Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om noen timer er det slutt på bompengefritt Rogaland for elbilister

Startet av geear, onsdag 31. juli 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

He he... Vi snakker vel elektrisk sparkesykkel gjennom bommene da?

"Elbilene vurderes utplassert i hver sin bomsone med bruk av sparkesykkel gjennom bommene."

OlavEmil

Det finst (evt, byrjar å kome) alternativ som framleis er bomfrie, og som har mindre klimaavtrykk enn vanlege elbilar: Elektriske 4-hjuls motorsyklar. Som elektrolux er inne på er dei enn så lenge relativt begrensa på rekkevidde. I tillegg er det ei relativt låg grense for kor mykje motorkraft bilen kan ha for å få han registrert som MC, så dei kan slite litt i motbakke. Men det byrjar å kome fleire modellar med toppfart på 80, så ein kan køyre lovleg overalt, og med rekkevidde på nivå med ein nokre år gamal trilling funkar dei topp til og frå jobb og trening.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 17:04
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 07. august 2019, klokken 15:32
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:51
Vi kan godt ha en regel om at de som ikke ferdes på offentlig vei, ikke kjøper varer på butikker men alt direkte fra produsent, og aldri bestiller på postordre eller via budfirma og heller aldri sitter på med noen en liten tur kan slippe å betale den delen av skatten som brukes til å spleise på veiene våre.

Dette er bare tull. Når noe transporteres over offentlig vei er eventuelle bompenger lastebilene må betale priset inn i transportkostnaden. Busser og drosjer betaler bompenger som tas inn i prisen kunden betaler for reisen. Hvis man "sitter på med noen en liten tur" betaler den man sitter på med bompenger på samme måte som de betaler strøm eller drivstoff (og alle andre bilrelaterte kostnader).

Det er ingen andre enn elbilister (ok, og motorsyklister) som snylter på bompengefinansierte veier.
Rutebusser og syklister betaler vel ikke bompenger og det gjør heller ikke brannbiler, politibiler eller ambulanser så vidt jeg vet.

Nei, mye bedre å finansiere veibygging over statsbudsjettet slik man gjør i de fleste andre land.

Syklister klarer seg uten firefelts motorvei (og deres fravær gir plass til flere biler)!

elektrolux

#48
Som nybakt syklist fortsetter jeg å unngå denne skatten som kunne ført til forbedret kollektivtransport, bedre helsevesen og bedre veier.

Får på toppen av det hele momsfridrag for sykkelen siden den kjøpes på firmaet mitt for varetransport og nyter godt av ytterligere 30% sponsing av Stavanger kommune.

Min kostnad på sykkelen til svimlende 72 000 kr blir i praksis 20 000 kr mindre jeg kunne tatt ut som lønn, mens f. eks naboen som er alenefar for 3 unger med dobbel jobb og billig bensinbil betaler ikke bare bensinavgift men også bom hver gang han må ut og tjene penger til livets opphold.

Hvor er rettferdigheten i dette.

Hadde det ikke vært bedre at jeg med høyere lønn enn han bidro med tilsvarende mer til fellesskapet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. august 2019, klokken 17:46
Med borgerlønn, som f.eks pensjonister i praksis har, kunne vedkommende hatt nok til å klare seg uten å havne i det samme uføret.
Hold your horses. Det er innbetalt over 40 år (bortsett fra velferdsimporten som ikke trenger noen ting å får høyere pensjon enn snittet) så det er den akkummulerte offentlige inndragning til tungen sparing som kommer til utbetaling faen ikke noe borgerlønn. Har man i tillegg jobbet utaskjørs (det vet du mye om) så er innbetalingen dobbelt av snittet ,en utbetalingen uendret generisk.
Tror jeg skulle ha forvaltet de millionen selv på en bedre måte enn den tungne sparingen. Ok en digresjon men den kunne ikke stå uimotsagt. Borgerlønn er for de som har sløst vekk, feriert og drukket op pengen..See?

geear

Sitat fra: elektrolux på søndag 09. februar 2020, klokken 08:37
Som nybakt syklist fortsetter jeg å unngå denne skatten som kunne ført til forbedret kollektivtransport, bedre helsevesen og bedre veier.

Får på toppen av det hele momsfridrag for sykkelen siden den kjøpes på firmaet mitt for varetransport og nyter godt av ytterligere 30% sponsing av Stavanger kommune.

Min kostnad på sykkelen til svimlende 72 000 kr blir i praksis 20 000 kr mindre jeg kunne tatt ut som lønn, mens f. eks naboen som er alenefar for 3 unger med dobbel jobb og billig bensinbil betaler ikke bare bensinavgift men også bom hver gang han må ut og tjene penger til livets opphold.

Hvor er rettferdigheten i dette.

Hadde det ikke vært bedre at jeg med høyere lønn enn han bidro med tilsvarende mer til fellesskapet?
I stedet for å gjøre omtrent alt du kan for å unngå å delta i spleiselaget kunne du jo heller bare bidratt på lik linje med naboen din? Sånn, siden du etterlyser rettferdighet?

Amoss

Sitat fra: bno på søndag 09. februar 2020, klokken 12:35
Borgerlønn er for de som har sløst vekk, feriert og drukket op pengen..See?

Jeg skal la resten av innlegget ditt stå uimotsagt, men ikke dette...

Borgerlønn - i alle fall slik jeg oppfatter den i de utgavene som jeg mener bør omfattes av begrepet (det finnes etterhvert mange varianter som alle kalles for "borgerlønn", ikke alle passer inn etter min mening) - er for ALLE. Rike som fattige. Med god eller dårlig helse. Folk både i jobb og uten jobb. Enten man sparer eller sløser. Enten man er ung eller gammel. Og ja, dine evnt. sparepenger kommer på toppen av borgerlønna, enten du sparer frivillig selv eller gjennom tvungen sparing.
Model S 85D

elektrolux

Sitat fra: gr på søndag 09. februar 2020, klokken 13:51
I stedet for å gjøre omtrent alt du kan for å unngå å delta i spleiselaget kunne du jo heller bare bidratt på lik linje med naboen din? Sånn, siden du etterlyser rettferdighet?

Da hadde jeg jo støttet opp om galskapen. Blir omtrent som å kjøpe HB av en langer. Da har en stilltiende godtatt at det er greit...

Det satt langt inne å montere bombrikke i elbilen, men med full sats og null timesregel som straff siden ca 2016 har det praksis ikke vært noen vei utenom.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Toalmar

Sitat fra: elektrolux på søndag 09. februar 2020, klokken 08:37
Hadde det ikke vært bedre at jeg med høyere lønn enn han bidro med tilsvarende mer til fellesskapet?
Er vel bare å bidra mere det da vel.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Rollep

Da var det game over :'(

ByMILJØpakken bør snarest skifte navn nå som rushtidsavgiften er erstattet med bompenger fra nullutslippsbiler.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elektrolux

Helt enig.

Vi har startet vår egen kampanje: " La elbilen stå" og tenker å opprette egne bomsparekonti der vi setter over ikke betalte bompenger. Allerede i skrivende stund kan kona notere seg med 20 kr til en slik konto, da hu skulle helt til Sandnes og hjem igjen. Dette vil bli en fin måte å spare opp til det en måtte ønske seg, og et ekstra insentiv til å la elbilen stå. Skulle muligens lagt lokalet vårt utenfor innerste bymur og hatt deler av bilparken der, men vi får se det an hvordan dette går. Cree SAM står klar på Tasta om det skulle bli varelevering innenfor dens rekkevidde, og BMW F800S om vi må helt til Bryne.

Naboen som tok bilde av oss så ikke blid ut til tross for at han i dag slipper rushtidsavgift på dieselbilen sin. Han hadde kanskje sett fram til at nå skulle også vi bidra til felleskapet og kan ha blitt snutt når han så at vi ikke hadde slike planer. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Innemuring av av også elbiler aktualiserer også et ombyggingsprosjekt fra bil til MC som tyskerne har spesialisert seg på:

https://jalopnik.com/theres-actually-a-decent-reason-why-germans-will-spend-1794673235

Må høre om de kunne bygget om e-Up'en.. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

odahle

Jeg syns personlig det egentlig er ganske fint å kunne bidra litt til felleskapet, samtidig som jeg liker å tro at jeg gjør miljøbevisste valg. Bompenger gjør at jeg tar vurderingen på om jeg tar elbilen eller sykkelen, og jeg tror bompenger på elbiler gjør at vi unngår økningen av folk som kjører bare fordi det er gratis.

Jeg setter stor pris på velferdsstaten og ser hvor viktig det er med det sosiale sikkerhetsnettet vi har her i landet. Jeg ser det blir nevnt at middelklassen er under press, men det er sannelig også velferdsstaten. Les gjerne Øystein Dørum sine betraktninger rundt "haikjeften" og tiden som kommer. Jeg har uansett en tanke om at jeg vil bidra til felleskapet, og forhåpentligvis bidra mer enn jeg selv "bruker" i tiden som kommer. Det betyr sannsynligvis at jeg har det bra.

Jeg vil sikkert bli lynsjet i denne tråden med sånne meninger, men heldigvis tenker flere som meg - kanskje ikke bare like ofte i diskusjoner på internett. Skulle en ta kommentarfelt i betraktning hadde nok velferdsstaten blitt avviklet ganske så raskt.

Edit: Diskusjonen om at bompenger er usosiale er selvfølgelig veldig viktig. Samtidig som bompenger egentlig er den mest rettferdige løsningen (høyest bruk gir høyest kostnad, per se), ville det vært fornuftig at det blir differensiert spør du meg. Hvordan? Jeg har ikke svaret, og heldigvis har vi politikere som ønsker å ta valg i den uriasposten det har blitt. Men for eksempel lavere takster basert på husstandens inntekt vil vel kanskje være mulig? Kostnaden for noe slikt er dog sikkert høyere enn det smaker.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

elektrolux

Mange gode poeng, men jeg tror nok du er som alle andre forsøker å skatte minst mulig. Selv har jeg etter 1,5 uker med bom også på elbil, enda til gode å ha en betalbar passering gjennom bommene. ( Var nære på i dag da Kona skulle på flyplassen, men slapp unna grunnet timesregelen som gjorde at Jr. endte opp med å ta bomkostnaden da han likevel skulle bruke bilen til jobb like etter at jeg kjørte den.

Mine primære ankepunkter mot bompenger er:

- Ineffektiv og dyr måte å samle inn skatt.
- Fungerer nærmest som en fast minsteskatt i kroner. ( I motsetning til prosenter )

Løsningen min er enkel. Beløpet staten mener de trenger bør kreves inn som en del av drivstoffkostnaden. Det løser de fleste urimelighetene. Da vil de som kjører stort og ofte betale mest, mens de som kjører lite og miljøvennlig betaler minst samtidig som en slik innkreving er uavhengig av bosted.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: odahle på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:16
Jeg syns personlig det egentlig er ganske fint å kunne bidra litt til felleskapet, samtidig som jeg liker å tro at jeg gjør miljøbevisste valg. Bompenger gjør at jeg tar vurderingen på om jeg tar elbilen eller sykkelen, og jeg tror bompenger på elbiler gjør at vi unngår økningen av folk som kjører bare fordi det er gratis.

Jeg setter stor pris på velferdsstaten og ser hvor viktig det er med det sosiale sikkerhetsnettet vi har her i landet. Jeg ser det blir nevnt at middelklassen er under press, men det er sannelig også velferdsstaten. Les gjerne Øystein Dørum sine betraktninger rundt "haikjeften" og tiden som kommer. Jeg har uansett en tanke om at jeg vil bidra til felleskapet, og forhåpentligvis bidra mer enn jeg selv "bruker" i tiden som kommer. Det betyr sannsynligvis at jeg har det bra.

Jeg vil sikkert bli lynsjet i denne tråden med sånne meninger, men heldigvis tenker flere som meg - kanskje ikke bare like ofte i diskusjoner på internett. Skulle en ta kommentarfelt i betraktning hadde nok velferdsstaten blitt avviklet ganske så raskt.

Edit: Diskusjonen om at bompenger er usosiale er selvfølgelig veldig viktig. Samtidig som bompenger egentlig er den mest rettferdige løsningen (høyest bruk gir høyest kostnad, per se), ville det vært fornuftig at det blir differensiert spør du meg. Hvordan? Jeg har ikke svaret, og heldigvis har vi politikere som ønsker å ta valg i den uriasposten det har blitt. Men for eksempel lavere takster basert på husstandens inntekt vil vel kanskje være mulig? Kostnaden for noe slikt er dog sikkert høyere enn det smaker.

Ikke forsøk på lynsjing, men synes nå det er litt navlebeskuende å bare se på sin egen situasjon og evne til betaling og alternativ løsning. For flere, så blir det veldig dyrt med bompenger oppå de kostnadene man har iberegnet til alt annet, og ikke alle har så stor buffer at de tåler dette. De har gjerne så lang reisevei, eller flere stopp (barnehager på 2-3 steder fordi man ikke fikk plass på samme barnehage) som de må innom, før de ankommer jobb. Å bytte over til sykkel/elsykkel eller mopedbil er kanskje ikke et aktuelt valg for de.

For flere så er plutselig alternativet blitt om man skal si opp jobben, fordi det blir for dyrt, spesielt om man stadig må innom flere bommer/anlegg for turen. Dette er selvsagt grensetilfeller, men om man sitter der med følelsen av at lønnsomheten med jobb i byen blir for liten, så velger man kanskje en annen arbeidsplas/arbeidsgiver som ikke holder til der, og så mister bedriftene attraktive ansatte.

Ofte så blir det da krav om ekstra betaling fra arbeidsgiver for å dekke opp for merkostnaden, om man er i en stilling der man har makt nok til å sette slike krav.

Og så har du selvsagt folk i lavtlønnsstillinger, men som jobber på flere steder og må ha bil for å komme seg mellom, med både seg selv og utstyr (omreisende vaskehjelp f.eks.), og som ikke kan gå til oppdragsgiverne og kreve mer betalt. Da velges fort en annen leverandør av tjenestene, som kan levere til lavere pris. Er ikke alltids så lett å vise til bedre kvalitet på jobben, fordi det allerede forventes en minimumsstandard.

Som sagt, de som har mulighet til å velge alternativt, og som og har budsjett til litt bompenger, de ser kanskje ikke noe problematikk i det. Men det er ikke alle som er så privilegerte, og det må man være åpen for.

EDIT (siden du selv gjorde om ditt eget innlegg);
Bompenger er ikke rettferdig, fordi det rammer fullstendig ulikt. Frem til Oslo ble teppebombet med bomstasjoner, så var det store spørsmålet om man skulle bosette seg innenfor eller utenfor bomringen. Måtte man innenfor ofte, så var det bare å velge det, og ville man stortsett kjøre utenfor bomringen, så bosatte man seg utenfor.

Så har man de som av ymse grunner bodde slik til (jeg gjorde det), at man alltid fikk bompengebelastning, selv på de korteste strekker, samtidig som folk ellers kunnekjøre så mye som de ville, innenfor bomringen. Altså ble dette veldig skjevt fordelt.

Og selv med den nye bomringordningen, ser man eksempler på folk som har blitt tvunget gjennom 2 "ringer" bare for å komme seg på eller av veinettet. Fullstendig usosialt. Riktignok har noen boenheter fått gjennom at de ikke belastes for passering i de nærmeste bommene, om de har rett adresse. Men det er altså unntak fra regelen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA