Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Trond.m

Bare å kansellere model Y reservasjonen nå  ;)
Denne kommer til å toppe salgsstatistikken i Norge hvis de får fart på leveransene. At e-tron 50 nå har blitt en folkebil skyldes at den har vært underpriset i forhold til konkurrentene. Dette endrer seg etter prisøkningen på Audi, og da vil nok denne ta over. En gigantisk premiusm SUV med luftfjæring er ikke en naturlig folkebil i Nye (og litt fattigere) Norge

Gnilre

Fra https://www.motor.no/artikler/elbil-motor-har-provekjort-skoda-enyaq/ leser jeg at det kommer 5 forskjellige varianter av bilen. Jeg grubler på forskjellene mellom de to 4-hjulsdrevne versjonene. Det er en av de jeg skal ha hvis prisen er innenfor det akseptable. Jeg klipper ut fra artikkelen:
******************************************************

Volkswagen-konsernet har utviklet tre batteripakker til MEB-plattformen, på 55 (netto 52), 62 (netto 58) og 82 (netto 77) kWt. Disse skal kunne lades opp til 125 kW. Modellutvalget blir som følger:

Enyaq iV 50 (55 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km.
Enyaq iV 60 (62 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km.
Enyaq iV 80 (82 kWt): 204 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 500 km.
Enyaq iV 80 X (82 kWt): 265 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km.
Enyaq iV vRS (82 kWt): 306 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. 0-100 km/t på 6,2 sekunder.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

turfsurf

Sitat fra: TM på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:48
Bare å kansellere model Y reservasjonen nå  ;)
Denne kommer til å toppe salgsstatistikken i Norge hvis de får fart på leveransene.
Hvorfor? Det er egentlig veldig få ting som jeg tror er bedre med denne enn TMY, praktiske funksjoner som bagasjekroker, mulighet for gitter o.l. Kanskje lys?

Ellers er den mindre, har mindre bagasjeplass, går dårligere, kortere rekkevidde, lader saktere, kjører dårligere (antatt), dårligere infotainment osv.

Men blir nok foretrukket av de som bare skal ha en bil og vil ha det trygge og kjente.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ChristR

Sitat fra: Gnilre på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:56
Jeg grubler på forskjellene mellom de to 4-hjulsdrevne versjonene.

Enig. Kan det være at iV 80 X er en "offroad-versjon" slik som f. eks Skoda Octavia Scout er?
Grovere dekk, høyere bakkeklaring som fører til at rekkevidden er den samme som vRS-modellen?

Alternativ kan det hende at Enyaq vRS får samme løsning som Audi e-tron med boost-feature som gir deg 13% mer effekt i 8 sekunder.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

turfsurf

Sitat fra: ChristR på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:52
[
Enig. Kan det være at iV 80 X er en "offroad-versjon" slik som f. eks Skoda Octavia Scout er
Er det ikke heller slik at RS versjonen er en typisk RS versjon? Litt Jazza opp standard utgave med litt bedre ytelse. Ikke imponert over 6,2 sekund på RS dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: TM på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:48
Bare å kansellere model Y reservasjonen nå  ;)
Denne kommer til å toppe salgsstatistikken i Norge hvis de får fart på leveransene. At e-tron 50 nå har blitt en folkebil skyldes at den har vært underpriset i forhold til konkurrentene. Dette endrer seg etter prisøkningen på Audi, og da vil nok denne ta over. En gigantisk premiusm SUV med luftfjæring er ikke en naturlig folkebil i Nye (og litt fattigere) Norge

Nysgjerrig på hvor du fant prisen til Enyaq? Det er åpenbart ikke mulig å konkludere noen ting uten å også sammenligne prisene?

Bigdrago

Verdiløs artikkel. Vil se bilder av bilen, pris og ekstrautstyr.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:55
Sitat fra: ChristR på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:52
[
Enig. Kan det være at iV 80 X er en "offroad-versjon" slik som f. eks Skoda Octavia Scout er
Er det ikke heller slik at RS versjonen er en typisk RS versjon? Litt Jazza opp standard utgave med litt bedre ytelse. Ikke imponert over 6,2 sekund på RS dog.

RS er nok RS-utgaven, og den med "X" i navnet er nok "off-road"-utgaven.
Helt enig i at 6,2 sekunder ikke er noe å skryte av i en elbil. Det er vel ca. halvsekundet tregere enn den tregeste bilen Tesla noen gang har laget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Synd de ikke tilbyr minste batteripakke med AWD. Den hadde nok solgt ganske bra. Blir dyrt med AWD på Enyaq...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Up_&_Away

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. mai 2020, klokken 11:04
Synd de ikke tilbyr minste batteripakke med AWD. Den hadde nok solgt ganske bra. Blir dyrt med AWD på Enyaq...

ja, kjenner på det samme. Synd man må opp på (nesten)toppmodell for å få 4x4
VW e-Up! nybil fra august 2018

daktari

Elbil24 melder
SitatSkoda har foreløpig ikke oppgitt noen mål, men vi hadde naturligvis med eget målebånd, og målte lengde, bredde og høyde i bagasjerommet til å være 98, 100 og 51 centimeter.
Såvidt jeg sammenligner med de mål jeg har tatt er dette 10 cm høyere enn etron, men 5 og 7 cm smalere og mindre dypt.  EnyaQ er litt brattere bakvindu, så noe mer plass over gardinen kanskje.
I-pace, e-tron og Model S har alle ganske like dimensjoner på bagasjerommene med maks. 10 cm avvik. S og e-tron får fordelen av stor frunk og stor plass under bagasjeromsgulvet i tillegg. Spent på hva Skoda får til der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torlie

Daktari, du som har e-tron så hadde det vært spennende å sammenlignet bredden i baksetet.

Elbil 24 melder jo angående Enyaq at "Bredden på hele baksetet er 130 centimeter".

Vet ikke hvilken bredde e-tron her for sammenligningen sin del.  :)


Uansett er jeg positivt til testene, og det blir en fix mix av størrelse, pris og rekkevidde.

Litt skuffende er selvsagt ingen frunk. Burde fått til en liten frunk til ladekabel i det minste. Så håper de har oppbevaringsrom under platen i bagasjerommet.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Rosstopher

Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:24
I-pace, e-tron og Model S har alle ganske like dimensjoner på bagasjerommene med maks. 10 cm avvik.

Nå har ikke jeg de målene foran meg, men 10 cm (hvis det er i flere retninger) er veldig mye. Et bagasjerom som er 100 cm bredt, 100 cm langt og 50 cm høyt rommer 500 liter. Et som er 110 cm bredt, 110 cm langt og 60 cm høyt rommer 726 liter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Redgarden

Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:24
Elbil24 melder
Sitate-tron får fordelen av stor frunk og stor plass under bagasjeromsgulvet i tillegg.

E-tron har vel bare bitteliten frunk og ikke noe rom under bagasjegulvet bak...? Eller var jeg helt i svime da jeg tittet på den?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

daktari

Sitat fra: Redgarden på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:08
Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:24e-tron får fordelen av stor frunk og stor plass under bagasjeromsgulvet i tillegg.

E-tron har vel bare bitteliten frunk og ikke noe rom under bagasjegulvet bak...? Eller var jeg helt i svime da jeg tittet på den?
Ja, du var kanskje det? Må ta ut 20 cm isopor i bunn av frunken å blir den fin. Får også 4 par slalomsko bak, men må ikke ha reservehjul.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA