Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om noen timer er det slutt på bompengefritt Rogaland for elbilister

Startet av geear, onsdag 31. juli 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

geear

"Tiden der elbiler kan kjøre gratis gjennom bommene i Rogaland er forbi. Fra 1. august må nullutslippskjøretøy betale halv takst i Finnfast og Hunnedalen. Og snart er det slutt på gratiskjøring i flere andre bomprosjekter. Elbilforeningen misliker utviklingen."

Betalingsartikkel: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2Gygvv/Nye-bomtakster-i-Finnfast-og-i-Hunnedalen-fra-1-august-Slutt-pa-gratiskjoring-for-elbiler

42,40 per passering i Finnfast og 24,- per passering i Hunnedalen.

Selv om det fortsatt er billigere enn å kjøre fossilt, forutsatt samme innkjøpspris på bil, så vil det nok slå negativt ut for elbilene. Når dette nå begynner så vil nok de fleste skjønne at det kun vil gå en vei. En eldre/billigere fossilbil vil ha lavere verditap som kan spise opp noe eller alt av forskjellen på driftskostnadene på el og fossilbil, så personlig tror jeg mange vil vurdere å heller gå den veien, den gamle vante veien.

elektrolux

Stemmer det, men det er fremdeles mange bomfrie biler. En kan gå opp i størrelse på elvarebil til over 3,5T tillatt total vekt, eller ned til L1-L7e kjøretøy. Disse kommer i bomfrie Diesel, bensin og batteri drevne: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Leichtelektromobil

Mange småbiler kan bygges om ved å snu bakre bærearmer slik at bakre hjul havner midt under bilen i stedet for på hver side. Sammen med effektreduksjon til 15 kW gjør det bilen bomfri, og litt mer ustabil: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Ellenator

"Worst case" kan en ta en av de hundrevis av nesten tomme Diesel leddbussene som farer rundt overalt, men den sitter nesten like langt inne som å gi etter og betale pengene politikerne vil ha.
https://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Ikke alle som har C1 akkurat. Mr. Bean bil er uaktuelt for meg. Jeg er av de som ikke gidder noen stor kamp mot bompenger, men syns det er kjipt at dette skjer før flertallet er overbevist. Opplever nesten daglig diskusjoner om elbiler og folk som er superskeptiske, og kommentarfeltene i avisene er jo helt ville. Det er for tidlig.

Rollep

Idag startet begynnelsen på slutten ja.

Selv er jeg av prinsipp motstander av bomringer og bompenger. Det var da også grunnen for at jeg kjøpte en i3 til å bruke på jobbpendling og annen småkjøring. Rent økonomisk ville jeg kommet bedre ut hvis jeg hadde kjøpt en billig liten fossilbil.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 31. juli 2019, klokken 20:18
Stemmer det, men det er fremdeles mange bomfrie biler. En kan gå opp i størrelse på elvarebil til over 3,5T tillatt total vekt, eller ned til L1-L7e kjøretøy. Disse kommer i bomfrie Diesel, bensin og batteri drevne: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Leichtelektromobil

Mange småbiler kan bygges om ved å snu bakre bærearmer slik at bakre hjul havner midt under bilen i stedet for på hver side. Sammen med effektreduksjon til 15 kW gjør det bilen bomfri, og litt mer ustabil: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Ellenator

"Worst case" kan en ta en av de hundrevis av nesten tomme Diesel leddbussene som farer rundt overalt, men den sitter nesten like langt inne som å gi etter og betale pengene politikerne vil ha.
https://e24.no/bil/bare-tungtransport-sliter-norske-veier/22587695

Er det ikke fritak på elvarebiler opptil 3,5T?

elektrolux

Nei, kun over 3,5T

Forstå det den som vil. Enda et miljøargument som faller i fisk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

 Det heter seg at en skulle differensiere avgiften basert på miljøpåvirkning,men de kunne gjort det ennå enklere å fjernet alt sammen for alle biler og innført forbudssoner for utslippsbiler og tatt inn skatten en trengte via f.eks skatteseddel. Isteden tillater man videre utslipp bare man betaler,så er man rik nok så er det bare å tute å kjøre hvorsomhelst med hva som helst. Det er så mye skiftende avgiftspolitikk i dette landet at en blir rent svimmel. Tipper flere går vekk fra elbiler og kanskje over på hybrider nå. Med de nye hybridene får en jo det kjørt billig i hverdagen og har fleksibilitet til de lange turene,så når verdien av elbil fordelene forsvinner så forsvinner vel også en del elbiler

Måkemannen

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. august 2019, klokken 23:17
Nei, kun over 3,5T

Forstå det den som vil. Enda et miljøargument som faller i fisk.
[/quote
Finnes vel nesten ikke el-varebiler på den størrelsen.

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2019, klokken 00:13
.... og tatt inn skatten en trengte via f.eks skatteseddel.

Slik at de som ikkke kjører bil, eller kjører svært lite må betale mye mer mens de som kjører bil, jo mere jo bedre, slipper billigere unna? Genialt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OhmPaPa

Sitat fra: arthur på onsdag 07. august 2019, klokken 13:46
Slik at de som ikkke kjører bil, eller kjører svært lite må betale mye mer mens de som kjører bil, jo mere jo bedre, slipper billigere unna? Genialt!

Vi kan godt ha en regel om at de som ikke ferdes på offentlig vei, ikke kjøper varer på butikker men alt direkte fra produsent, og aldri bestiller på postordre eller via budfirma og heller aldri sitter på med noen en liten tur kan slippe å betale den delen av skatten som brukes til å spleise på veiene våre.

Rollep

Sitat fra: arthur på onsdag 07. august 2019, klokken 13:46
Sitat fra: hELgenen på mandag 05. august 2019, klokken 00:13
.... og tatt inn skatten en trengte via f.eks skatteseddel.

Slik at de som ikkke kjører bil, eller kjører svært lite må betale mye mer mens de som kjører bil, jo mere jo bedre, slipper billigere unna? Genialt!
Fungerer utmerket fint i de fleste andre land.

Alle innbyggere nyter godt av å ha god infrastruktur, ikke bare bilistene.

Bilister må uansett betale mer jo mere de kjører, det kalles drivstoffavgift ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:51
Vi kan godt ha en regel om at de som ikke ferdes på offentlig vei, ikke kjøper varer på butikker men alt direkte fra produsent, og aldri bestiller på postordre eller via budfirma og heller aldri sitter på med noen en liten tur kan slippe å betale den delen av skatten som brukes til å spleise på veiene våre.

Dette er bare tull. Når noe transporteres over offentlig vei er eventuelle bompenger lastebilene må betale priset inn i transportkostnaden. Busser og drosjer betaler bompenger som tas inn i prisen kunden betaler for reisen. Hvis man "sitter på med noen en liten tur" betaler den man sitter på med bompenger på samme måte som de betaler strøm eller drivstoff (og alle andre bilrelaterte kostnader).

Det er ingen andre enn elbilister (ok, og motorsyklister) som snylter på bompengefinansierte veier.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på onsdag 07. august 2019, klokken 13:46
Slik at de som ikkke kjører bil, eller kjører svært lite må betale mye mer mens de som kjører bil, jo mere jo bedre, slipper billigere unna? Genialt!

Med den tankegangen regner jeg med at du er mot offentlige skoler, barnehage, helsevesen og alt annet som finansieres over skatteseddelen og som brukes i varierende grad av landets innbyggere?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OhmPaPa

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 07. august 2019, klokken 15:32
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:51
Vi kan godt ha en regel om at de som ikke ferdes på offentlig vei, ikke kjøper varer på butikker men alt direkte fra produsent, og aldri bestiller på postordre eller via budfirma og heller aldri sitter på med noen en liten tur kan slippe å betale den delen av skatten som brukes til å spleise på veiene våre.

Dette er bare tull. Når noe transporteres over offentlig vei er eventuelle bompenger lastebilene må betale priset inn i transportkostnaden. Busser og drosjer betaler bompenger som tas inn i prisen kunden betaler for reisen. Hvis man "sitter på med noen en liten tur" betaler den man sitter på med bompenger på samme måte som de betaler strøm eller drivstoff (og alle andre bilrelaterte kostnader).

Det er ingen andre enn elbilister (ok, og motorsyklister) som snylter på bompengefinansierte veier.

Beklager - trodde alle tok sarkasmen. Skyller deg en /s

Rollep

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 07. august 2019, klokken 15:32
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:51
Vi kan godt ha en regel om at de som ikke ferdes på offentlig vei, ikke kjøper varer på butikker men alt direkte fra produsent, og aldri bestiller på postordre eller via budfirma og heller aldri sitter på med noen en liten tur kan slippe å betale den delen av skatten som brukes til å spleise på veiene våre.

Dette er bare tull. Når noe transporteres over offentlig vei er eventuelle bompenger lastebilene må betale priset inn i transportkostnaden. Busser og drosjer betaler bompenger som tas inn i prisen kunden betaler for reisen. Hvis man "sitter på med noen en liten tur" betaler den man sitter på med bompenger på samme måte som de betaler strøm eller drivstoff (og alle andre bilrelaterte kostnader).

Det er ingen andre enn elbilister (ok, og motorsyklister) som snylter på bompengefinansierte veier.
Rutebusser og syklister betaler vel ikke bompenger og det gjør heller ikke brannbiler, politibiler eller ambulanser så vidt jeg vet.

Nei, mye bedre å finansiere veibygging over statsbudsjettet slik man gjør i de fleste andre land.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA