will be include with the new Zoe but you can surely buy it separately for the older ones) which will be compatible with all grids (IT and TN), have a schuko plug allowing you 10A charging and a Type 2 plug allowing you 16A (3.6 kW) charging.
Depending on the price and if you can wait a bit, this might be a very good solution.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA