Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:48
...
Er de redd for å ikke oppnå 99g målet for VW om ikke de lanserer den først?
...
Det er nok ikke grunnen. Skoda er en del av VAG. så CO2-utslipp beregnes vel totalt for alle bilene de selger.

Er ikke så sikker på det. De er selvstendig selskaper/merker som er en del av et konsern. Vil tro at de behandles individuelt.

kodax

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 10:30
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:48
...
Er de redd for å ikke oppnå 99g målet for VW om ikke de lanserer den først?
...
Det er nok ikke grunnen. Skoda er en del av VAG. så CO2-utslipp beregnes vel totalt for alle bilene de selger.

Er ikke så sikker på det. De er selvstendig selskaper/merker som er en del av et konsern. Vil tro at de behandles individuelt.
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Dieselgubben

Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 10:30
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:48
...
Er de redd for å ikke oppnå 99g målet for VW om ikke de lanserer den først?
...
Det er nok ikke grunnen. Skoda er en del av VAG. så CO2-utslipp beregnes vel totalt for alle bilene de selger.

Er ikke så sikker på det. De er selvstendig selskaper/merker som er en del av et konsern. Vil tro at de behandles individuelt.
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.

Ok, det visste jeg ikke. Trodde ikke at dette var omsettelig.

batterimannen

Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:48
...
Er de redd for å ikke oppnå 99g målet for VW om ikke de lanserer den først?
...
Det er nok ikke grunnen. Skoda er en del av VAG. så CO2-utslipp beregnes vel totalt for alle bilene de selger.

Jeg tolket den kommentaren i motsatt retning, at VAG er redd for å bomme på 99 og heller treffe 95 g. Kravene blir strengere i 2021, så de må spare på kruttet.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Sitat fra: lirekassa på torsdag 09. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:09
Vision iv er ganske sikkert samme software som id4 og hele meb plattformen. Lukter forsinkelser da.

Så du tror med andre ord ID.3 ikke kommer i 2020 i det hele tatt? Da tror jeg du tar feil.

Her er informasjon fra Skoda ifm. avlysningen av forhåndsvisningen:

"Konsekvensen av de nye retningslinjene er at vi dessverre ikke får muligheten til å vise kundene våre den allerede produksjonsklare utgaven av bilen i januar.
Det er viktig for oss å understreke at avlysningen ikke skyldes forhold knyttet til produksjonen, den offisielle verdenspremieren eller når kunder kan få biler utlevert."

Nei, men jeg skjønner ikke hvorfor  id.3 blir forsinket til august uten at det også gir utfordringer for alle MEB-bilene til VW, Skoda, Seat og Audi.
Når var vi lovet salgsstart og levering egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

Ja, så var det dette med elbiler og lovnader da...

"Det planlegges for utlevering av store volumer i 2020, og interessen for bilen gjenspeiles tydelig på forhåndsbestillingene i Norge."

Hentet fra Skodas hjemmeside. Det har vel vært snakk om utleveringsstart fra Q4 2020 i Norge, om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke stoler på informasjonen, og at det fort blir forsinkelser - jeg tror bare ikke på at de venter fordi ID.3 blir litt forsinket. VAG har mye å tjene på å komme Teslas Model Y i forkjøpet, men helt klart viktig med en god begynnelse på storsatsingen også.

kodax

Det er jo også nesten bare i Norge at Vision iV har vært omtalt, feks har det vært omtrent ingenting om denne i media utenlands, lite på Skodas internasjonale nettsider og facebook, det er bare i Norge man kunne forhåndsbestille m.m. Det er altså ikke så mye Skoda risikerer ved å drite seg litt ut ifm lanseringen. ID4 derimot er nok en mye viktigere modell for VAG.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Kodax. Helt enig :+1: bilen omtales nesten ikke i utenlandsk media heller. YouTube videos er mest fra konsept modellen.

Tror det blir forsinkelser her. Trist hvis det skjer. :-1:

telcontar

På youtube er mange utenlandske medier som har prøvekjørt konseptbilen. En Tsjekkisk kanal har også hatt en egen visning av den, så helt stille er det nok ikke.

Det er dog skuffende at det er null info. Jeg ville forventet er lanseringsdato i det minste, selv det er hemmelig. Da begynner jeg å miste interessen.

daktari

Konseptbilen er uinteressant. Selv Sony har en konseptbil.
Derimot en prototyp hadde vært interessant Det tyder på at de nærmer seg produksjon.  MB har også EQB, EQA og EQS på veien kamuflert. Vi fikk også se mange Jaguar og e-tron prototyper.  Har foreløpig ikke sett en Vision prototyp, men derimot sett mange som oppgis være ID4x og ID3. Dette bekymrer meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

Sitat fra: daktari på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:16
Konseptbilen er uinteressant. Selv Sony har en konseptbil.
Derimot en prototyp hadde vært interessant Det tyder på at de nærmer seg produksjon.  MB har også EQB, EQA og EQS på veien kamuflert. Vi fikk også se mange Jaguar og e-tron prototyper.  Har foreløpig ikke sett en Vision prototyp, men derimot sett mange som oppgis være ID4x og ID3. Dette bekymrer meg.

Men hva tror du egentlig blir forskjellen på ID.4 og Skodas nye bil? Jeg tror forskjellen er tilsvarende den på Citigo IV/Mii Electric/e-UP eller Seat e-Born/VW ID.3; ikke stor.


daktari

Konseptbilen ser ganske annerledes ut enn konseptet til id4. Behøver ikke bety noe, men hvem vet. Spørsmålet er om de går vekk fra at merkene har veldig forskjellig design. tenk Q4 etron f.eks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ProsjektX

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:46
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.

Ok, det visste jeg ikke. Trodde ikke at dette var omsettelig.
Ikke Ford, men FCA group (Fiat Crysler). FCA skal betale 1.8 milliarder Euro for dette... så igjen, tror vi ser store rabatter mot slutten av året når produsenter som kan skaffe elbiler får så godt betalt, typisk rundt 100.000kr i mindre straffeavgift for hver solgte elbil. Det gjør meg meget skeptisk til å inngå kontrakt på ny elbil før nærmere Q3/Q4 med levering i 2020
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:46
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.

Ok, det visste jeg ikke. Trodde ikke at dette var omsettelig.
Ikke Ford, men FCA group (Fiat Crysler). FCA skal betale 1.8 milliarder Euro for dette... så igjen, tror vi ser store rabatter mot slutten av året når produsenter som kan skaffe elbiler får så godt betalt, typisk rundt 100.000kr i mindre straffeavgift for hver solgte elbil. Det gjør meg meget skeptisk til å inngå kontrakt på ny elbil før nærmere Q3/Q4 med levering i 2020
Er jo hyggelig for Tesla....selger en bil...med 0 i utslipp....og får masse penger fra FCA. Ikke rart de kan prise såpass rimelig...tjener i begge ender.
Synes Vision iV så veldig spennende ut, og stor ut, men spørs om jeg ikke faller ned på Model Y, og Tesla igjen...Model 3 var litt ventepølse...men Y blir nok ganske lik, bare større. Virker litt stress med sånn frem og tilbake, og politikk på Skodaen. Med mindre de plutselig kommer opp med noe konkret de neste par månedene.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. januar 2020, klokken 11:59
Sitat fra: ProsjektX på fredag 10. januar 2020, klokken 10:52
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:46
Sitat fra: kodax på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Ford kjøper jo kvotene til Tesla og betaler svært mye for det, så tviler sterkt på at ikke VAG fordeler dette slik at de risikerer minst mulig bøter.

Ok, det visste jeg ikke. Trodde ikke at dette var omsettelig.
Ikke Ford, men FCA group (Fiat Crysler). FCA skal betale 1.8 milliarder Euro for dette... så igjen, tror vi ser store rabatter mot slutten av året når produsenter som kan skaffe elbiler får så godt betalt, typisk rundt 100.000kr i mindre straffeavgift for hver solgte elbil. Det gjør meg meget skeptisk til å inngå kontrakt på ny elbil før nærmere Q3/Q4 med levering i 2020
Er jo hyggelig for Tesla....selger en bil...med 0 i utslipp....og får masse penger fra FCA. Ikke rart de kan prise såpass rimelig...tjener i begge ender.
Synes Vision iV så veldig spennende ut, og stor ut, men spørs om jeg ikke faller ned på Model Y, og Tesla igjen...Model 3 var litt ventepølse...men Y blir nok ganske lik, bare større. Virker litt stress med sånn frem og tilbake, og politikk på Skodaen. Med mindre de plutselig kommer opp med noe konkret de neste par månedene.

Model Y er grunnen til at jeg ikke stresser sånn i forhold til Vision iV. Er litt over 200 i iV køen så jeg følger med, men tenker at jeg alltids kan hoppe over på Model Y.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA