Det "baller på seg" med hvem som får æren. Da Nissan Leaf kom på markedet var det de som ble krediterte med å starte ballet; de var de første med en normalstørrelse bil med plass til en familie og noenlunde brukbar rekkevidde. Så kom Tesla og overtok æren (med rette); endelig en bil med skikkelig familiestrørrelse og rekkevidde (og superladernettverk!!) som endelig gjorde det fullstendig smertefritt å reise på langtur.
Jeg tipper at når Toyota kommer med sine helelektriske så vil de få denne "vandrepokalen"; de kommer til å selge biler i massevis, såframt det ikke blir noen compliance-løsning som lanseres bare for skams skyld.

Men det er helt greit Spiralen er oppadgående, og jo flere av produsentene som kommer på banen med biler som alle kan bruke jo bedre er det. Det blir vanskeligere og vanskeligere å være elbilmotstander når alle rundt en skjønner at det går denne veien.
Man er ikke lenger en snål tree-hugger eller miljøfundamentalist om man kjører elbil, og bilene (de fleste i alle fall) er ikke noe som gjør at man stikker seg ut. Kanskje hvis man er blandt de første som kjøper en av de nyeste kan man fortsatt oppleve at folk snur seg, men elbil er endelig i ferd med å bli helt vanlig.
