Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Odelagt Girkasse?

Startet av franvalseca, mandag 29. juli 2019, klokken 09:59

« forrige - neste »

franvalseca

Hei,

idag, etter sommerferien var ferdig for meg, sat meg i min iOn 2011 og skulle kjøre til jobben. Jeg ble da overrasket når jeg kunne ikke flytte girspaken fra "P". Alt var som vanlig, ladekabel av, bilen på og klar til kjøring, men nei, girspakken var ikke så klar...
Jeg forsøkte å slå av, ta ladekabelen på, av igjen og så starte bilen igjen da kunne jeg bitte gir, alt føltes litt tyngre å flytte enn vannligvis med det gikk. Jeg kunne se på dashboard at nesten alle gir ble byttet riktig men ikke "D". Dasboarden viste "N" når spaken i "N" og "N" fortsatt når spaken i "D".

Mitt første tanke var girkassen. Betyr dette at den har tatt kvelden? Samtidig tenkte jeg at hvis dette bekreftes er sannsynligvis mulig å finne en annen tilsvarende girkasse hos en bilopphøgging selskap og få den montert. Eller? Tenker jeg riktig har. Ser dere andre mulige grunner?

Hilsen fra en trofast trilling kjører.

TB

Det kan være 'så enkelt' som at gir wiren er treg, ikke går som den skal.

Ved å smøre den vil det forhåpentligvis løse seg. Selve girkassen er trolig i orden.

Bør være to når en smør, en som er under bilen og en som holder godt på bremsen! Og beveger giret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Min første tanke er giroverføringen. Det gro igjen bak ved kassa, og må renses og smøres. Kjent problem som normalt bør være enkelt å fikse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

franvalseca

Takk for god svar.

Finnes det en video eller god beskrivelse om dette?



Sitat fra: TB på mandag 29. juli 2019, klokken 10:06
Det kan være 'så enkelt' som at gir wiren er treg, ikke går som den skal.

Ved å smøre den vil det forhåpentligvis løse seg. Selve girkassen er trolig i orden.

Bør være to når en smør, en som er under bilen og en som holder godt på bremsen! Og beveger giret.

franvalseca

Takk!

Finnes det en video eller en bra beskrivelse om dette?

Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 10:10
Min første tanke er giroverføringen. Det gro igjen bak ved kassa, og må renses og smøres. Kjent problem som normalt bør være enkelt å fikse.

franvalseca

Hva bruker man for å smøre disse deler? Funker det hva som helst, ellers er det lurt å kjøpe et produkt til det?

automat

Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

franvalseca


Nå forstår hva du mener tror jeg. Det er å bytte giroljen, ikke sant? Hvis det er det, dette er noe jeg har planlagt å gjøre, så kjenner detaljene, ja. Stemmer det?


Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 13:17
Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk

franvalseca

Fant denne video på Youtube, håper at å gjøre dette og å bytte giroljen ikveld løser utfordringen: https://www.youtube.com/watch?v=ykSDe7FCjhk

Informerer om hvordan har det gått. :)

Sitat fra: franvalseca på mandag 29. juli 2019, klokken 14:22

Nå forstår hva du mener tror jeg. Det er å bytte giroljen, ikke sant? Hvis det er det, dette er noe jeg har planlagt å gjøre, så kjenner detaljene, ja. Stemmer det?


Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 13:17
Har du prøvd å søke i forumet her, evt på youtube?


Sent from my iPhone using Tapatalk

TB

#9
Det vil neppe hjelpe å bytte girolje. Det er for reduksjonsgir og differensialen. Det har ikke noe med girspaken / skift å gjøre.

Når en bytter gir er eneste mekaniske endring at park brems skal gå på i lås. Alle andre posisjoner er bare ulike moduser / program for bilens styresystem, computer. Mye likt som en vaskemaskin har ulike programmer.

Få noen til å bytte gir samtidig som du ser under bilen, på motor / 'girkassen' vil du se en wire som beveger seg og dreier en liten hendel. Minner om wire på en sykkel, og problemet er mykje likt med manglende smøring. Ved å smøre wire og hendel bør det gå mye bedre.

Er wire helt ødelagt må den byttes i en ny. Hvor mye arbeid det er kan jeg ikke svare på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

franvalseca

Hei,

Takk for alle gode svarer.

Det holdt med å smøre godt på den bevegelige delen der vor girkabelen ender som er rett ved siden av girkassen bak bilen. Akkurat som i Youtube videoen som jeg postet.

Har ikke byttet giroljen ennå, tenkte å gjøre det idag, siden det er på tide å bytte den... :)




Sitat fra: TB på mandag 29. juli 2019, klokken 18:18
Det vil neppe hjelpe å bytte girolje. Det er for reduksjonsgir og differensialen. Det har ikke noe med girspaken / skift å gjøre.

Når en bytter gir er eneste mekaniske endring at park brems skal gå på i lås. Alle andre posisjoner er bare ulike moduser / program for bilens styresystem, computer. Mye likt som en vaskemaskin har ulike programmer.

Få noen til å bytte gir samtidig som du ser under bilen, på motor / 'girkassen' vil du se en wire som beveger seg og dreier en liten hendel. Minner om wire på en sykkel, og problemet er mykje likt med manglende smøring. Ved å smøre wire og hendel bør det gå mye bedre.

Er wire helt ødelagt må den byttes i en ny. Hvor mye arbeid det er kan jeg ikke svare på.

franvalseca

Når jeg trodde at bilen var fikset, det visste seg at det var ikke helt sånn.

Etter giroverføringen smøringen, funket bilen som det skal, kjøretur inkl. Idag morges, når jeg skulle kjøre til kontoret, tok jeg av laderen, nøkkelen på, girspaken på Drive, men.... bilen kjører ikke når jeg akselerer. Alt ser vannlig ut, riktig gir i displayet (D), ingen varsellampe, etc.

Jeg tenker på girkabelen denne gangen, vet ikke hvor lett tilgjengelig under bilen den er, har bare sett den strekningen som kømmer til giroverføringen. Håper at den er ikke knekket. Hvor lett tilgengelig er denne kabelen? Går den under batteriet eller kanksje vedsiden av?

Andre tanker?


TB

Sjekk at hendel på 'girkassen' beveger seg som den skal. Forsøk å dytte / hjelpe litt på hendel for å se om den kommer på bedre tanker.

Så lenge bilen vise riktig gir skal wiren være i orden slik jeg kan forstå.

Du har ikke noe utslag på effektmeter når du slipper bremsen? Det skal være en liten endring i samme øyeblikk du slipper brems. Kan det være sensor for brems henger på? Da vil ikke bil kjøre, sjekk bremselys fungerer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

franvalseca

Hei,

jeg så på bilen igår kveld igjen. Jeg ba fruen å site i bilen å ba henne å kjøre. Det gjøre hun uten problem.

Jeg har kommet til kontoret idag med bilen etter at jeg smurte godt igjen giroverføringen igår kveld. Så jeg tror det handler om denne. Jeg skal smøre daglig noen dager fremover å sørge for at bilen blir brukt hver deg. Så håper at dette ordner seg. :)


franvalseca

Opdattering: bilen funker helt ok igjen etter smøringen. Takk for gode tips  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA