Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet

Startet av SHN, mandag 29. juli 2019, klokken 08:42

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Om grunnen for at de kommer å ha lynladere på sine Porsche sentre vet jeg ikke annet enn at de kanskje ønsker å tilby kundene sedvanlig god service.
Bra markedsføring
Bra service til eiere
Vise en helhjertet satsing
Ikke bli anklaget for å lage
kun  "demoladere" (grønnvasking?)

Et annet alternativ er jo Porsche ladeparker i nærheten av racerbaner. Det behøves også.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Når det gjelder Teslas valg om eget nettverk så var det på den tiden beslutninger ble tatt en uavklart situasjon om CCS vs Chademo vs Tesla sitt system skulle bli europeisk standard. De europeiske bilfabrikkene lobbet for CCS-pluggen og protokollen som ikke støtter samme kommunikasjon som Tesla behøvde, og Tesla gikk en annen vei. Det var synd, Tesla sitt system funker åpenbart meget godt, vi kunne alle levd med det vs CCS. Jeg vet ikke om EU den gangen hadde vedtatt utslippsreglene som gjør at bilprodusentene nå lager elbiler, det kan tenkes at industrien ikke trodde de behøvde forholde seg til lading?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cra

Jeg tror rett og slett bilbransjen er litt nedgrodd i gammel tankegang. "Vi lever av å produsere og selge biler. HVem som helst ellers kan få lov til å bygge bensinstasjoner/ladestasjoner og tjene penger på det; vi driver ikke med slikt."

Det er ris til egen bak; de velger å bare bry seg om den ene siden av "høna og egget"-problematikken. Tesla som ikke sitter fast i 100 år med inngrode vaner har tenkt annerledes, og det har de hatt mye igjen for. Eierne er stort sett superfornøyde, og jeg tror alle som reiser på langtur med Tesla skjønner at SC-nettverket har vært viktig for den suksessen.

Hvorvidt andre produsenter har et ansvar for å bygge ut ladestasjoner er nå en ting, men at det ville gjøre det enklere for dem å selge elbiler er jeg ikke i tvil om. En kan se for seg mange ulike modeller, men om en f.eks. bakte inn noen tusenlapper i prisen på hver bil som gikk til å bygge ut ladestasjoner (gjerne i samarbeid med Ionity eller andre operatører), og eierne av disse bilene fikk an god rabatt på disse laderne tenker jeg at spiralen ville begynne å gå i riktig retning. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Ganske interessant at noen er fullstendig allergiske mot ordet Tesla i diskusjoner her inne. Det blir litt som å diskutere "bomullspinner" uten at noen skal si ordet "Q-tips", eller opprinnelsen til smarttelefoner uten å nevne Apple. Samme om man liker Tesla eller ei, så er det umulig å komme bort fra at de har vært ledende både for hvordan biler og ladenettverk i dag lages, og at de fortsatt er interessante å sammenligne med. Audi har gått offentlig ut og sagt at det er kun på grunn av Tesla de er der de er i dag med e-tron. Tviler på det hadde vært noen i-Pace eller Taycan i dag uten Tesla.

cra

Det "baller på seg" med hvem som får æren. Da Nissan Leaf kom på markedet var det de som ble krediterte med å starte ballet; de var de første med en normalstørrelse bil med plass til en familie og noenlunde brukbar rekkevidde. Så kom Tesla og overtok æren (med rette); endelig en bil med skikkelig familiestrørrelse og rekkevidde (og superladernettverk!!) som endelig gjorde det fullstendig smertefritt å reise på langtur.

Jeg tipper at når Toyota kommer med sine helelektriske så vil de få denne "vandrepokalen"; de kommer til å selge biler i massevis, såframt det ikke blir noen compliance-løsning som lanseres bare for skams skyld. :)

Men det er helt greit Spiralen er oppadgående, og jo flere av produsentene som kommer på banen med biler som alle kan bruke jo bedre er det. Det blir vanskeligere og vanskeligere å være elbilmotstander når alle rundt en skjønner at det går denne veien.

Man er ikke lenger en snål tree-hugger eller miljøfundamentalist om man kjører elbil, og bilene (de fleste i alle fall) er ikke noe som gjør at man stikker seg ut. Kanskje hvis man er blandt de første som kjøper en av de nyeste kan man fortsatt oppleve at folk snur seg, men elbil er endelig i ferd med å bli helt vanlig. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Leser ganske mye forståelse for Porsche sin misnøye med Ionity, det finnes bedre og mer stabile løsninger.

Hva er det som er relevant?

daktari

Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Du kan jo forsøke selv istedet for å kritisere alle andre.
Etter min mening fremstår kritikken som ganske pussig når den er så vag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: daktari på lørdag 03. august 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Rollep på lørdag 03. august 2019, klokken 13:26
Noen som har funnet noe relevant som har med trådens tema å gjøre?
Du kan jo forsøke selv istedet for å kritisere alle andre.
Jeg har forsøkt men finner ikke noe, det er jo derfor jeg spør om noen andre har funnet noe.

At Tesla sitt ladenettverk fungerer rimelig bra visste jeg fra før, så det trenger jeg ikke mer info om.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA