Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen fokuserer bare langsiktig, og glemmer alt det kortsiktige.

Startet av TorC, tirsdag 30. juli 2019, klokken 02:28

« forrige - neste »

TorC

Siste tiden, nå senest på NRK, klaget Elbilforeningen på lav utbyggingstakt på hurtiglagere. Dette gjør at det noen ganger er laaaaang ladekø. Denne kritikken er helt på sin plass. Her må det økes. Elbilforeningen er imidlertid helt fraværende når det kommer til tiltak som kan avhjelpe umiddelbart. Og det kan virke som at dagens elbilister har svært lav kunnskap om lading.

Så godt som hver eneste gang jeg har opplevd kø så er det en eller annen gjøk som skal lade til langt over 90%. Og jeg må da forklare vedkommende at det er ekstremt lite effektivt å lade over 80% på biler med batteri under 70 kWh. (Nå sist var det en jentunge som satt med 94% SOC på en eGolf som bare skulle 6 mil for å komme seg hjem).

Veldig mye av ladekøene kunne vært unngått hvis folk ladet mer effektivt. Operatørene derimot har ingen grunn til å opplyse om dette. De får bedre fortjeneste hvis folk står lenge på laderne fordi kundene får færre kWh per krone.

Elbilforeningen bør derfor være BETYDELIG mer aktive i å formidle hvordan man hurtiglader fornuftig. Det ER faktisk folk som tror at man må lade til 100%. Det er også folk som tror at hvis man står i kø så bruker man like mye strøm som om man kjører i 80 kmt. Det er VELDIG mange som tror at hurtiglading er like rask ved lav SOC som ved høy SOC.

Jeg er HELT enig i at utbygging går for tregt, men hvorfor Elbilforeningen ikke er mer aktiv for å løse DAGENS problemer ved å rett og slett opplyse bedre om hurtiglading er meg en svært stor gåte.

Et par andre historier som viser at Elbilforeningen ikke gjør jobben sin:
*En i3 med 3 unge menn stod ved en Delta-lader og ladet på mode3 istedenfor kombo. Opptar hele laderen, og får ut 7,2 kW istedenfor 50 kW.
*Min fetter-sønn kom på besøk med lav SOC med en eGolf for et par timers besøk. Gadd ikke hurtiglade før han kom til oss, ei heller lade hos oss fordi han kunne hurtiglade på veien. Jeg skammer meg over at han har fått så dårlig opplæring. Han skulle selvsagt hurtigladet 10 minutter før han kom til oss, og deretter plugget seg inn hos oss. Da ville han kommet seg hjem uten ny hurtiglading. Istedenfor endte det opp med at han kastet bort over 20 minutter på hurtiglading på veien. Han kunne sluppet unna med 10 minutter, men endte opp med å okkupere en hurtiglader i en halvtime.
*Ung kvinne satt med SOC på langt over 90% med flere biler i kø. Selv med forklaring om at hun får inn lite strøm med så høy SOC "måtte" hun ha 100% selv om det er titalls ladere langs den veien hun skulle.
* Bilforhandler (jeg har opplevd dette 2 ganger fra samme forhandler) satte sin demobil på hurtiglader og lot den stå der i mange timer. Med en vanlig ladestolpe 1 meter unna.... (fuck it. Name and shame: Det er Buskerud Bilsenter)

I alle disse tilfellene så er dette god butikk for operatørene, men gir veldig dårlig utnyttelse av kapasiteten.

Elbilforeningen bør foruten å fokusere på de langsiktige mål forsøke å løse de umiddelbare ladekøene ved å opplyse mer.

Hvis bare 20% av ladingene blir 20% kortere så tror jeg vi har kortet ned ladekøene til nær 0.

Operatørene kommer ikke til å gjøre noe med dette fordi de ikke har noe å tjene på det, men som elbilister har vi veldig mye å tjene på det. Spørsmålet er om Elbilforeningen er elbilisters talerør, eller operatørenes talerør. Det er noe man bør tenke på når man får den årlige faktura for medlemsskapet.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

turfsurf

Godt innlegg. Det trengs en massiv opplæringskamapnje. Folk er veldig låst i den gamle fylle-tanken tenkemåten. Og ref hun som ikke ville avbryte selv om hun hadde fått forklart problemstillingen, folk liker ikke å innrømme at de har gjort feil. Neste gang hun lader så gjør hun nok som du forklarte. Det er veldig mange som reagerer på kritikk på denne måten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Zimon

Tommel opp!  :+1:

God ladekultur oppnås med god informasjon og opplæring. Jeg her har selv informert noen om bilene sine de få gangene jeg har måttet hurtiglade. Det vil nok dessverre alltid være noen "drittsekker" som setter seg selv foran det å skape god flyt på ladestasjoner, spes når det er ladekø!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

automat

Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.

Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Manglende ladekultur har vært en av grunnene til at jeg har prøvd å unngå hurtiglading med vår Leaf siden 2012  :-\
(Den andre har vært tekniske problemer, i hvertfall de første 3-4 årene)

Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%. Gjerne en som ikke en gang er ved bilen og kommer etter at den har sluttet å lade.
Jeg har flere ganger valgt å kjøre til en annen hurtiglader -og brukt mer tid på kjøring enn jeg hadde planlagt å lade.

Jeg er enig i at Elbilforeningen bør gjør mer, men jeg mener også at ladeoperatørene har mye å vinne på fornøyde kunder.

* CCS/Chademo kan stoppe lading ved 90% og kunder henvises til Type 2
* Prisen kan øke progressivt etter 90%
* Kunder som lader gjentatte ganger over 90% kan få en hyggelig e-post om effektiv lading
* Informasjon om lading kan stå på hurtigladerene
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%.

På de 45 minuttene hadde du vel fått ca. like mye strøm på sakteladeren ved siden av ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%.

På de 45 minuttene hadde du vel fått ca. like mye strøm på sakteladeren ved siden av ;)
Problemet er at man på forhånd ikke vet om den ventetiden er 3 minutter eller 45. Det er heller ikke åpenbart for alle andre at man står i hurtigladerkø når man har koblet seg til AC-lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: automat på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:42
Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.

Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.

Du har helt rett, jeg gjorde selv akkurat dette på Telemarksporten nå i helga. Normalt har jeg to kortere ladestopp på min "standard langtur" fra Kr.sand til Oslo, men denne gangen valgte jeg en lading til 90%  i stedet. 
Jeg tilbød forklaring og smil og rosinbolle til nestemann i køen fordi jeg gjorde dette, men hun virket ikke særlig imponert likevel...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: automat på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%.

På de 45 minuttene hadde du vel fått ca. like mye strøm på sakteladeren ved siden av ;)
Problemet er at man på forhånd ikke vet om den ventetiden er 3 minutter eller 45. Det er heller ikke åpenbart for alle andre at man står i hurtigladerkø når man har koblet seg til AC-lading.

Parker bak bilen som hurtiglader og strekk ut en 10m type 2 kabel ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: automat på tirsdag 30. juli 2019, klokken 09:42
Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.

Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.

Det poenget er jeg helt enig i, og har endog følt på det selv. Vi mennesker er selvsentrerte. Derfor er det kanskje ytterligere viktig at Elbilforeningen gjør en opplysningsjobb for å iallefall få vekk de som står ved hurtigladerne helt unødvendig.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Jeg er enig i at Elbilforeningen bør gjør mer, men jeg mener også at ladeoperatørene har mye å vinne på fornøyde kunder.

* CCS/Chademo kan stoppe lading ved 90% og kunder henvises til Type 2
* Prisen kan øke progressivt etter 90%
* Kunder som lader gjentatte ganger over 90% kan få en hyggelig e-post om effektiv lading
* Informasjon om lading kan stå på hurtigladerene

Per idag er den eneste variable kostnaden for operatøren strømmen som brukes på laderne selv om den selvsagt ikke er den største. Operatøren har derfor ingenting å vinne på å hindre kø. Det beste for dem er at folk står lenge ved laderne, og helst bruker så lite strøm som mulig. Operatørene er komersielle selskaper som må tenke på bunnlinjen. Vi kan selvsagt forsøke å legge press på dem, men jeg mener da at også dette er Elbilforeningens oppgave.

Jeg er usikker på om operatørene helt ser gevinsten i at kundene slipper kø og derfor blir mer fornøyde kunder.

Det å øke prisen over 90% SOC tror jeg ikke har noe som helst for seg annet enn at operatørene tjener mer penger. Vi som idag forstår litt av hvordan hurtiglading gjøres og er litt pengepugere vet at lading over 90% er fryktelig mye dyrere per kWh enn ved lavere SOC pga lavere ladefart. De som idag ikke skjønner det tviler jeg kommer til å skjønne det bare fordi man øker prisen ytterligere. Husk at prisen per kWh ved 90% SOC på en litt eldre bil er dobbelt så høy som ved 60%.  En dobling av prisen per minutt over 90% tror jeg folk ikke kommer skjønne noe av.

Her er det Elbilforeningen som må på banen.
De må samarbeide med operatørene, og hvis operatørene ikke vil samarbeide så bør elbilforeningen kjøre en massiv kampanje.

Vi er fortsatt en god del mennesker her som fortsatt har dugnadsånden i behold fra da trillingene/LEAF kom. Så bare det å lage en brosjyre om hurtiglading vi kan dele ut ved hurtigladestasjonene er en billig og effektiv måte å spre ordet på.  (Selv om jeg ikke har bevis på det så mener jeg bestemt at kampanjene vi på forumet hadde med lapper til folk som parkerte på ladeplassene uten å lade har fungert. Nå er det knapt noen som står uten å lade eller fossilister).

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Sitat fra: automat på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:12
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:28
Marerittet er når man må hurtiglade fem minutter for å rekke hjem, men blir stående 45 minutter i ladekø fordi noen lader til 100%.

På de 45 minuttene hadde du vel fått ca. like mye strøm på sakteladeren ved siden av ;)
Problemet er at man på forhånd ikke vet om den ventetiden er 3 minutter eller 45. Det er heller ikke åpenbart for alle andre at man står i hurtigladerkø når man har koblet seg til AC-lading.

Nettopp.
Og enkelte steder er det kun hurtigladere...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA