Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt multikontakt til Sagem/Actia modul

Startet av aalbork, fredag 27. januar 2012, klokken 03:03

« forrige - neste »

aalbork

Forleden, mens det snødde som verst, forsvant den elektriske varmen helt plutselig. Det var ikke store varmepådraget som stod på, bare en lunk for å holde frontruta rimelig gjennomsiktig. Element, sikring og varmekrets ut fra styringen er hel og uten jordfeil. Med tilkoblet Clip fant jeg ut at styringen mottar signal om ønsket varme, men det ligger også et signal som sier varme ikke tillatt. Under feilsøkingen fant jeg to brente kontakter (se vedlagte bilde) i multikontakten til Sagem/Actia styringen(Den har både et Sagem- og et Actia- nummer. På lokket på den bevegelige kontakten, som løsnes ved å trekke opp en forskyvbar låsemekanisme står det fabrikknavnet Sigma.

I kontakten sitter det to kontaktenheter, hver med 45 pinner/hull fordelt på 3 rader. Bildet viser ikke hele den ene kontaktenheten, men det er til sammen 90 kontaktpunkter.

Som det fremgår av bildet har jeg i alle fall behov for ny kontaktenhet samt hunkjønnskontakter og utstikksverktøy for disse. Stiftene som sitter på kontakten i modulen virker ganske uskadd, men det vil nok være en idé å skifte dem også til kontakter med bedre ledermateriale.

Strømretter/styreenheten har både et Sagem og et Actianummer:

Sagem:                21 602 461-4 A
Actia:                    P105182 G

Date de Fab:      09/04/04
No de Fab:         4145

Sitter det liknende kontakter på styreenhetene på noen av de andre biltypene (kanskje særlig PSA eller Think), og vet noen hvor man kan få bestilt nye kontakter og utsikksverktøy etc til dem?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Rav4_EV

Kontaktene brenner fordi det går for stor strøm i forhold til hva pluggen er dimensjonert for.
Bytte kontakt og pinner gjør at problemet kommer tilbake dersom du er så heldig å få tak i dette. Ingen av de andre merkene har tilsvarende kontakter.

Løsningen er å lodde på ledninger ut av CEVE'en gjennom et hull tettet med silikon. Så setter du på en egen kontakt som klarer strømmen.
At bilen din kommer etterhvert å se ut som bilene på Cuba må du leve med. Husk at de aldri ble ferdig utviklet.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

aalbork

#2
Ja, har vel sett for meg at det må bli noen modifikasjoner etterhvert. ;) Men, som det fremgår av bildet, er det flere ledige kontaktpunkter. Hadde jeg da fått tak i ny kontakt og reservepinner kunne man koblet det originale koblingspunktet og  i tillegg bruke noen av de ledige punktene til en parallellkobling. På den måten kan man kanskje unngå brenning av flere kontakter. Det kunne også vært en fin modifikasjon å gjort på biler som ennå ikke har fått svidd kontaktene, hvis man bare hadde fått tak i de riktige kontaktpinnene.

KSAa
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

aalbork

Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

Sliter med tilsvarende problem på fatterens Renault Megane.

Løsningen der ble huggeren, og lete etter tilsvarende om en ikke helt lik plugg. Måtte bruke dremellen til å slipe til en stift, og fikk presset denne på plass i den originale holderen.

Den gamle kommer ut med litt makt, etter det ser du hvordan den er festet inn, og kan stikke noen nåler inn på rett sted for å få ut stiftene uten å ødelegge dem. Biltema selger forøvrig også verktøy til å ta ut stifter, men neppe en som er tilpasset akkurat denne kontakten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA