Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteridrevne tog sparer penger og miljø

Startet av OhmPaPa, onsdag 09. oktober 2019, klokken 13:44

« forrige - neste »

OhmPaPa

Nye utredninger viser at det er fullt mulig å få utslippsfri togtrafikk ved å ta i bruk batteridrevne tog. Det er langt rimeligere enn å elektrifisere hele jernbanen.

https://www.nrk.no/trondelag/batteridrevne-tog-kan-bli-tatt-i-bruk-i-norge-1.14734029

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Klippet fra artikkelen:

– Foreløpige anslag viser at vi kan spare opptil 30 prosent, sier seniorrådgiver i Jernbanedirektoratet, Dag Aarsland.

Nye tall for 2018 viser at passasjer– og godstog slapp ut 45.000 tonn CO₂ på ikke elektrifiserte banestrekninger i Norge.

– Det viktig å se på alternativ hvis vi skal oppnå klimaeffekter. Nordlandsbanen er en av strekningen der vi vurderer batteritog. Det kan bli satt opp kontaktledninger enkelte steder som lader batteriene på togene, sier Horrisland.

– Vi har også sett på erfaringer med hydrogendrift. Vår holdning er at batteritog er mer interessant enn hydrogen, sier Horrisland.

goggo

Original artikkelen her.
http://jernbanemagasinet.no/artikler/disse-batteridrevne-togene-er-naermere-enn-du-tror/

Dette ser jo lovende ut - de kan henge opp kjøreledninger i bakkene opp/ned fjellsidene våre for å lade og regenerere, og så coaster togene avgårde på batterier på sletta :) 

Men det er vel sikkert noen politikere og lobbyister som skal overtale Enova til å støtte et par forsøk med hydrogentog først før fornuften (=batteriene) tar over...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

Sitat fra: goggo på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:38
Men det er vel sikkert noen politikere og lobbyister som skal overtale Enova til å støtte et par forsøk med hydrogentog først før fornuften (=batteriene) tar over...

Frykter det ja...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Tre ganger så dyrt å kjøre på hydrogen som på batteri på Nordlandsbanen

Mens det vil koste 29 kroner per kilometer for godstransport ved en delelektrifisering, vil det koste hele 89 kroner per kilometer med hydrogen.


https://www.tu.no/artikler/tre-ganger-sa-dyrt-a-kjore-pa-hydrogen-som-pa-batteri-pa-nordlandsbanen/482310

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA