Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tysk Ioniq?

Startet av Hyundre, tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

Hyundre

Hei.

Jeg vet dette er tatt opp før men jeg føler ikke jeg fikk svar på det jeg lurer på.

Jeg har tenkt å kjøpe ny elbil. Jeg synes den norske prisen er litt stiv men jeg ser at en forhandler har en del tilsynelatende tyske biler (med varmepumpe - fra 2018?) rimelig til salgs.

Er det noen grunn til å ikke ville ha disse bilene? Hvor stor er egentlig forskjellen? De har jo ikke skinnseter men prisforskjellen er såpass stor at det ikke føles viktig.

automat

#1
Det er varierende utstyrsnivå på importbiler. Det viktigste å få med er varmepumpe.

Andre forskjeller (som er varierende) er varmeseter, rattvarme, p-sensorer (foran?) og halogen istedet for LED nærlys. Hvor viktig dette er blir jo en smakssak, men det kan være argument for pruting. Det er kjøpers marked nå.

Endel importbiler annonseres uten vinterhjul. Da blir det fort  over 10k i ekstra kostnad.

Edit: Man må ha skinn hvis man ønsker ventilerte seter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

Enig med Automat om at varmepumpe er klart det viktigste å sørge for at får med. Men som norske teknikk pakken med p-sensor foran og varme i ratt + mer er praktisk + skinnseter med ventilasjon er ganske gull verdt på varme sommerdager, selv om setene er veldig varme når de har bakt i sola, så tar ventilasjon i settet seg av det ganske raskt + varmepumpa fungere effektivt og raskt for både å lage varme på kalde dager, men også kulde på varme dager.

Sjekk også det med garantier på bilen om hva som følger med en evt tysk importert bil og hvilket verksted som evt tar garanti reparasjoner der du bor.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Hyundre

Takk for svar.

Jeg er enig i at det høres digg ut, men er det verdt 50k? Bilene jeg så på var forresten hos Grandahl i Sarpsborg, men kontakt med selger var rar og jeg får nå ikke noe svar så da blir det vel å vente å se hva som skjer når den nye modellen kommer.

automat

Den bilen er annonsert uten vinterdekk, så regn med 10k ekstra der. Og den mangler p-sensor. Jeg ville prøvd å prute vinterdekk inn i prisen.

Det er mange fisk i havet, så det er bare å sitte.å vente til den riktige dukker opp.

Og når 2020-mod faktisk kommer på veien, skal nok prisene på dagens versjon ned.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hyundre

Men det er innbyttekampanje på den, og jeg får ikke 25k for min nåværende bil på markedet.

automat

Sitat fra: Hyundre på onsdag 31. juli 2019, klokken 22:17
Men det er innbyttekampanje på den, og jeg får ikke 25k for min nåværende bil på markedet.
Det endrer bildet endel. Bare det å slippe å selge en gammel bil kan telle ganske mye.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hyundre

Syntes det så ut som en veldig grei deal om bilen har varmepumpe, ja. Men det blir litt vanskelig når jeg bor på Vestlandet og ikke bare kan stikke innom og selger ikke svarer på mail...

Apropos varmepumpe. Ser en del biler på finn som blir annonsert som teknikk men som ikke har varmepumpe. Hva er greia med det? Er det et annet land som har samme benevnelse som i Norge uten samme utstyrsnivå? Forhandleren lar og være å opplyse om at det er importbil i annonsene...

Zimon

Alle "ekte" norske Ioniq's har varmepumpe, så har den ikke det er det en import bil. Alle norske har også LED nærlys, men Halogen fjernlys, så om du ser bilde av knappene til venstre for rattet og det er ett hjul til å snurre på som stiller nærlys vinkel (om tungt lastet bak) så er det også import bil blant annet Norske bilene har knapp til +/- for lysstyrke i dashboard, og da knapper og ikke "snurre" hjul.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Speeder

Sitat fra: Zimon på torsdag 01. august 2019, klokken 06:38
Alle "ekte" norske Ioniq's har varmepumpe, så har den ikke det er det en import bil. Alle norske har også LED nærlys, men Halogen fjernlys, så om du ser bilde av knappene til venstre for rattet og det er ett hjul til å snurre på som stiller nærlys vinkel (om tungt lastet bak) så er det også import bil blant annet Norske bilene har knapp til +/- for lysstyrke i dashboard, og da knapper og ikke "snurre" hjul.

Ikke varmepumpe uten teknikkpakken på norske biler vel?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

automat

Sitat fra: Speeder på torsdag 01. august 2019, klokken 09:02


Ikke varmepumpe uten teknikkpakken på norske biler vel?

Varmepumpe følger teknikkpakke ja. Men hvor mange «norske» biler er solgt uten teknikkpakke? Har inntrykk av at enste grunn til at det finnes ikke-teknikk, er for å kunne annonsere en lavere fra-pris.

Jeg lurer også på om begrepet teknikkpakke egentlig bare gjelder det norske markedet, siden importbiler har så forskjellig utstyrsnivå?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

Min feil, husket feil. Ja Varmepumpe i teknikkpakken! Ser på Hyundai sine sider nå at "teknikkpakke er inkludert i prisen":
Fra kun 279 900,-
inkl. teknikkpakke

TEKNIKKPAKKE INKLUDERT I PRISEN
Standardutgaven av denne modellen er allerede meget godt utstyrt. Alle våre IONIQ electric lagerbiler inkluderer nå en svært attraktiv tilleggspakke. Denne inneholder:

LED nærlys (halogen fjernlys)
Elektrisk innfellbare speil
Utvendige dørhåndtak i krom
Pedaler i metall
Varme i bakseter
10-veis elektrisk setejustering (førersete)
Trådløs lading for mobiltelefon i midtkonsoll
Utvidet sikkerhetspakke (blindsonevarsel og ryggeradar)
Parkeringssensor foran
Varmepumpe (gir bedre rekkevidde om vinteren)

Facelift versjonen som er gamle Ioniq med litt oppgradering (ikke Versjon 2 som kommer), så har ikke gamle pedaler i metall, varme i bakseter. Eller er listen nevnt over lik.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Hyundre

Ser SPZ på Askøy nettopp la ut en hel haug med Ioniq "Premium" og "Executive". Tydeligvis med varmepumpe og norsk. Bare finner de opp navn, eller?

Cougar

#13
Jeg har en fra SPZ, hentet den rundt påsketider. Den er opprinnelig tysk (mener jeg).
Den har alt utstyret som er listet opp i innlegget over her iallefall, har ikke funnet noe som mangler (unntatt soltak da, men det visste jeg jo)
I Tyskland er Ioniq tilgjengelig i 3 varianter: Trend, Style og Premium,
så de finner ikke bare på navn, de heter nok det i landet de kommer fra.
Jeg sjekket spesifikasjonene der, og Trend har ikke varmepumpe, mens Style og Premium har.
2019 Ioniq El + mange andre biler

Hyundre

Sitat fra: Cougar på tirsdag 13. august 2019, klokken 01:21
Jeg har en fra SPZ, hentet den rundt påsketider. Den er opprinnelig tysk (mener jeg).
Den har alt utstyret som er listet opp i innlegget over her iallefall, har ikke funnet noe som mangler (unntatt soltak da, men det visste jeg jo)
I Tyskland er Ioniq tilgjengelig i 3 varianter: Trend, Style og Premium,
så de finner ikke bare på navn, de heter nok det i landet de kommer fra.
Jeg sjekket spesifikasjonene der, og Trend har ikke varmepumpe, mens Style og Premium har.

Takk :)

Fornøyd med SPZ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA