Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grei pris på E-Golf 2018 m/ stor mengde ekstautstyr?

Startet av johnsen26, fredag 02. august 2019, klokken 21:57

« forrige - neste »

johnsen26

Så på og prøvekjørte en E-golf fra 2018 igår hvor nåværende eier kjøpte alt av ekstrautstyr som var tilgjengelig med bilen (Sikkerhetspakke, Dynaudio, Active Info, dynamiske lys foran og bak, 17" madrid felger, ryggekamera, sotete bakvinduer, vinterdekk og skinnseter). Prisen eier forlangte var originalt 290 000, men har fått presset prisen ned til 278 000. Etter å ha saumfart bilen har den ingen tegn til skader eller riper og ser ut som den har vært godt ivaretatt. Både vinter og sommerdekk var også nye.

Det som gjør meg skeptisk  er at bilen er gått 20 000 km på omtrent 1 år. Kan over snittet stor kjøredistanse over på 1 år påvirke batteriene og rekkevidden?

Har ikke altfor god peiling på bil, men nevnte ekstrautstyr er noe som jeg ville valgt dersom jeg skulle kjøpt ny, og ut ifra prisene VW opererer med på sine egne nettsider ville en tilsvarende nybil endt på 379 000. Finner heller ikke andre e-golfer i mitt område på Finn som har tilsvarende ekstrautstyr til samme pris.

Virker dette som en grei avtale eller hadde dere styrt unna?

arthur

Er "alt av utstyr" noe du selv ville ha valgt ved bestilling av en slik bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Oddaa

Sitat fra: arthur på lørdag 03. august 2019, klokken 09:59
Er "alt av utstyr" noe du selv ville ha valgt ved bestilling av en slik bil?
Det er vel det trådstarter skriver.

Og i så fall er dette et greit kjøp etter min mening.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jonste

Etter min mening får du da en rimelig bil. 20k på et år har vel så godt som ingenting å si for batteri og rekkevidde.
Kjører selv 20k i året.

turfsurf

#4
Sitat fra: jonste på søndag 04. august 2019, klokken 00:34
Etter min mening får du da en rimelig bil. 20k på et år har vel så godt som ingenting å si for batteri og rekkevidde.
Kjører selv 20k i året.
Husk biler med mye ekstrautstyr taper seg mere i pris en biler med lite utstyr. Det vil og gjelde når du har kjøpt bile. I tillegg vil bilen din konkurrere med 2019 modeller solgt på kampanje til 300k. Typisk tap på en slik bil vil være 20-25% første året. Så prisen etter pruting virker ok, men ikke spesielt bra.

Skal du ha bilen en kort tid vil nok verditapet være relativt stort, men planlegger du å ha bilen noen år jevner det seg ut, og da er vel det at du har riktig bil viktigere. Det ville vært avgjørende for meg.

20kkm har i praksis lite å si for batteri, men dekk og bremser er det som jo vil ha fått ekstra slitasje. For bremsene kan det nok og være en fordel hvis bilen har hatt jevnlig bruk i stedet for å stå lengre perioder uten bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Husk også at egolf er utgående modell, som neste år blir avløst av en bil med bedre elbilteknologi og rekkevidde.

Det påvirker også verditapet til egolf.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jonste

Nåværende modell vil alltid tape seg når det kommer en ny med nyere teknologi. Golf7 vil tape seg når Golf8 treffer markedet feks. Dette gjelder alle merker og typer.

Skal man bare ha et frekomstmiddel finnes det mye billig, der man taper mindre. I denne kjøpergruppen vil alltid ekstrautstyr medføre større tap, fordi denne ikke ser poenget/verdien av det. I denne gruppen havner også mange elbilkjøpere, som ser kun på rekkevidde.

Men så vil noen alltid lete etter den riktige bilen for seg. Det være både utseende, utstyrsnivå og praktisk bruk. Denne kjøpergruppen vil være villig til å betale/tape litt mer for å få denne. Da vil kanskje utseende, utsyrsnivå, kvalitet, ha mer å si enn den lange turen du planlegger å ta engang.

Vil fortsatt påstå at trådstarter har fått et bra tilbud, såfremt bilen fyller egne ønsker for spec, og har norsk garanti. Jeg hadde ikke solgt min 18 mod så billig, om det hadde vært noe aktuelt alternativ i markedet :)




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA