Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille ny bil nå

Startet av espen@stensund.net, mandag 29. juli 2019, klokken 21:48

« forrige - neste »

espen@stensund.net

Hei

Sitter med fingeren på bestillingsknappen for en ny TMX LR men litt usikker på ett par ting!

Det er Raven utgaven som blir levert nå?

Tenker i utgangspunktet å bestille kun med "Autopilot" da jeg føler verdien i fullverdige selvkjørende egenskaper er rimelig begrenset. Slik jeg har forstått det så har bilen all hardware som kreves slik at det kun er snakke om software oppdatering hvis man skulle kjøpe det senere. Stemmer dette?

Takk for hjelpen :-)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Espen Hugaas Andersen

Det ser faktisk ut til at det må regelendringer til for å kunne rulle ut FSD i Europa, så det gjør nok ingenting å vente med denne. Tror fort det går noen år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MXAnders17

Prisen på oppgradering til FSD vil bare øke fremover!
Koster 50k ved kjøp og sikkert mye mer for oppgradering nå.

2 år siden var det 20k ved kjøp og 40k for oppgradering.

Angrer ikke på å velge med FSD når jeg kjøpte 2 år siden, da dette er viktig ift verdi når du velger å selge
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

Kim-

FSD er på tilbud nå til 20k, for de som har EAP.  Jeg har ikke tenkt å oppgradere. Tror det er lenge før det skjer noe her med FSD. Nå hat det jo kommet litt andre ting i FSD enn det som har i EAP før, så du burde se hva du kanskje kommer til å bruke og om det svarer seg
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

spirrevipp

Skulle jeg bestilt nå så hadde jeg også droppet selvkjøring. TACC og vanlig autopilot bruker jeg mye, og ville ikke vært foruten. Summon, autopark, NoA har ingen verdi for meg slik de er nå.

Kjøpte FSD til nåværende X75D når den var på tilbud, mest pga lovnader om HW3 oppgradering. Tviler på at jeg får noen glede av det i mitt eierskap, blir vel evt. neste eier...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Du (vi) får kanskje glede av det via en mer lettsolgt bil, og/eller at vi får noen tusenlapper mer for bilen enn andre. Men at det er velinvesterte penger er nok å strekke strikken langt...  ;)

Sandvika

Sitat fra: MXAnders17 på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:27
Prisen på oppgradering til FSD vil bare øke fremover!
Koster 50k ved kjøp og sikkert mye mer for oppgradering nå.

2 år siden var det 20k ved kjøp og 40k for oppgradering.

Angrer ikke på å velge med FSD når jeg kjøpte 2 år siden, da dette er viktig ift verdi når du velger å selge
Svært god glasskule du har som kan være så sikker. Jeg tror Tesla klarer dette til slutt, men tror ikke det lønner seg å kjøpe dette nå. Er mange hindre som skal overkommes før..

1)Tesla må få til FSD.
   

  • Musk lovet i Oktober 2016 at de skulle kjøre autonomt kyst til kyst i USA i løpet av 2017. Nå er det gått snart tre år og fortsatt like stille
  • Utvikling på AP siste par år er ikke overbevisende. Denne føles fortsatt smånervøs, tiltross for at oppgavene den har fått så langt
  • Sjefsingeniører hos Tesla som forstår dette bedre enn deg og meg har tatt hatten å gått.

2)Regelverk i EU må endres

3)Løsningen til Tesla må bli sertifisert.

4)Du skal stå i kø med noen ti-talls tusen andre som skal gjennomgå HW oppgradering hos Teslas verksteder.

Tror nok det skal litt til for at alle disse punktene er huket av i løpet av 4-5år. Å bruke så mye penger i dag på en løsning som kanskje blir tilgjengelig i bilens siste leveår høres rart ut for meg. I tillegg så vil det være brudd med deres tidligere handlingsmønster om de i perioden ikke finner det for godt å kjøre kampanjer på dette.






E_S

Å kjøpe FSD vil være 100% penger ut av vinduet dersom du planlegger å bytte bil innen fem år, 80% penger ut vinduet om du planlegger å ha bilen i ti år, 50% penger ut av vinduet dersom du planlegger å ha bilen mer enn ti år.

De har ikke engang klart å få til en autopilot som mestrer bilen tilfredsstillende på en stille motorvei, så noen som helst "self driving" later til å være lysår unna.
:)

DagfinnN

Sitat fra: E_S på tirsdag 30. juli 2019, klokken 20:38
Å kjøpe FSD vil være 100% penger ut av vinduet dersom du planlegger å bytte bil innen fem år, 80% penger ut vinduet om du planlegger å ha bilen i ti år, 50% penger ut av vinduet dersom du planlegger å ha bilen mer enn ti år.
De har ikke engang klart å få til en autopilot som mestrer bilen tilfredsstillende på en stille motorvei, så noen som helst "self driving" later til å være lysår unna.
Her var det mye skråsikkerhet. Det eneste som er sikkert med påstander om framtiden at man som regel tar feil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

MXAnders17

Lykke til med å selge bilen uten FSD sier jeg bare :-)
Klart det er dyrt å legge på 50k kun for gjenverdi, men..

Jeg har i hvertfall bestilt min nye med... så får vi se om det får noe nytte fremover.. En ting jeg venter spent på og som jeg vil tippe bare er for FSD, er skiltgjenkjenning og trafikklys.

Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

Vidar1979

Lykke til med å selge med FSD sier jeg bare :)

Tror ikke jeg er alene om å ikke se nytten i det eller ha klokketro på fremtidige egenskaper når de frem til nå ikke har levert. Jeg får knapt lov til å ha ACC på når fruen sitter på etter x antall tilfeller av fantombremsing og når jeg ikke tror de får skikk på det i nær fremtid så er er troen min på at FSD skal ha noen verdi nær 0.

jkirkebo

Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 31. juli 2019, klokken 19:19
Lykke til med å selge med FSD sier jeg bare :)

Tror ikke jeg er alene om å ikke se nytten i det eller ha klokketro på fremtidige egenskaper når de frem til nå ikke har levert. Jeg får knapt lov til å ha ACC på når fruen sitter på etter x antall tilfeller av fantombremsing og når jeg ikke tror de får skikk på det i nær fremtid så er er troen min på at FSD skal ha noen verdi nær 0.

Jeg tenker nesten det samme som deg. Om ikke SR materialiserer seg i Norge kan det hende vi går for en brukt Model 3 isteden. Da er det kun biler uten AP som er aktuelle å kjøpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eskhyo

Jeg er også nær ved å bestille ny Model X. Hvordan tror dere det blir med ladehastigheter fremover? Vil de nye Model X kunne få samme ladehastigheter som Model 3 vil være kapabel til?

Om man lader på supercharger fra feks. 20 til 80-90% med nåværende hastighet, hvor lang tid må man beregne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA