Skrevet av Emne: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere  (Lest 608 ganger)

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« Svar #15 på: ſøndag 18. August 2019, klokken 20:37 »
Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene.

Nja, er ikke ekspert på dette, men de fleste ferger jeg har vært på har i det minste noen kjøleskap og lignende ombord som trenger strøm også natterstid. Og sikkert mye annet som overhode ikke vet noe om. Kanskje holde varmen for å slippe å kjøre motorene på full guffe den siste timen før første tur om morgenen for å varme opp båten innvendig f.eks.?  Noen steder er det vel også mannskap som sover ombord mellom vaktene?

Cruise skip i Oslo holder gjerne motoren igang så lenge de ligger til kai, ofte dagesvis. Eller, de gjorde i alle fall det før det ble landstrøm i Oslo (litt usikker på hvor langt dette har kommet, siste jeg fikk med meg var at Kiel-fergen fikk landstrøm for noen år siden, men de skal ha utvidet dette uten at jeg vet hvor langt de har kommet).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere
« Svar #16 på: Mandag 19. August 2019, klokken 21:48 »
Småferger med korte stopp ligger gjerne og skyver mot land mens de losses og lastes, men større ferger, som de som går til Danmark fortøyes gjerne da det tar lengre tid, og antakeligvis er sikrere med såpass store ferger.

Dieselgeneratorene går uavbrutt hele tiden uavhengig av om de ligger til kai 1 time eller hele natta. Noen steder, som Colorline i Oslo og Kristiansand har laget landstrømtilkobling som kobler til umiddelbart etter ankomst og holder båten tilkoblet slik at de kan stoppe dieselgeneratorer. Det gir ikke bare besparelse i diesel, men også i vedlikehold og støy samt mindre behov for vakthold i maskinrom.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand