Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere

Startet av OhmPaPa, tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: hanche på søndag 18. august 2019, klokken 17:54
Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene.

Nja, er ikke ekspert på dette, men de fleste ferger jeg har vært på har i det minste noen kjøleskap og lignende ombord som trenger strøm også natterstid. Og sikkert mye annet som overhode ikke vet noe om. Kanskje holde varmen for å slippe å kjøre motorene på full guffe den siste timen før første tur om morgenen for å varme opp båten innvendig f.eks.?  Noen steder er det vel også mannskap som sover ombord mellom vaktene?

Cruise skip i Oslo holder gjerne motoren igang så lenge de ligger til kai, ofte dagesvis. Eller, de gjorde i alle fall det før det ble landstrøm i Oslo (litt usikker på hvor langt dette har kommet, siste jeg fikk med meg var at Kiel-fergen fikk landstrøm for noen år siden, men de skal ha utvidet dette uten at jeg vet hvor langt de har kommet).
Model S 85D

Electrix

Småferger med korte stopp ligger gjerne og skyver mot land mens de losses og lastes, men større ferger, som de som går til Danmark fortøyes gjerne da det tar lengre tid, og antakeligvis er sikrere med såpass store ferger.

Dieselgeneratorene går uavbrutt hele tiden uavhengig av om de ligger til kai 1 time eller hele natta. Noen steder, som Colorline i Oslo og Kristiansand har laget landstrømtilkobling som kobler til umiddelbart etter ankomst og holder båten tilkoblet slik at de kan stoppe dieselgeneratorer. Det gir ikke bare besparelse i diesel, men også i vedlikehold og støy samt mindre behov for vakthold i maskinrom.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OhmPaPa

https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262

SitatPå sambandet Jektavik-Hodnanes-Huglo blir tilbodet frå nyttår sterkt redusert i rushtida på morgonen og ettermiddagen, fordi el-ferjene får ekstra liggetid ved lading.

Her er jo ikke problemet at det er en el-ferje - men at noen har slurvet på forhånd. Antar det var kjent på forhånd at fergen må lades. Da burde man vel ha skaffet enten kjappere lading eller en ferge til så de kunne ha byttet på å ta lade-pauser.

Å bytte til dårligere ferje enn før er jo helt hål-i-håve. Skjønner godt at lokalbefolkningen er misfornøyde!

Jeg bor for ordens skyld ikke i området. Men dette er interessant med tanke på å fjerne fossilt drivstoff overalt og ikke bare fra biler.

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 19. september 2019, klokken 11:37
https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262

SitatPå sambandet Jektavik-Hodnanes-Huglo blir tilbodet frå nyttår sterkt redusert i rushtida på morgonen og ettermiddagen, fordi el-ferjene får ekstra liggetid ved lading.

Her er jo ikke problemet at det er en el-ferje - men at noen har slurvet på forhånd. Antar det var kjent på forhånd at fergen må lades. Da burde man vel ha skaffet enten kjappere lading eller en ferge til så de kunne ha byttet på å ta lade-pauser.

Å bytte til dårligere ferje enn før er jo helt hål-i-håve. Skjønner godt at lokalbefolkningen er misfornøyde!

Jeg bor for ordens skyld ikke i området. Men dette er interessant med tanke på å fjerne fossilt drivstoff overalt og ikke bare fra biler.

Det interessante å få med seg i denne artikkelen er at de tydeligvis alt hadde lagt inn denne reduksjonen i rutetilbudet i prosjektet de hadde lagt inn på anbud*. Problemet er altså ikke elfergene, men at fylkeskommunen så sitt snitt til å spare inn noen kroner på ett dårligere tilbud når de først hadde fergesambandet på nytt anbud. At det samtidig var skifte av teknologi ga dem en strålende mulighet til å skylde på elfergene for sitt eget sleipe triks.

*)
Sitat
Juridisk vanskeleg

I tillegg til dei økonomiske kostnadene, meiner fylkesrådmannen at ein vil få problem med anbodsregelverket om ein ber om mange fleire avgangar.

– Det er grenser for kva vi får lov til å endra. Det betyr at vi kan ikkje be om eit heilt anna tilbod enn det vi bad om i konkurransen, seier Rasmussen.
Model S 85D

OhmPaPa

Veldig bra Amoss - den koblingen tok ikke jeg.

1) Lage dårlige ruter
2) Kjøre de dårlige rutene med elferge
3) Elfergene får skylden for dårlige ruter

4) Profitt!

Amoss

Regner i utgangspunktet med at dette var en forsnakkelse. Det var nok ikke meningen å røpe dette i offentligheten... Men journalisten merket seg tydeligvis ikke dette, for ellers burde vedkommende begynt å stille noen litt "vanskelige" spørsmål som kunne fått artikkelen til å fremstå som noe helt annet enn den ble...

SitatFylkeskommunen raserer fergetilbudet!
Prøver å skylde på ny teknologi
...
Model S 85D

hELgenen

Elefanten er jo at fylkesmannen sier at folk ikke skal bo slik til. Her skal det sentraliseres og det med pisk om nødvendig i miljøets navn. Amen!

edyrli

Høres ut som en riktig forklaring.
Når det gjelder fergene, er det sånn jeg har forstått at problemet ligger i tilgjengelig effekt på land siden.
Det må større oppgraderinger på plass i elnettet for å få nok effekt til raskere lading.
Fergene har diesel mulighet, men dette ønsker de ikke så bruke da det medfører en økt kostnad. Jeg tenker også det er politisk at de ikke ønsker kjøre på diesel.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Amoss

Sitat fra: edyrli på torsdag 26. september 2019, klokken 08:44
Når det gjelder fergene, er det sånn jeg har forstått at problemet ligger i tilgjengelig effekt på land siden.
Det må større oppgraderinger på plass i elnettet for å få nok effekt til raskere lading.

Ampere hadde det samme problemet, og installerte derfor en batteribank på hver side som kunne "saktelade" mellom avgangene og gi tilstrekkelig effekt når fergen lå til kai.  Eller var det ikke nok effekt til selv saktelade batteribankene?

Vel, uansett, dersom DET er grunnen, og at de derfor ikke kan oppfylle anbudsbetingelsene, så har fergeselskapet forregnet seg på dette, og er ansvarlig for å utføre de oppgraderinger som skal til for å oppfylle anbudsbetingelsene.

Men som det altså fremkom over, så oppfyller fergeselskapet tydeligvis anbudsbetingelsene. Mulig fylkeskommunen har tatt hensyn til dette da de laget anbudskonkurransen?  Men da har de altså med åpne øyne rasert fergetilbudet for å spare penger.


Sitat fra: edyrli på torsdag 26. september 2019, klokken 08:44
Fergene har diesel mulighet, men dette ønsker de ikke så bruke da det medfører en økt kostnad. Jeg tenker også det er politisk at de ikke ønsker kjøre på diesel.

I følge artikkelen var det vel først og fremst redusert støtte fra ENOVA som var begrunnelsen? Men sant nok, mindre støtte = økt kostnad.
Model S 85D

OhmPaPa

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/8mzx0r/Kraftig-eksplosjon-i-ferge-i-Kvinnherad

Klokken 18.40 torsdag kveld ble det meldt om brann om bord i en batteriferge ved Halsnøy i Kvinnherad.

Fredag morgen eksploderte minst ett av fergens batterier.

– Eksplosjonen opplevdes som ganske intens, og vi har valgt å trekke oss noen hundre meter tilbake. Nå venter vi på eksperthjelp før vi håndterer saken videre, sier Atle Josdal, innsatsleder i brannvesenet i Kvinnherad.

...

MF «Ytterøyningen» er nylig bygget om til hybridferge, slik at den også kan gå på batteri.

– Det er en cirka ti år gammel båt som ble bygget om i sommer, sier Inge Andre Utåker, regionsjef for fergedriften i Norled.

OhmPaPa


OhmPaPa

En annen elferge - Ampere - sliter med ladeproblemer:

https://sysla.no/a/Wb2Wyd

I høst var 8 av de til sammen 120 batteripakkene på land defekte, noe som førte til at fergen ikke fikk ladet nok og måtte kansellere over 135 avganger.

De problemene fikk de omsider bukt med.

– Vi byttet flere batterimoduler, og alt var oppe og gikk etter forrige runde, sier regionsjef for ferger i Norled, Inge Andre Utåker.

Men nå er det problemer igjen. 40 kansellerte avganger i desember.

jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:27
Årsaken til eksplosjonen på denne fergen var at de slukte brannen med saltvann.

Saltvann leder som kjent strøm ganske bra.

https://www.nrk.no/hordaland/har-funne-arsaka-til-brannen-pa-ferja-mf-_ytteroyningen_-i-kvinnherad-1.14817180

Ojda, der var det gjort mye dårlig ingeniørarbeid :(

- Ingen sikkerhetssystemer som kobler ut batteripakkene eller setter de i "nødmodus" når kjølevannstrykk synker og temperaturen stiger.
- Sprinkleranlegg for slukking av brann i elektrisk anlegg utført med tilførsel av saltvann.

Kanskje de burde engasjert Tesla for batterisystemene istedenfor Corvus? Jeg har aldri hørt om kjølevannslekkasje i Tesla-pakkene noensinne. Ei helle rburde det være behov for vannkjøling av batterier på en ferge, C-rate må da være såpass lav at det ikke blir nødvendig, om man ikke bruker batterier med veldig gammel teknologi da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:46
Ojda, der var det gjort mye dårlig ingeniørarbeid :(

Ja  ::)   Jeg håper at det ikke blir noe av planene for hydrogenferger. Når man kløner det så til med relativt mye enklere elferger så tenk hva man teoretisk kan få til å skje på en hydrogenferge.  :angel:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA