Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferie med Elbil 2019

Startet av gjobjo, mandag 29. juli 2019, klokken 09:08

« forrige - neste »

gjobjo

Var for første gang på ferie med elbil, kjørte ca 250 mil, ble gledelig overrasket hvor enkelt alt er med elbil, kjører en Ioniq 2017 modell og når jeg er på tur så hurtiglader jeg opp til 94%(går egentlig raskt opp til 94%), ikke noe problemer med elbil på ferie her iallefall, unntatt noen ladere som ikke var helt 100% da :-) , litt lite ladere synes jeg fra Bergen til Smøla
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

TorT

Fint at din første langtur ble en positiv opplevelse, men en må tenke på at en må være litt mer forberedt, og sette seg litt inn i ting, med elbil. Ting som går helt av seg selv i en fossilbil.

Jeg ble litt nysgjerrig. Hvor føler du at det manglet ladere på den strekningen?

Smøla har jeg ikke vært på, men ser på kartet at Fortum har hurtiglading der.

Går ut ifra at du på Vestlandet har både BKK, Grønn kontakt og Fortum tilgjengelig for langtur?

Alle disse har gode apper med kartfunksjoner. Det finnes også andre apper som får med seg stort sett alle ladere.

siddis86

Jeg må si meg enig i at bilen er en drøm å bruke på langtur. Det er ikke evig bagasjeromsplass, så litt planlegging i pakkingen må til. Nå kjørte jeg en annen rute enn deg. Jeg kjørte t/r Stavanger-Halmstad via Sandefjord-Strömstad. Det som overrasket mest positivt var hvordan batteriet holdt i hastigheter t.o.m. 110. Over dette gikk rekkevidden merkbart nedover.

Men jeg har en liten høne å plukke med utbyggere av hurtigladere på norsk side langs strekningen vi kjørte (via Kristiansand). En ska være bra tulling for å gå tom for batteri her og IONIQ er langt ifra bilen med best rekkevidde. Men det MÅ komme flere hurtigladere på i alle fall noen av de allerede etablerte stasjonene. Det vil spare alle for frustrasjon og usikkerhet på utfartsdager.
For det er frustrerende når noen går fra en ferdigladet i3 på den ene stasjonen på Amfi Kragerø og det er tre biler i kø. Skal man ta sjansen på at det går fortere på Brokelandsheia? Og når en kommer der er køen det dobbelte og en lader ødelagt uten at det står i appen. Slike ting ødelegger helhetsinntrykket av hele opplegget.

gjobjo

Er bare at jeg er så vant til at det er så mange ladestasjoner rundt Bergen og når en skal på langtur så er det ikke så mye å velge mellom og gjerne 1 ladestasjon, det er alt for lite, er det kø på den aktuelle stasjonen så sliter en veldig og en må vente lenge.

På Nordmøre så er det ikke mange ladestasjoner heller, i Kristiansund så er det bare 1 CCS kontakt, er jo veldig sykt, ikke mye å skryte av der, vi er mye på Stord i Hordaland og der er det vel ca 4 stk store stasjoner.

Alt for lite utbygd og nesten bare med Grønn kontakt, de er jo ikke de mest stabile, vet ikke hvor mange ganger jeg har ringt de for at lader ikke fungerer :-)
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA