Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik soter du Model 3 vinduene enkelt

Startet av olavxxx, tirsdag 30. juli 2019, klokken 00:34

« forrige - neste »

olavxxx

Hei, her er en kort guide.

Du trenger:
Sotefolie (50 cm høy).
Lengde på folie avhenger av hva du vil sote, alle fire sidevinduer pluss Triangelen bak blir ca 2 x 3 meter lengde.

Bakvindu krever spesialrull mtp bredde.

Ellers trenger man: nal, Zalospray, lofri tørkepapir, kniv og liten nal følger med folie.

Guide:
Jeg anbefaler å kjøre vinduer helt opp når man soter, da er det ekstremt viktig at man ikke smeller igjen dørene pga vindu vil ta i takrenne. Legg gjerne et håndkle eller noe i døråpningen så du ikke glemmer deg.

Måten jeg får vindu opp på, med dør åpen, er å fjerne bakkelyset. Da kan jeg styre vinduet som jeg vil.

Deretter vasker jeg ruten utenpå og inni, spray vindu og bruk nal sidelengs med god fart.

Nå kan du spraye såpe på utsiden av vinduet, legg så folien oppe i gummilsten og grovskjær på topp og bakside. Forside kan du først finskjære så du får riktig profil mot trekant ved speil. Spray så utside av folie og bruk nal til å feste den på utsiden av vinduet. Nå kan du varme opp forsiktig med varmluftpistol for å krympe folie. Ikke brenn lakken!
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nå kan du ta to teipbiter og bruke de til å løsne transparent folie fra springen. Når denne er løsnet litt, kan du spraye såpevann på folien. Fortsett med dette til hele er dekket.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nå kan du stå på innsiden av døren, spray vinduet og løft folie over vinduet, plasser forsiktig på ruten og før det inn under pakning ved speil og ned mot nedre list. Før det ned slik at du ikke ser noe glipe.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Deretter kan du presse ut såpevann, igjen jobb sidelengs og i flere nivåer. Når alt er presset ut, kan du finskjære. Jeg liker å skjære på skrått i ca 30 graders vinkel.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nå anbefaler jeg til slutt å gå over med varmluftpistol og nal, få ut resten av fukten.

NB. Du kommer til å ødelegge de første forsøkene dine, så kjøp litt mer enn du tror du trenger. Lokale bilrekvisita sjapper lar deg ofte returnere ubrukte varer.

teslamsp

Det er vel ikke lov å sote det vinduet :D Men det vanskeligste er bakvinduet.

olavxxx

Sitat fra: teslamsp på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:46
Det er vel ikke lov å sote det vinduet :D Men det vanskeligste er bakvinduet.
Det er sant x 2.

jpg

Kan dere vennligst referere til paragrafen som sier det er ulovlig å sote? Nekter å tro på hva dere skriver.

Er da helt lovlig å sote siderutene foran, men regelverket setter en grense for hvor mange % du kan ha!
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

turfsurf

Sitat fra: jpg på onsdag 31. juli 2019, klokken 17:41
Kan dere vennligst referere til paragrafen som sier det er ulovlig å sote? Nekter å tro på hva dere skriver.


https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_31#§31-1

SitatSom solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jpg

Da er det som jeg skrev da, lov, så lenge en ikke soter for mye  :police:
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

geear

Sitat fra: jpg på onsdag 31. juli 2019, klokken 18:29
Da er det som jeg skrev da, lov, så lenge en ikke soter for mye  :police:
Eh, nei...  ;D

Blir du stoppet får du valg mellom å rive det av der og da eller mangellapp som gjør at du må inn til Biltilsynet og vise bilen i lovlig stand.

turfsurf

Sitat fra: jpg på onsdag 31. juli 2019, klokken 18:29
Da er det som jeg skrev da, lov, så lenge en ikke soter for mye  :police:
Noe av dette du ikke skjønner?

SitatAndre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran)

Dvs enhver behandling av rutene selv er forbudt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autodidact

Tolkning:

SitatSom solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966.
Selve glasset kan være farget — fra fabrikk/leverandør, med maksimal påvirkning av ut/innsyn/lysreduskjon i henhold til nevnte standard.

SitatAndre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran).

Ettermonterte løsninger er ikke lovlig foran B-stolpene — selv om de bare yter reduksjon av UV-stråler og ikke påvirker sikten eller gir lysreduksjon.

Håkon

Autodidact

Tror ikke jeg helt tok hva du mente med "å fjerne bakkelyset".

Er det så at du legger film på både inn- og utsiden?
At du bretter filmen fra utsiden, over toppen på vinduet og ned på innsiden?


Håkon

CorsoDante

Sitat fra: jpg på onsdag 31. juli 2019, klokken 17:41
Kan dere vennligst referere til paragrafen som sier det er ulovlig å sote? Nekter å tro på hva dere skriver.

Er da helt lovlig å sote siderutene foran, men regelverket setter en grense for hvor mange % du kan ha!

Alltid latt meg fascinere av folk som - i disse informasjonstider - kommer med bastante påstander, som med et kjapt google-søk (eller lovdata-søk...) viser seg å være komplett feil.
TM3P "FSD"

Toalmar

Sitat fra: Autodidact på torsdag 01. august 2019, klokken 12:26
Tror ikke jeg helt tok hva du mente med "å fjerne bakkelyset".
Hvis du ikke fjerner baklyset får du ikke hevet vinduet høyt nok.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Autodidact

Sitat fra: Toalmar på mandag 05. august 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Autodidact på torsdag 01. august 2019, klokken 12:26
Tror ikke jeg helt tok hva du mente med "å fjerne bakkelyset".
Hvis du ikke fjerner baklyset får du ikke hevet vinduet høyt nok.

Det avklarte ingenting om hva som gjøres, eller hvordan.
Jeg ser forøvrig ingen logisk sammenheng med lys bak på bilen og hvor høyt vinduene vil heves ...

Håkon

ok67

"Bakkelyset" er vel lyset under døra, som lyser ned på bakken...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Toalmar

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 06. august 2019, klokken 10:32
Det avklarte ingenting om hva som gjøres, eller hvordan.
Jeg ser forøvrig ingen logisk sammenheng med lys bak på bilen og hvor høyt vinduene vil heves ...
Hvis du åpner døra på bilen din så går vinduet ned noen centimeter. Du får ikke vinduet opp igjen hvis bakkelyset er på. Ligger du på film uten å gjøre dette får du en glippe nederst på vinduet når døren er lukket :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA