Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Troald

Jeg reserverte for en drøy uke siden, ble nr 13k et eller annet
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Willer

Jeg har takket nei ikke aktuelt å bestille nå og kanskje få bil før 2022 men ingen garantier  >:( hadde nr 14 xx i køen.
Vil tro det er mange som trekker seg
Har reservert Ford Mustang så får se hva de sier på leveringstid etter hvert

biggern

Sitat fra: Willer på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:45
Jeg har takket nei ikke aktuelt å bestille nå og kanskje få bil før 2022 men ingen garantier  >:( hadde nr 14 xx i køen.
Vil tro det er mange som trekker seg
Har reservert Ford Mustang så får se hva de sier på leveringstid etter hvert


Jeg hadde 8xx, men basert på tidligere argumenter, totalt fravær av respons fra VAG og importør i forhold til produksjon tid, leveringstider, priser, endringer osv. er det bare dumt å binde seg til en ensidig kontrakt til fordel for selger.

tornaldo

Sitat fra: biggern på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:51
Sitat fra: Willer på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:45
Jeg har takket nei ikke aktuelt å bestille nå og kanskje få bil før 2022 men ingen garantier  >:( hadde nr 14 xx i køen.
Vil tro det er mange som trekker seg
Har reservert Ford Mustang så får se hva de sier på leveringstid etter hvert


Jeg hadde 8xx, men basert på tidligere argumenter, totalt fravær av respons fra VAG og importør i forhold.......

Slet ikke du med dette når du bestilte Kona også? Merkelig hvordan enkelte støter på problemer hvor enn man snur og vender seg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

biggern

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 22. september 2020, klokken 19:54
Sitat fra: biggern på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:51
Sitat fra: Willer på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:45
Jeg har takket nei ikke aktuelt å bestille nå og kanskje få bil før 2022 men ingen garantier  >:( hadde nr 14 xx i køen.
Vil tro det er mange som trekker seg
Har reservert Ford Mustang så får se hva de sier på leveringstid etter hvert


Jeg hadde 8xx, men basert på tidligere argumenter, totalt fravær av respons fra VAG og importør i forhold.......

Slet ikke du med dette når du bestilte Kona også? Merkelig hvordan enkelte støter på problemer hvor enn man snur og vender seg.

Ikke så mange å velge blant i 2018. Kønr. 1992 gjorde at jeg fikk bilen innen 8 måneder. Nå er det faktisk lenger ventetid, med masse usikkerheter, prisjusteringer osv. Mot Normalt, som Juster sa.

OlaM

Synes det er helt greit å forholde seg til Møller, men jeg er enig i at det ikke er noe særlig vits å forhåndsbestille. Du får ikke noe gunstig tilbud slik som ID.3 til en viss grad hadde. Du får bilen tidligere, men er det så viktig? Hvor mange som handler ny bil klarer seg fint nå, men står helt uten andre valg akkurat rundt den tidligste leveringsdatoen?

Det er jo greiere å kjøpe når de første bugsene er blitt fikset og leveringstiden er forutsigbar slik at man klarer å time salg av forrige bil o.l. Hilsen en som aldri har ligget i kø for kinobiletter og mobiltelefoner og aldri kommer til å gjøre det heller.
'21 3LR

batterimannen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. september 2020, klokken 20:48
Synes det er helt greit å forholde seg til Møller, men jeg er enig i at det ikke er noe særlig vits å forhåndsbestille. Du får ikke noe gunstig tilbud slik som ID.3 til en viss grad hadde. Du får bilen tidligere, men er det så viktig? Hvor mange som handler ny bil klarer seg fint nå, men står helt uten andre valg akkurat rundt den tidligste leveringsdatoen?

Det er jo greiere å kjøpe når de første bugsene er blitt fikset og leveringstiden er forutsigbar slik at man klarer å time salg av forrige bil o.l. Hilsen en som aldri har ligget i kø for kinobiletter og mobiltelefoner og aldri kommer til å gjøre det heller.

Satser på at de verste bugsene blir fikset på RWD versjonen og at det meste er i orden når AWD kommer...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Bigdrago

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. september 2020, klokken 20:48
Synes det er helt greit å forholde seg til Møller, men jeg er enig i at det ikke er noe særlig vits å forhåndsbestille. Du får ikke noe gunstig tilbud slik som ID.3 til en viss grad hadde. Du får bilen tidligere, men er det så viktig? Hvor mange som handler ny bil klarer seg fint nå, men står helt uten andre valg akkurat rundt den tidligste leveringsdatoen?

Det er jo greiere å kjøpe når de første bugsene er blitt fikset og leveringstiden er forutsigbar slik at man klarer å time salg av forrige bil o.l. Hilsen en som aldri har ligget i kø for kinobiletter og mobiltelefoner og aldri kommer til å gjøre det heller.

Får man egentlig bilen noe tidligere ved å bestille 4x4 nå kontra i mars? Når produksjonen først tar av så går det jo unna!
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 22. september 2020, klokken 23:52
Får man egentlig bilen noe tidligere ved å bestille 4x4 nå kontra i mars? Når produksjonen først tar av så går det jo unna!

Det tror jeg man får. VAG sender store volum, men det er nok store volum i bestilling også. Men hvor mye tidligere er jo et annet spørsmål. Virker som det er litt sånn stemning for panikk-bestilling ennå, slik som med endel andre biler, hvis du ikke kommer med på første båt så er det et år til neste. Sånn blir det nok ikke. Og de kommer nok til å kjøre serier på konfigurasjon, så hvis du har en tidlig bestilling med en sær konfigurasjon så får du den nok levert sent uansett.
'21 3LR

tornaldo

Da er Tesla battery day unnagjort, uten at man har blitt særlig klok på om det bringer noe spesielt for Model Y i 2021. ID4 bakhjulstrekk får samme hengervekt som Skoda. Grunner for å ikke kjøpe Enyaq, hvis man har vært i tvil, begynner å bli færre.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

espenri

Noen som har sammenlignet pris på ID.4 mot Enyaq? 1st er vel sammenlignbar med iv80 antar jeg. Med forskjeller i utstyr selvfølgelig.

Fant bare amerikanske priser når jeg lette, og heller ingen oversikt over hva som inngikk i 1st.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev


OlaM

Sitat fra: Trovi på onsdag 23. september 2020, klokken 19:47
Enyaq catalogue now available at the Skoda web.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Litt rart som skrives i disse. F.eks.

SitatVARMEPUMPE
Sammenlignet med bensindrevne biler produserer ikke elektriske biler tilstrekkelig med varmluft til kupéen. Løsningen er i stedet et svært effektivt varmepumpesystem
som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk. Den produserte varmen brukes til å varme opp kald luft utenifra. Dette bruker mindre energi fra batteriet til
kupévarmeren, slik at du kan dra nytte av minst 30% større rekkevidde sammenlignet med elektriske kjøretøy uten varmepumpe.

Kunne hatt litt mer positiv spinn på den første linjen, kanskje at de ikke har noe varme som sløses bort? Så begynner de på en grunnleggende forklaring av varmepumper som kanskje ikke passer helt inn, deretter et feil utsagn om økt rekkevidde. Rekkeviddetapet er 30% mindre enn resistorvarme, det betyr ikke at du får minst 30% mer rekkevidde.

Kanskje ikke så farlig, folk ser bare på bildene uansett.
'21 3LR

biggern

Sitat fra: OlaM på torsdag 24. september 2020, klokken 08:00
Sitat fra: Trovi på onsdag 23. september 2020, klokken 19:47
Enyaq catalogue now available at the Skoda web.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Litt rart som skrives i disse. F.eks.

SitatVARMEPUMPE
Sammenlignet med bensindrevne biler produserer ikke elektriske biler tilstrekkelig med varmluft til kupéen. Løsningen er i stedet et svært effektivt varmepumpesystem
som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk. Den produserte varmen brukes til å varme opp kald luft utenifra. Dette bruker mindre energi fra batteriet til
kupévarmeren, slik at du kan dra nytte av minst 30% større rekkevidde sammenlignet med elektriske kjøretøy uten varmepumpe.

Kunne hatt litt mer positiv spinn på den første linjen, kanskje at de ikke har noe varme som sløses bort? Så begynner de på en grunnleggende forklaring av varmepumper som kanskje ikke passer helt inn, deretter et feil utsagn om økt rekkevidde. Rekkeviddetapet er 30% mindre enn resistorvarme, det betyr ikke at du får minst 30% mer rekkevidde.

Kanskje ikke så farlig, folk ser bare på bildene uansett.

De mener kanskje at dette er basert på å forvarme bilen ved lading, før en kjører.?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OlaM på torsdag 24. september 2020, klokken 08:00
Sitat fra: Trovi på onsdag 23. september 2020, klokken 19:47
Enyaq catalogue now available at the Skoda web.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Litt rart som skrives i disse. F.eks.

SitatVARMEPUMPE
Sammenlignet med bensindrevne biler produserer ikke elektriske biler tilstrekkelig med varmluft til kupéen. Løsningen er i stedet et svært effektivt varmepumpesystem
som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk. Den produserte varmen brukes til å varme opp kald luft utenifra. Dette bruker mindre energi fra batteriet til
kupévarmeren, slik at du kan dra nytte av minst 30% større rekkevidde sammenlignet med elektriske kjøretøy uten varmepumpe.

Kunne hatt litt mer positiv spinn på den første linjen, kanskje at de ikke har noe varme som sløses bort? Så begynner de på en grunnleggende forklaring av varmepumper som kanskje ikke passer helt inn, deretter et feil utsagn om økt rekkevidde. Rekkeviddetapet er 30% mindre enn resistorvarme, det betyr ikke at du får minst 30% mer rekkevidde.

Kanskje ikke så farlig, folk ser bare på bildene uansett.

Wow! Utrolig at sånt vås slipper gjennom...er helt tydelig at det er "Reklame-avdelingen" som har skrevet dette. Så hvis bilen vanligvis bruker 2kWh per mil, og du kjører 80km/t, og da bruker 16kWh per time så forventer de at en kan skru ned den konstante ovnen med 4800 watt  ;) :D ;) :D WOW! Call the NASA!
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA