Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For dårlig el-ferge skaper problemer for pendlere

Startet av OhmPaPa, tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://www.nrk.no/hordaland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-katastrofe-for-pendlarane-1.14641915


(bilde fra NRK)

SitatAp-ordførar i Etne kommune, Siri Klokkerstuen, trudde først at ho var samd med Skyss om at det skulle gå 13 daglege avgangar mellom Skånevik i Etne og Utåker og Matre i Kvinnherad kommune. Men no har Skyss kutta ein avgang til, nemleg 07.15 frå Skånevik.
Siri Klokkerstuen

VIKTIG: Siri Klokkerstuen meiner det er avgjerande viktig at rutene ikkje blir ståande slik som planlagt i dag.

Dermed må dei som skal på jobb på andre sida av fjorden, enten ta ferja 06.15 eller 08.35.

Hva om Operatunnellen plutselig var stengt hver dag mellom 0615 og 0835?  :o

Det er supert med el-ferger. Og hyggelige å reise med er de også da de er stillere og man slipper å avogtil få blåst eksosen til seg på dekket.

Men å kutte i avganger pga for treg lading holder ikke som unnskyldning. Da får operatøren sette inn en ekstra ferge eller gjøre andre tiltak?

Dette er jo slikt som får folk til å bli skeptske til elektrifisering. :bankehodetiveggen:

PS jeg bor langt unna Skånevik.

cra

Operatøren må holde forpliktelsene sine, ja. Nå kjenner jeg ikke til denne ferga, men vi har akkurat fått ny elferge mellom Sykkylven - Magerholm, og den går på dieselaggregat intil ladestasjonen på fergekaiene er på plass rundt nyttår (ferga kom visst på plass før planlagt :D ). Den har visstnok fire slike aggregat, men ett av dem er nok for å kjøre ferga i vanlig drift.

Sammenligningen med stenging av tunneller (eller bomveger generelt) er god. Her på Vestlandet har vi mange ferger, og om det er dyrt nok å reise med dem så er tidsbruken langt verre. Spesielt når man skal rekke fly kan det være krise om vegen er "stengt" pga problemer med ferga, og spesielt som i går, når jeg henta noen på flyplassen så er det fort en time å vente på at "vegen skal åpnes". Ikke bare sporadisk pga uhell, men hver eneste kveld og natt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa


cra

Høres nå merkelig ut at det ikke skal gå an å kjøre den på diesel ved behov? Om ikke annet så ved å drive en generator som leverer strøm når batteriet er tomt?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Uten å vite hva jeg snakker om - fergene er jo store - går det ikke å få satt inn litt ekstra batterikapasitet noe sted?

cra

Tror det like fort kan være ladehastigheten som er problemet, men en skulle tro det var plass til litt batterier i ei ferge, ja. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Det som overrasker meg mest er at det virker som om mange el-ferger er dimensjonert etter et akkurat minimum når det gjelder ladefart og rekkevidde. Når man bygger noe som er såpass nytt og uprøvd så bør man legge inn litt ekstra margin slik at man slipper slike problem.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand


cra

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. august 2019, klokken 21:37
Fjord1 vil ha standardiserte ladere for el-ferger:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene

Dette er tankegang jeg kan støtte! (Men jeg synes kanskje det er noe misvisende og urettferdig å kalle det "Tesla-tilstander" når Tesla beviselig har tilbudt alle andre å være med på moroa. At de andre produsentene ikke vil være med å betale får de ta på sin kappe.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. august 2019, klokken 21:37
Fjord1 vil ha standardiserte ladere for el-ferger:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Fjord1-vil-ha-slutt-paa-Tesla-tilstander-for-elferjene

Et viktig poeng. Jeg er oppvokst på Vestlandet og er vant med ferger. Opplever at fergene stadig vekk byttes på. Plutselig skal en ferge flyttes fra et sted til et annet, og det er en ny og ukjent ferge på strekningen. Inkompatible ladere kan føre til mer nedetid dersom man ikke kan sette inn en hvilken som helst ferge på strekningen slik som i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OhmPaPa

#10
Ble nyskjerrig og googlet. Her er en produsent av ladestasjoner for ferger:



https://los-gruppen.no/zinus/

SitatStandard høyde - 8.5 m
230 – 690 Volt pr kabel
350 Ampere pr kabel
Totalt 1400 Ampere < 1000 Volt
Levert med inntil fire uavhengige individuelt styrte kabler

SitatKan utstyres med semiautomatisk betjening – hvor systemet kjenner igjen fartøyet og automatisk klargjøres når fartøyet legger til kai. Kan samkjøres med foranliggende omformer uavhengig av leverandør.

Denne løsningen er kjøpt av fergeselskapet Norled.

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 16. august 2019, klokken 11:05
Ble nyskjerrig og googlet. Her er en produsent av ladestasjoner for ferger:



https://los-gruppen.no/zinus/

Mulig jeg missforstår her, men ser ikke "lading av ferge" noe sted, men at systemet kun er omtalt som "landstrømanlegg". I mitt hode betyr det strøm til fergen mens den ligger til land så de slipper å kjøre dieselmotoren/generatoren for dette. Ville også trodd at ett skikkelig lade-anlegg for en typisk bilferge ville kreve større anlegg enn dette.

... men på den annen side: Dersom det virkelig er ett slikt system som brukes på den omtalte fergen så kan det nok fort forklare hvorfor de ikke rekker å bli ferdigladet i tide... :p
Model S 85D

OhmPaPa

Bra innspill, Amoss!

Regner heller med at det er jeg som ikke skjønte forskjellen og trodde landstrøm var for lading.

Er selvfølgelig bra å ha landstrøm så de slipper å ha noen motor på tomgang for å lage strøm når ferger ol. ligger ved kai - typisk timesvis om natten.

hanche

Når en ferge ligger timesvis ved kai om natten, er det vanlig å fortøye den og stoppe motorene. På den annen side, når den ligger ved kai for å slippe av et lass med biler og slippe på et nytt lass med biler, ligger den ikke bare med motoren på tomgang, men den bruker propellene aktivt for å holde seg på plass ved fergelemmen. Slik er det i hvert fall med alle ferger jeg har reist med. Landstrøm hjelper kanskje ikke så mye der?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

OhmPaPa

Det kan godt være at det er normalen, Hanche. Jeg baserte mitt utsagn på en natt jeg sov i bilen på en fergekai hvor fergen som ikke gikk lå ved kai og brummet hele natten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA