Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: lirekassa på torsdag 16. januar 2020, klokken 18:19
Jeg tror vi får se den i Genève i mars. ID.4 kommer til å være veldig lik ID.3 i farger og kontraster osv. Jeg tror Skoda sin kan bli lekrere, akkurat som jeg synes e-born er finere enn ID.3.

Vi trenger egentlig ikke å krangle videre om likheter/ulikheter før vi får se produksjonsversjonene, men får ha denne tråden i minnet til da :)

Plattform, batteripakke, drivlinje - alt det vesentlige - tror jeg vi kan enes om at blir likt på tvers av bilmerkene innenfor VAG her.
Det siste har de jo sagt offentlig, så det er vanskelig å være uenig i;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

lirekassa

Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:17
Sitat fra: lirekassa på torsdag 16. januar 2020, klokken 18:19
Jeg tror vi får se den i Genève i mars. ID.4 kommer til å være veldig lik ID.3 i farger og kontraster osv. Jeg tror Skoda sin kan bli lekrere, akkurat som jeg synes e-born er finere enn ID.3.

Vi trenger egentlig ikke å krangle videre om likheter/ulikheter før vi får se produksjonsversjonene, men får ha denne tråden i minnet til da :)

Plattform, batteripakke, drivlinje - alt det vesentlige - tror jeg vi kan enes om at blir likt på tvers av bilmerkene innenfor VAG her.
Det siste har de jo sagt offentlig, så det er vanskelig å være uenig i;)

Trodde du var skeptisk til informasjon som kom fra den kanten  ;)

tornaldo

Fra Facebook siden Skoda Vision iV Norge:

Siste info/rykter (samtale med selger som nettopp har sett begge bilene):

•SUV leveres først med 2-hjulsdrift (senhøsten 2020)
•Visste ikke når 4x4 kommer, men gjettet noen få måneder senere (våren 2021)
•Ekteriøret blir svært likt bildene av konseptbilen (bortsett fra lysstripa foran, speilene og dørhåndtakene)
•SUV får akkurat samme utseende som coupe, bortsett fra rettere bakende (større bagasjerom)
•Rekkevidden til 4x4 blir også ca. 500 km (WLTP)
•Toppversjonen kommer til å bli bra utstyrt og får sannsynligvis en pris rundt 500.000 (4x4) med vanlig/bra med tilleggsutstyr
•Messa i Geneve i mars hvor Vision EV skulle hatt verdenspremiere blir sannsynligvis avlyst.
•Verdenspremieren og kontraktskriving blir trolig i april/mai.
•Selgerne i Norge er rimelig frustrerte over hemmeligholdet og rotet fra Skoda sentralt de også (hvis det hjelper litt på tålmodigheten)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Daniel_0007

Sitat fra: tornaldo på fredag 17. januar 2020, klokken 18:52
Fra Facebook siden Skoda Vision iV Norge:

Siste info/rykter (samtale med selger som nettopp har sett begge bilene):

•SUV leveres først med 2-hjulsdrift (senhøsten 2020)
•Visste ikke når 4x4 kommer, men gjettet noen få måneder senere (våren 2021)
•Ekteriøret blir svært likt bildene av konseptbilen (bortsett fra lysstripa foran, speilene og dørhåndtakene)
•SUV får akkurat samme utseende som coupe, bortsett fra rettere bakende (større bagasjerom)
•Rekkevidden til 4x4 blir også ca. 500 km (WLTP)
•Toppversjonen kommer til å bli bra utstyrt og får sannsynligvis en pris rundt 500.000 (4x4) med vanlig/bra med tilleggsutstyr
•Messa i Geneve i mars hvor Vision EV skulle hatt verdenspremiere blir sannsynligvis avlyst.
•Verdenspremieren og kontraktskriving blir trolig i april/mai.
•Selgerne i Norge er rimelig frustrerte over hemmeligholdet og rotet fra Skoda sentralt de også (hvis det hjelper litt på tålmodigheten)

Vet 4x4 er viktig for mange så kjipt den er et år unna, ref ix3 mange som trakk seg der og 500 000 for en skoda kanskje litt drøyt, får en xc40 for rundt samme penga og 4x4 rett fra lansering.
Model 3 2019 LR Rwd

tornaldo

Xc40 er en klasse under i størrelse. 20-25 cm kortere, god over 100l mindre bagasjerom, kortere rekkevidde. For å nevne noe. Og hvis man ønsker adaptiv cruise, mørke ruter, panorama, vinterdekk og annet småtteri en bil i den prisklassen absolutt bør ha, ender man på 550000+. Så vil ikke si disse bilene kan direkte sammenlignes, men samtidig er det sikkert en del som velger Volvo fremfor Skoda pga tidligere levering av 4x4.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Ledam

Dette betyr vel at bilen ikke er klar. Hvis 4x4 leveres om et drøyt år så ligger de langt bak tidsplanen.

Det står kontraktskriving i april. Hva er vitsen med det? Det er en litt merkelig ordning dette med reservering. Folk står i kø i flere år og når bilen endelig kommer så er det åpent for hvem som helst å kjøpe. Kjenner en som fikk problemer med den gamle diesel-bilen sin i mai i fjor. Han dro ned på Tesla-butikken og kjøpte en Model 3. Den ble levert etter tre uker. Det blir sannsynligvis det samme med Skoda. Når bilen omsider er lansert er det bare å gå på butikken å bestille en.

kodax

Poenget med å reservere bestemte biler er jo fordi det ikke er sikkert at man bare kan dra ned og kjøpe den bilen du vil ha når den kommer, man vet rett og slett ikke hvor mange som leveres når. Dette har vært tilfelle med flere elbiler tidligere, og med avgiftsspøkelset lurende i kulissene kan det være enda større grunn til å stille seg på liste. For Skoda sin del er det jo bare snakk om 5K, så det er uansett ikke den store utgiften for de fleste akkurat.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

gekko300

Reservering er jo helt OK. Hvis det derimot blir kontraktskriving i april (som det står over) så skriver man kontrakt på en bil man hverken har sittet i eller kjørt, for levering om ett års tid? Det er ikke greit i mine øyne, med mindre man har en kostnadsfri utvei ut av kontrakten skulle man ikke være fornøyd med produktet når man endelig får testet det, det innføres MVA i mellomtiden etc.

kodax

Lite tenkelig at de har kontraktsriving uten prøving, det er det vel ingen som har hatt, (med unntak av evt Tesla som man jo kan returnere 7 dager etter at man har mottatt bilen).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ID4

#69
Sitat fra: kodax på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:45
Lite tenkelig at de har kontraktsriving uten prøving, det er det vel ingen som har hatt, (med unntak av evt Tesla som man jo kan returnere 7 dager etter at man har mottatt bilen).

Flere som har hatt det.

Kona, E-Niro, DS3 og mange flere


kodax

Sitat fra: HelEl på tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:13
Sitat fra: kodax på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:45
Lite tenkelig at de har kontraktsriving uten prøving, det er det vel ingen som har hatt, (med unntak av evt Tesla som man jo kan returnere 7 dager etter at man har mottatt bilen).

Flere som hatt det.

Kona, E-Niro, DS3 og mange flere
Og det var uten "en kostnadsfri utvei ut av kontrakten skulle man ikke være fornøyd med produktet når man endelig får testet det"? I så fall er jeg helt enig i at det jo galskap (selv om det viste seg at noen kunne tjene på bilen ved å videreselge den).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ID4

Sitat fra: kodax på tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:44
Sitat fra: HelEl på tirsdag 21. januar 2020, klokken 12:13
Sitat fra: kodax på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:45
Lite tenkelig at de har kontraktsriving uten prøving, det er det vel ingen som har hatt, (med unntak av evt Tesla som man jo kan returnere 7 dager etter at man har mottatt bilen).

Flere som hatt det.

Kona, E-Niro, DS3 og mange flere
Og det var uten "en kostnadsfri utvei ut av kontrakten skulle man ikke være fornøyd med produktet når man endelig får testet det"? I så fall er jeg helt enig i at det jo galskap (selv om det viste seg at noen kunne tjene på bilen ved å videreselge den).

Koster å komme ut av kontrakt. Mener det kostet nærmere kr 15000 å komme ut av Kona. Nå lønte det seg nok mer å ta ut bilen for så å flippe på Finn, der de fleste tjente på det. Men her er det alltid en rissiko.

torlie

Dagens info på epost :+1:

2020 blir et innholdsrikt år for oss i ŠKODA, med vår elektriske familie-SUV som det største høydepunktet. Du kan forvente deg hyppigere oppdateringer fra oss i tiden som kommer.

Om noen uker skal et utvalg norske journalister få prøvekjøre den produksjonsklare utgaven av vår nye elektriske familie-SUV.

Bilen de norske journalistene får tildelt på testkjøringen, er en ferdig utgave av SUV-en du og mange andre nordmenn venter på. Rett etter testkjøringen formidler journalistene sine opplevelser med bilen som snart lanseres for hele verden.

Da bilen ennå ikke er vist offentlig, er det en kamuflert utgave som testes. Derfor er det i første omgang kjøreopplevelsen og -egenskapene til bilen som får omtale.

Snart kan vi også dele mer informasjon med deg om når vi skal ta kamuflasjen av bilen, for en offisiell verdenspremiere. Begivenheten vil finne sted på et arrangement som virkelig understreker hvilken milepæl bilen blir for ŠKODA.

Vi ser frem til å dele mer informasjon med deg i tiden som kommer.


Vennlig hilsen
ŠKODA Norge
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

kodax

Fikk den jeg også, og lover bra for framdriften!

SitatRett etter testkjøringen formidler journalistene sine opplevelser med bilen som snart lanseres for hele verden.
Da bilen ennå ikke er vist offentlig, er det en kamuflert utgave som testes. Derfor er det i første omgang kjøreopplevelsen og -egenskapene til bilen som får omtale.

Sannsynligvis bare litt knotete formulert, men høres jo ut som "journalistikk" de drev med før Warsavapakten opphørte  ::)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

telcontar

Nærmer seg, men det gjør også Model Y som mest sannsynlig kommer mye tidligere enn planlagt.

Uansett, fortsatt noen uker til vi får lese testene og kanskje enda noen uker før de viser bilen uten kamuflasje. Snakker vel Mars og Geneve messa, men der skulle den ikke lanseres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA