Om noen timer er det slutt på bompengefritt Rogaland for elbilister

Startet av geear, onsdag 31. juli 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 15:29
"Tiden der elbiler kan kjøre gratis gjennom bommene i Rogaland er forbi. Fra 1. august må nullutslippskjøretøy betale halv takst i Finnfast og Hunnedalen. Og snart er det slutt på gratiskjøring i flere andre bomprosjekter. Elbilforeningen misliker utviklingen."

Betalingsartikkel: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/2Gygvv/Nye-bomtakster-i-Finnfast-og-i-Hunnedalen-fra-1-august-Slutt-pa-gratiskjoring-for-elbiler

42,40 per passering i Finnfast og 24,- per passering i Hunnedalen.

Selv om det fortsatt er billigere enn å kjøre fossilt, forutsatt samme innkjøpspris på bil, så vil det nok slå negativt ut for elbilene. Når dette nå begynner så vil nok de fleste skjønne at det kun vil gå en vei. En eldre/billigere fossilbil vil ha lavere verditap som kan spise opp noe eller alt av forskjellen på driftskostnadene på el og fossilbil, så personlig tror jeg mange vil vurdere å heller gå den veien, den gamle vante veien.

Sist familien drog samla gjennom bommen i Hunnedalsvegen var det ingen som vurderte å bruka elbilane. Bompengar vart heller ikkje diskutert. Eg trur og heller at det er andre bommar langs vegen som bekymrar dei vegfarande frå Stavangerregionen - spesielt vinterstid. Elles er det ikkje spesielt problematisk å ha elbil i Stavangerregionen - i tillegg til at det er gode ordninar for mange med bil - inkludert elbil. Miljømessig nytteverdi av stort kontra lite elbilbatteri er null eller marginal for lokal køyring, sånn sett har me spart millionar ved å rekna miljøverdi kontra stasverdi ved kjøp av bilane i familien.






geear

Elbil oppover Hunnedalen er helt uproblematisk, nesten uansett biltype. Har kjørt der mange ganger både med de vi har nå og med e-Golf 190km, over til Setesdal. Hunnedalen var uansett ikke poenget. Det sier seg selv at dette bare er starten. Nord-Jæren er neste ut. Blir overrasket om det ikke skjer innen 2020 er omme.

Elbil er vel ikke spesielt problematisk å ha noe sted, men det er nå halv pris for parkering både i Stavanger og Sandnes, og et for de fleste tilnærmet ubetydelig antall kilometer kollektivfelt, så når bompengene også kommer, så er det nok stor sjanse for at en del vil finne fossilbil som mer formålstjenelig igjen enn et kompromiss av en elbil - som er tilfellet for mange.

hELgenen

Sitat fra: Burger på torsdag 08. august 2019, klokken 21:32
Helgenen: Er ikke så enkelt, man vil ha ned trafikkmengden også.

DET å TVINGE folk til kollektive løsninger er jeg definitivt ikke for. Jeg kan skjønne behov for nullutslippssoner,men det stopper der. De som ikke vil la folk få lov til å bevege seg fritt uten utslipp er ekstremister og egoister som KUN er opptatt av å begrense friheten til mennesker for egen vinnings skyld.

Burger

Helgenen: Ved å redusere antall biler i bykjernen så øker man levestandarden. Ikke tenk at alt som du er i mot er rettet som ett angrep når det kan være andre ting som spiller inn.

Bompenger er ett effektivt virkemiddel når over 10% stemmer på ett parti som skal fjerne bompenger ved å "Omfordele (men vil ikke si hvor vi skal ta penger fra), dersom ikke det er nok så skal vi ta fra oljefondet og dersom det ikke er nok så skal vi øke skattene, men det har vi ikke lyst til. ( kilde : https://www.dagbladet.no/kultur/vi-lever-ikke-i-et-okonomisk-fantasiland/71423933 - Veldig artig artikkel, "vi lever ikke i ett fantasiland" og så bekrefte det etterpå selv med sin løsning).

Til slutt en liten avkreftelse av bompenger går utover de svakeste :

SitatRammes virkelig de med svakest betalingsevne hardest av bompenger?

Det enkle svaret er «nei». Tall fra den nasjonale Reisevaneundersøkelsen (RVU) 2013/2014 laget av Transportøkonomisk institutt viser at de med svakest økonomi nesten aldri kjører bil. De har knapt nok førerkort. Den typiske bilist er ifølge undersøkelsen en heltidsarbeidende mann i aldersgruppen 35 til 50 år med solid husholdningsinntekt, mens en typisk bruker av kollektivtrafikk er en deltidsarbeidende kvinne med lav inntekt.

I den grad bompenger rammer noen er det dermed middelaldrende menn med god råd. Lavinntektsgruppene, deltidsarbeidende kvinner, barn og ungdom rammes i liten grad av bompenger fordi de kjører kollektivt, sykler eller går.
https://nordnorskdebatt.no/article/populistisk-svada-om-bompenger

Nå har jeg ikke sjekket påstanden som Peter Andre Jensen kommer med her, men jeg heller til å stole på ham når han referer til kildematriale for påstanden sin.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

geear

Selv om brorparten er menn mellom 35 og 50, så er det de lavtlønnede, som har klart å såvidt få råd til bil, som rammes hardest.

Her i huset faller forøvrig begge bilene i den nevnte gruppa siden de er registrert på meg og ikke madammen (som jobber deltid 60%), så..

Burger

gr: Lykkes dere så blir de lavtlønnede som ikke har råd til bil men nyter subsidiering av kollektivtransport fra bomringer som rammes.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rosstopher

Sitat fra: Burger på lørdag 10. august 2019, klokken 11:16
gr: Lykkes dere så blir de lavtlønnede som ikke har råd til bil men nyter subsidiering av kollektivtransport fra bomringer som rammes.

Utifra det du skriver virker det som at du mener at subsidiering av kollektivtransport vil opphøre hvis bompenger reduseres/fjernes. Det har jeg lite tro på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

elektrolux

Virker som staten favoriserer de rike, og hjelper de fattige og alt på bekostning av middelklassen.

Omtrent som sosialhjelp der en først skal trykkes godt ned i søla og fratas alt av verdi før en kan få støtte.

I USA har middelklassen opplevd dramatisk dårligere kår helt siden 50 tallet, og helt vanlige folk har havnet i telt.

Tror ikke dette er en god utvikling.

Forstår at bompenger er en fin måte for høyresiden til å vri skatteleggingen over på middelklassen, men at venstresiden med unntak av Rødt også støtter et slikt regime er skremmende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. august 2019, klokken 11:24
Omtrent som sosialhjelp der en først skal trykkes godt ned i søla og fratas alt av verdi før en kan få støtte.

Jeg trodde i min naivitet at sosialhjelp var nettopp ment for de svakeste og ikke for middelklassen, men deler din bekymring for at middelklassen er under press også her i landet.

Sosialhjelp er velferdsstatens siste økonomiske sikkerhetsnett. Den skal sikre at alle har tilstrekkelige midler til livsopphold. Personer som ikke kan sørge for seg selv gjennom arbeid, trygd eller gjøre gjeldende andre økonomiske rettigheter har mulighet til å søke økonomisk stønad.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. august 2019, klokken 11:24
Omtrent som sosialhjelp der en først skal trykkes godt ned i søla og fratas alt av verdi før en kan få støtte.

Det skal en absolutt ikke. Sosialhjelp er for de som allerede er fratatt alt av verdi. Har man penger/verdier i bakhånd (f.eks. oppsparte midler), skal man selvfølgelig ikke forsørges av sosialhjelp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

elektrolux

Stemmer det. En stakkar som har en leilighet og gjerne en bil. Mister jobben, og får ikke ny på 2 år, skal først selge bil og hus, før han får hjelp. ( Faktisk en reell situasjon for menge under oljenedturen fra ca 2015 )

At det betyr at han ruinerer enhver mulighet til å komme på fote igjen er underordnet. Kanskje var ny jobb 2,5 år unna, men uten bil, og nå med enda større boutgifter sitter han godt fast i sitt økonomiske uføre.

Med borgerlønn, som f.eks pensjonister i praksis har, kunne vedkommende hatt nok til å klare seg uten å havne i det samme uføret.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: gr på fredag 09. august 2019, klokken 13:39
Elbil oppover Hunnedalen er helt uproblematisk, nesten uansett biltype. Har kjørt der mange ganger både med de vi har nå og med e-Golf 190km, over til Setesdal. Hunnedalen var uansett ikke poenget. Det sier seg selv at dette bare er starten. Nord-Jæren er neste ut. Blir overrasket om det ikke skjer innen 2020 er omme.
Byttlåning av elbil med ein som har fossilbil var eit betre, meir praktisk og like miljøvenleg alternativ.

geear

Jaja, da er det ikke bare i Hunnedalen, fra mandag av er det full takst for elbiler også i Sandnes og Stavanger.

(men selvfølgelig lovpålagt halv pris med autopass).

Skal bli fint å slippe maset om at elbiler ikke bidrar, men falitterklæring for fremtiden. At alle MÅ over på nullutslipp vet vi, så nå er 3/4 av gulrota fjernet, og pisken kommer øyeblikk frem. Så har elbilhaterne oppnådd akkurat det de selv ikke vil - økt avgiftsbilde for både el og fossil, og til slutt tvang, ved lov eller kost, over til nullutslipp uansett.

elektrolux

#44
Vi er forberedt.  :D

Denne dukket opp i går. Har allerede testet den og funnet ut at den bruker 1/8 så mye strøm som Tesla'en på turen t/r lokalet med varelevering på Posten på vei hjem.

Deilig å slippe Kannik kaos også. Med denne smiler vi hele veien forbi køen. ( i alle fall om det er oppholdsvær )

Har sjekket at jeg ikke har noen bombrikker på mitt navn, og ladet opp Cree SAM for de lengre turene. Varelevering til Bryne blir dessverre med eksosmotorsykkel, da de andre bomfrie alternativene enda ikke er ankommet eller har for kort rekkevidde.

Elbilene vurderes utplassert i hver sin bomsone med bruk av sparkesykkel gjennom bommene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA