Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sprukket deksel på Think

Startet av cra, tirsdag 06. november 2007, klokken 10:06

« forrige - neste »

cra

Har du som jeg røsket ladekontakten litt for hardt ut en gang eller to slik at dekselet rundt ladepluggen har sprukket? Da kan epoxy-kitt (36-1303) fra Biltema gjøre susen. Jeg skulle skifte selve ladekontakten, og bestemte meg for å fikse sprekkene i samme slengen. Jeg gjor de det slik:

Demonterte fronten iht. instriksjoner i verkstedmanual.

Jeg rubbet plasten rundt hullet til ladekontakten med sandpapir (var ca 100-grit, men jeg tror det ikke spiller så stor rolle hva du bruker) og tørket over med teknisk sprit for å fjerne fett og pussestøv. Dette var selvsagt på innsida.

Så satte jeg åpningen i spenn slik at sprekkene ble holdt riktig sammen. Bruk trepinner, skrutrekkere eller hva du måtte ha for hånd, men prøv å gjøre det slik at du kommer til noenlunde greit fra undersida av dekselet.

Jeg tok en bit av kittet (jeg gikk for den marine typen) og knadde den sammen. Dette la jeg i et tynt lagover de verste sprekkene. Pass på så det ikke stikker utenfor "forhøyningen" i dekselet (tenk opp-ned her) enda. Denne runden skal bare holde sammen sprekkene under neste fase.

Jeg ventet et par timer til kittet hadde herdet, og i mellomtiden laget jeg et slags lokk med samme hull som i dekselet. Dette laget jeg av en tom plastkanne for spylervæske. (Hørte jeg "gjenbruk"? ;) )

Når kittet hadde herdet satte jeg inn plastbiten på undersiden av ladehullet og monterte pluggen igjen. JEg monterte ny plugg fra biltema (ikke original DEFA) sidne min gamle var utslitt.

Resten av kittet knas til og stappes godt inn mellom plastbiten og det svarte dekselet. ideelt sett kommer det ikke noe kitt på ladekontakten, men det legger seg som en ring rundt forhøyningen  i dekselet.

Når dette herder er der nå en mye kraftigere "kloss" av gasfiberarmert epoxy som tar støyten, og ikke bare det tynne dekselet.

Så langt har det fungert utmerket på min, i alle fall. Jeg tror også man med hell kan gjøre denne modifikasjonen FØR dekselet eventuelt sprekker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Og det tok nesten 5 år?

Holder reperasjonen din enda?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA