Skrevet av Emne: Forhåndskondisjonering  (Lest 763 ganger)

Greyish

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Forhåndskondisjonering
« på: lørdag 02. november 2019, klokken 00:03 »
Hei, er det noe poeng å gjøre dette dersom man ikke samtidig lader? Jeg har ikke lader hjemme ennå, poenget med å forvarme bilen/batteri er vel for å spare strøm når man skal ut å kjøre. Jeg antar at å forvarme bilen/batteri en time trekker endel strøm, så lønner dette seg i det hele tatt når bilen ikke samtidig står til lading?

Mvh
Øyvind
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2602
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #1 på: lørdag 02. november 2019, klokken 00:08 »
Poenget er å komme til en varm og isfri bil. Komfort og sikkerhet.
Om du står på lading hjelper det på rekkevidden, ellers ikke, annet en at de kan hjelpe på bedre regenerering fra start.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

S4e

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #2 på: lørdag 02. november 2019, klokken 11:00 »
Skal du kun ha varm og isfri bil, og ikke varme batteriet, tar det ikke mange minuttene. Det er en av de mange store gleder ved å bytte til elbil.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Greyish

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #3 på: lørdag 02. november 2019, klokken 11:01 »
Jeg ser poenget med det komfortmessige nå i vinterhalvåret, så får heller rekkeviddedelen vente til jeg får hjemmelader på plass, bor i sameie så det var ikke bare å klaske opp en på egenhånd, så det kan ta litt id.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1075
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #4 på: lørdag 02. november 2019, klokken 11:50 »
Nå kommer jo tidsstyrt lading og forvarming om ikke lenge, så da kan en legge opp et løp for hele uka 🙂
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Rosstopher

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 444
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #5 på: lørdag 02. november 2019, klokken 12:20 »
Står bilen ikke tilkoblet strøm, forvarmer du i 3-5 minutter (gjerne med range mode på) så blir det godt og varmt i bilen før du skal kjøre. Står bilen tilkoblet og du trenger så mye rekkevidde du kan få, kan du forvarme mye lenger (med range mode av). To forskjellige taktikker med to forskjellige mål.
2016 Tesla Model S 90D

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1075
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #6 på: lørdag 02. november 2019, klokken 14:57 »
Står bilen ikke tilkoblet strøm, forvarmer du i 3-5 minutter (gjerne med range mode på) så blir det godt og varmt i bilen før du skal kjøre. Står bilen tilkoblet og du trenger så mye rekkevidde du kan få, kan du forvarme mye lenger (med range mode av). To forskjellige taktikker med to forskjellige mål.
Det er fortsatt ikke Range Mode på TM3
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Rosstopher

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 444
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #7 på: lørdag 02. november 2019, klokken 17:18 »
Det er fortsatt ikke Range Mode på TM3

Sorry. Fikk ikke med meg at vi var i Model 3-delen av forumet.
2016 Tesla Model S 90D

Ekornskurken

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Forhåndskondisjonering
« Svar #8 på: lørdag 02. november 2019, klokken 18:19 »
Det er visstnok også en fordel for batteriet å ha en lunk når man starter opp. Så derfor fortalte han jeg snakket med når jeg hentet ut bilen at han alltid forvarmet bilen sin før han kjørte, og da mente han hovedgrunnen var batterivarme og ikke nødvendigvis cupe varme. Men det er jo superdigg og komme til en varm og god bil!