Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

patron

Sitat fra: gekko300 på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:54
Ble oppringt av Skodaforhandler i dag. De påstår hardnakket at de har sett endelige versjoner av begge bilene (SUV/coupe). Min tanke er da at det kun er politikk innad i VW konsernet som gjør at Skoda ikke får presentert sin bil. Lurer på om jeg vil ha en bil som spiller tredjefiolin i konsernet...

hvis dette stemmer, så er det i så fall helt latterlig...

gekko300

Sitat fra: lirekassa på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:50
Sa forhandleren noe mer konkret om når vi kan forvente flere detaljer?

Mer info kommer i april/mai.

lirekassa

Selv om produksjonsutgaven er klar (skallet), så er det nok andre ting som mangler. Så lenge de ikke har levert én eneste ID.3, så tror jeg de gjør lurt som konsern å holde seg til teasere.

Med det sagt - jeg tror det for mange står mellom Model Y og denne/ID.4 som neste bil, så da bør det begynne å brenne på dass snart.

kodax

Sitat fra: gekko300 på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:54
...Lurer på om jeg vil ha en bil som spiller tredjefiolin i konsernet...
Denne bilen blir jo mye likere Audi og VW-utgavene enn de andre bilene Skoda leverer, så kvalitetsmessig burde det vel være større grunn å velge denne enn andre Skoda-er.

Sitat fra: lirekassa på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:46
...jeg tror det for mange står mellom Model Y og denne/ID.4 som neste bil, så da bør det begynne å brenne på dass snart.
VW har sikkert noen spioner hos Tesla som vet når TMY kommer til Europa, så kanskje tregheten til VAG kan tolkes som at TMY ikke kommer hit med det første..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:15
VW har sikkert noen spioner hos Tesla som vet når TMY kommer til Europa
Trenger ingen spioner, svært lite sannsynlig at Europa får noe Y leveranser før sommeren.

Hybridløsning

Sitat fra: kodax på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:15
Sitat fra: gekko300 på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:54
...Lurer på om jeg vil ha en bil som spiller tredjefiolin i konsernet...
Denne bilen blir jo mye likere Audi og VW-utgavene enn de andre bilene Skoda leverer, så kvalitetsmessig burde det vel være større grunn å velge denne enn andre Skoda-er.

Sitat fra: lirekassa på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:46
...jeg tror det for mange står mellom Model Y og denne/ID.4 som neste bil, så da bør det begynne å brenne på dass snart.
VW har sikkert noen spioner hos Tesla som vet når TMY kommer til Europa, så kanskje tregheten til VAG kan tolkes som at TMY ikke kommer hit med det første..


Skoda har alltid vært tredjefiolinen i konsernet, de får den nyeste teknologi etter VW/Audi blant annet allerede i 2008/2009 fikk Audi/VW "nye" 1.6 Tdi Common Rail motoren på alle modeller mens Skoda måtte kjøre pumpedyse 1,9 1-2 år ekstra. Dette har dog blitt bedre de sendere årene men historisk sett nok vært en strategi fra VAG konsernet. Som nevnt tidligere har nå mange Skoda selgere vært å sett ferdig produksjonsklar bil, både Coupe og SUV og etter hva jeg forstår vil blant annet bagasjeplassen i SUV være etter sitat fra en som har sett bilen "lik som Kodiaq, om ikke større" og det hinter vel om at bilen er da vesentlig mer familievennlig enn Model Y i forhold til kombinasjon bagasjeplass, takboks og hengerfeste, kinderegget alle nordmenn mener de trenger... :) 

Lepet65

Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:32
Sitat fra: kodax på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:15
Sitat fra: gekko300 på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:54
...Lurer på om jeg vil ha en bil som spiller tredjefiolin i konsernet...
Denne bilen blir jo mye likere Audi og VW-utgavene enn de andre bilene Skoda leverer, så kvalitetsmessig burde det vel være større grunn å velge denne enn andre Skoda-er.

Sitat fra: lirekassa på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:46
...jeg tror det for mange står mellom Model Y og denne/ID.4 som neste bil, så da bør det begynne å brenne på dass snart.
VW har sikkert noen spioner hos Tesla som vet når TMY kommer til Europa, så kanskje tregheten til VAG kan tolkes som at TMY ikke kommer hit med det første..


Skoda har alltid vært tredjefiolinen i konsernet, de får den nyeste teknologi etter VW/Audi blant annet allerede i 2008/2009 fikk Audi/VW "nye" 1.6 Tdi Common Rail motoren på alle modeller mens Skoda måtte kjøre pumpedyse 1,9 1-2 år ekstra. Dette har dog blitt bedre de sendere årene men historisk sett nok vært en strategi fra VAG konsernet. Som nevnt tidligere har nå mange Skoda selgere vært å sett ferdig produksjonsklar bil, både Coupe og SUV og etter hva jeg forstår vil blant annet bagasjeplassen i SUV være etter sitat fra en som har sett bilen "lik som Kodiaq, om ikke større" og det hinter vel om at bilen er da vesentlig mer familievennlig enn Model Y i forhold til kombinasjon bagasjeplass, takboks og hengerfeste, kinderegget alle nordmenn mener de trenger... :)

og som vi vet; bilselgere er ikke kjent for å 'smøre tjukt på'

kodax

Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:32...
Som nevnt tidligere har nå mange Skoda selgere vært å sett ferdig produksjonsklar bil, både Coupe og SUV og etter hva jeg forstår vil blant annet bagasjeplassen i SUV være etter sitat fra en som har sett bilen "lik som Kodiaq, om ikke større" og det hinter vel om at bilen er da vesentlig mer familievennlig enn Model Y i forhold til kombinasjon bagasjeplass, takboks og hengerfeste, kinderegget alle nordmenn mener de trenger... :)
Kodiaq har vel ca 700 liter bagasjerom. ID3 har ikke frunk, så det er vel tvilsomt om Q4/ID4/Vision får det.
TMY får vel ca 600 liter bagasjerom og 100 liter forasjerom.
Begge får vel mulighet for taklast og tilhengerfeste.
Mer firkantet form på Vision SUV gjør det litt mer pakkevennlig, men vesentlig mer familievennlig har jeg vannsklig for å forstå.
(Men nå er vi vel langt inn i sammenligningstråden, så diskusjonen må vel fortsettes der:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

EspenFe


Amatøren

Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:32Skoda har alltid vært tredjefiolinen i konsernet, de får den nyeste teknologi etter VW/Audi blant annet allerede i 2008/2009 fikk Audi/VW "nye" 1.6 Tdi Common Rail motoren på alle modeller mens Skoda måtte kjøre pumpedyse 1,9 1-2 år ekstra.

For en del år siden var jeg innom en Skoda forhandler og kikket på bruktbiler. Kom litt i prat med en selger som etter hvert fortalte at Skoda hadde ny Octavia klar for produksjon, men fikk stoppordre fra Volkswagen da de skulle komme med ny Passat (samme grunnteknologi/plattform), men de var ikke ferdige.

Det var nemlig vedtatt at Passat skulle lanseres og være i salg en stund før den nye Octaviaen skulle bli lansert. Dermed måtte Skoda utsette lanseringen av sin ferdige Octavia med minst 8 måneder...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Sitat fra: EspenFe på torsdag 06. februar 2020, klokken 11:27
Er dette det første bildet?
"Die hier gezeigten Bilder entstanden nach Insider-informationen am Computer"
Så nei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EspenFe

Om det er animasjonsbilder eller reelle bilder spiller vel liten rolle i denne tiden, da vi ikke har fått noen informasjon overhodet. Det er lov å være optimist og håpe på noe slikt som bildene.

Hybridløsning

Sitat fra: kodax på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:36
Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:32...
Som nevnt tidligere har nå mange Skoda selgere vært å sett ferdig produksjonsklar bil, både Coupe og SUV og etter hva jeg forstår vil blant annet bagasjeplassen i SUV være etter sitat fra en som har sett bilen "lik som Kodiaq, om ikke større" og det hinter vel om at bilen er da vesentlig mer familievennlig enn Model Y i forhold til kombinasjon bagasjeplass, takboks og hengerfeste, kinderegget alle nordmenn mener de trenger... :)
Kodiaq har vel ca 700 liter bagasjerom. ID3 har ikke frunk, så det er vel tvilsomt om Q4/ID4/Vision får det.
TMY får vel ca 600 liter bagasjerom og 100 liter forasjerom.

Begge får vel mulighet for taklast og tilhengerfeste.
Mer firkantet form på Vision SUV gjør det litt mer pakkevennlig, men vesentlig mer familievennlig har jeg vannsklig for å forstå.
(Men nå er vi vel langt inn i sammenligningstråden, så diskusjonen må vel fortsettes der:)

Dette blir uansett spekulasjoner siden ingen har offisielle tall enda men utallige sider på nett har lagt Y over 3 som silhuett ut fra den informasjonen de har. Ut fra dette har jeg dessverre vurdert at Y mest sannsynlig ikke kommer å dekke behovene våre og ikke bestilt den. Jeg ser ikke at Tesla 3 med 425l med frunk inkludert klarer å øke volumet opp mot 700l med frunk som anslått av kodax. Uansett flott om jeg blir motbevist.

kodax

Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: kodax på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:36
Sitat fra: Hybridløsning på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:32...
Som nevnt tidligere har nå mange Skoda selgere vært å sett ferdig produksjonsklar bil, både Coupe og SUV og etter hva jeg forstår vil blant annet bagasjeplassen i SUV være etter sitat fra en som har sett bilen "lik som Kodiaq, om ikke større" og det hinter vel om at bilen er da vesentlig mer familievennlig enn Model Y i forhold til kombinasjon bagasjeplass, takboks og hengerfeste, kinderegget alle nordmenn mener de trenger... :)
Kodiaq har vel ca 700 liter bagasjerom. ID3 har ikke frunk, så det er vel tvilsomt om Q4/ID4/Vision får det.
TMY får vel ca 600 liter bagasjerom og 100 liter forasjerom.

Begge får vel mulighet for taklast og tilhengerfeste.
Mer firkantet form på Vision SUV gjør det litt mer pakkevennlig, men vesentlig mer familievennlig har jeg vannsklig for å forstå.
(Men nå er vi vel langt inn i sammenligningstråden, så diskusjonen må vel fortsettes der:)

Dette blir uansett spekulasjoner siden ingen har offisielle tall enda men utallige sider på nett har lagt Y over 3 som silhuett ut fra den informasjonen de har. Ut fra dette har jeg dessverre vurdert at Y mest sannsynlig ikke kommer å dekke behovene våre og ikke bestilt den. Jeg ser ikke at Tesla 3 med 425l med frunk inkludert klarer å øke volumet opp mot 700l med frunk som anslått av kodax. Uansett flott om jeg blir motbevist.
Det er flertallet av spekulanter som anslår volumet til 600+100, ikke bare jeg, men det gjenstår som du seier å se. Jeg regner med at begge disse blir fine familiebiler med hver sine styrker, så da blir utvalget bedre for alle:)
(Forøvrig går det ikke an å bestille TMY, kun reservere den mot en sum du får tilbake når som helst. De som gjorde det, får sannsynligvis bilen til en langt rimeligere pris enn de som ikke gjorde det.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kårepåsporet

Fulgte visningen fra Genève på Vision iV, hadde kjøpt den på flekken da, endte med Model 3, hadde bestemt meg for Y, men med prisstigning så kan Skoda igjen bli aktuell hvis spesifikasjoner og pris er riktige. Da blir det ny bil fra Gumpen Lyngdal!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA