Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: telcontar på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:21
En Tsjekkisk kanal har også hatt en egen visning av den, så helt stille er det nok ikke.
Skoda er jo tsjekkisk...

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2020, klokken 11:59
Er jo hyggelig for Tesla....selger en bil...med 0 i utslipp....og får masse penger fra FCA. Ikke rart de kan prise såpass rimelig...tjener i begge ender....
Ja, det er jo strålende business for Tesla, men også en skamplett for dem. På den måten tillater de jo FCA å produsere med fossilbiler/fokusere mindre på elbiler enn de ellers måtte gjort. Jeg velger å tro at de mente de var nødt til å gjøre det i en periode de slet økonomisk, og at alternativet var at de risikerte å gå konkurs.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kaiat

Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:46
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.

Ok, det visste jeg ikke. Trodde ikke at dette var omsettelig.
Ikke Ford, men FCA group (Fiat Crysler). FCA skal betale 1.8 milliarder Euro for dette... så igjen, tror vi ser store rabatter mot slutten av året når produsenter som kan skaffe elbiler får så godt betalt, typisk rundt 100.000kr i mindre straffeavgift for hver solgte elbil. Det gjør meg meget skeptisk til å inngå kontrakt på ny elbil før nærmere Q3/Q4 med levering i 2020

Ford kjøpte kvotene i USA i noen år fra Tesla, men jeg tror det er slutt nå. Tesla har siden inngått en avtale med FCA her i Europa om salg av kvotene. Men altså, både Ford og FCA har kjøpt kvoter fra Tesla, så dere har egentlig begge rett.

daktari

Akkurat det med salg med tap for å unngå bot, det kan også tenkes at industrien fortsatt ønsker å ha en plan om å få omgjort reglene. Da vil det være viktig å dokumentere "no demand" fra kundene. Seff kan de da selge mange biler billig, men salgstallen vil bli gode.

Men uansett, gleder meg egentlig til å se prototyper av Skoda, det burde absolutt kjørt noen rundt i Nord-Sverige nå på test hvis de nærmet seg klare.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 14:49
Men uansett, gleder meg egentlig til å se prototyper av Skoda, det burde absolutt kjørt noen rundt i Nord-Sverige nå på test hvis de nærmet seg klare.

Les litt lenger opp, de er produksjonsklare, så da har de nok allerede testet - om vi velger å tro dem da.

navyelsen

Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 00:12
Konseptbilen ser ganske annerledes ut enn konseptet til id4. Behøver ikke bety noe, men hvem vet. Spørsmålet er om de går vekk fra at merkene har veldig forskjellig design. tenk Q4 etron f.eks.

Det synes ikke jeg. Skoda har litt mer skarpe linjer i fronten, men formen på bilen ser identisk ut. Er nok ikke tilfeldig at navnet er Vision IV (4).

Personlig har jeg ingen tro på at skoda sin bil kommer i 2020. seat var også ute tidlig og viste frem en mer eller mindre produksjonsklar el-born, lenge før VW viste oss en id3 uten kamuflasje. men "billigversjonen" fra seat kommer nok ikke før en god stund etter at id3 er levert. kundene skal først melkes for de dyre modellene...

samme regla skjer nok med skoda/vw. selv om vi tidlig fikk se et tidlig konsept av vision iv, har vi ennå ikke blitt forevist produksjonsutgaven av id4. den lanseres nok mot slutten av året, med påfølgende utleveringer tidlig 2021. etter dette følger "billigutgaven"/søstermodellen fra skoda.

Min spådom er at vision IV kommer tidligst etter sommeren 2021. skoda norge stoler jeg ikke på. de har nok for lengst solgt skinnet, og prøver nå bare å ro seg i land...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

MooCow

Sitat fra: navyelsen på fredag 10. januar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 00:12
Konseptbilen ser ganske annerledes ut enn konseptet til id4. Behøver ikke bety noe, men hvem vet. Spørsmålet er om de går vekk fra at merkene har veldig forskjellig design. tenk Q4 etron f.eks.

Det synes ikke jeg. Skoda har litt mer skarpe linjer i fronten, men formen på bilen ser identisk ut. Er nok ikke tilfeldig at navnet er Vision IV (4).

Personlig har jeg ingen tro på at skoda sin bil kommer i 2020. seat var også ute tidlig og viste frem en mer eller mindre produksjonsklar el-born, lenge før VW viste oss en id3 uten kamuflasje. men "billigversjonen" fra seat kommer nok ikke før en god stund etter at id3 er levert. kundene skal først melkes for de dyre modellene...

samme regla skjer nok med skoda/vw. selv om vi tidlig fikk se et tidlig konsept av vision iv, har vi ennå ikke blitt forevist produksjonsutgaven av id4. den lanseres nok mot slutten av året, med påfølgende utleveringer tidlig 2021. etter dette følger "billigutgaven"/søstermodellen fra skoda.

Min spådom er at vision IV kommer tidligst etter sommeren 2021. skoda norge stoler jeg ikke på. de har nok for lengst solgt skinnet, og prøver nå bare å ro seg i land...

Blir veldig overraska dersom han ikkje kjem før sommaren 2021, forresten så er det konseptet som heiter Vision IV, og Skoda har presisert at det ikkje er romertal 4, men Intelligent Vehicle IV står for :) Produksjonsmodellen vil få eit anna navn.


s3xy

Planen var/er å begynne produksjonen i 2020, mens de aller fleste vil ikke få bilen sin før i 2021 uansett.

Det jeg ikke fatter er at de ikke kan vise frem hvordan SUVen ser ut. Den er åpenbart ferdig ref Gardemoen fadesen. Selv det teknisk gjenstår ting.

Så hadde vært greit om de gikk ut å sa at konfigurasjon begynner i Mars!

Pris og rekkevidde samt tilhenger muligheter på TMY vil avgjøre om dette blir norgest mest solgte bil i 2021.....


kodax

#38
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


KTS


lirekassa


s3xy

Ser at Audi sin "Vision iV" skal gå 450km.
Skulle tro det blir rundt det samme på Skoaden, da begge er Suv'er med samme spec

gekko300

Men konseptbilen fra Skoda som er lik Audi sin bil er ikke den Skoda leverer først. Skoda skal levere en "firkantet" SUV først, og den vil da formodentlig få dårligere rekkevidde pga form.

daktari

Her er litt nye tegninger av Audi sin, lett endret siden konseptet ble vist. Likner lite på Skodas konsepter og id4 prototyper.
http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52792
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA