Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet

Startet av SHN, mandag 29. juli 2019, klokken 08:42

« forrige - neste »

SHN

Referer til innlegget under.
Porsche ber i følge artikelen under om at Ionity og andre ladeopratører revurderer (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredsstille forventningene til Porsche-kunder.

Sitat fra: SHN på mandag 29. juli 2019, klokken 08:31
Interessant artikkel i https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html


  • Lansering i Berlin 4. september
  • Produksjonen startet i Zuffenhausen i mai
  • 6 biler produseres hver dag til krasjtester og andre tester
  • I september økes produksjonen i en 45 graders vinkel (red.mrk. dobling) med bruk av to skift
  • Fra september produseres biler til kunder
  • Den dyreste modellen vil koste rundt €130 000
  • Dyrt, men kvaliteten er bedre enn Tesla
  • Ionity og andre hurtigladeroperatører bør revurdere (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredstille forventningene til Porche-kundene
  • Akselerasjonen på Taycan kan sammenlignes med Porsche GT3RS

Merk nest siste punkt! Jeg tolker det slik at Porsche er misfornøyd med testene de har gjort på hurtigladerne.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

cra

Da foreslår jeg at Porsche letter på ræva og bidrar til utbygging av ladere.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: cra på mandag 29. juli 2019, klokken 09:11
Da foreslår jeg at Porsche letter på ræva og bidrar til utbygging av ladere.  :D
Det gjør de allerede ettersom de er deleiere i Ionity.

Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.

daktari

Er ikke dette et forsøk fra Porsche på å skru ned forventningene til eget produkt, men ved å skylde på andre?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SHN

Det blir kun spekulasjoner hva årsaken er. De erfaringene som jeg har med hurtigladestasjoner og Tesla SuC, så er jo Tesla milevis foran alle andre ladeoperatører. Hvis Porsche sammenligner de andre ladeløsningene med Tesla sin, skjønner jeg godt at Porsche ikke er fornøyd.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?

cra

Tesla sine SC er kanskje det mest geniale med hele bilen! Å kjøre mellom SC og ha rikelig med kapasitet til overs, vite at der alltid er mange plasser (selv om det enkelte steder kan være fullt) slik at der er redundans hvis noe svikter, og (for oss som har hatt bil en stund) slippe å betale ei krone er jo helt suverent!

At ikke de andre produsentene ser nytten av å være med å bygge ut lademuligheten er helt merkelig. Om det ikke er slik at de egentlig ikke ønsker å selge biler, da....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: cra på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:33
At ikke de andre produsentene ser nytten av å være med å bygge ut lademuligheten er helt merkelig. Om det ikke er slik at de egentlig ikke ønsker å selge biler, da....
Det er jo det de gjør med Ionity da!

SHN

Sitat fra: cra på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:33
Tesla sine SC er kanskje det mest geniale med hele bilen! Å kjøre mellom SC og ha rikelig med kapasitet til overs, vite at der alltid er mange plasser (selv om det enkelte steder kan være fullt) slik at der er redundans hvis noe svikter, og (for oss som har hatt bil en stund) slippe å betale ei krone er jo helt suverent!
... og ikke minst bare plugge i uten å benytte RFID, App, SMS eller kort for å starte og avslutte. Det går nesten ikke an å få det enklere. Sier nesten, etter at jeg så en presentasjon av trådløslading, selv om det er noen år til at det blir en facto standard.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

SHN

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:44
Det er jo det de gjør med Ionity da!

... og Porsche peker blant annet på kvaliteten hos Ionity ikke er som forventet.  Det tas opp i en egen tråd https://elbilforum.no/index.php?topic=46197.0, hvor jeg henter dette utsagnet fra:

Sitat fra: goggo på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:27
Ionity har helt klart en kjempejobb å gjøre med å fikse brukerinterfacet på sine ladere, og få på plass en brukandes kundeservice etc.  De ligger milevis etter de andre operatørene på dette.

Da stemmer vel Porsches oppfattelse og bekymring?
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

geear

Må prøve å få dette inn en form for kronologisk rekkefølge:

- Porsche/VAG blir med på å danne Ionity.
- Ionity får 400 millioner eller noe av EU eller hvem det er, for utbygging.
- Porsche annonserer elbil med 350kW ladefart, og 0-80% på 15 minutter.
- Ionity bygger ut ladere som faktisk kan levere 350kW, inkludert Porsche Engineering sine egendesignede ladestasjoner på noen av lokasjonene.
- Porsche går stille ut i forkant av endelig billansering i september, og sier at den blir lansert med 250kW lading, og at 350kW ikke kommer før et år eller to ned i veien. Jeg som reservasjonsholder kan ikke huske å ha fått betydelig reduksjon i specs som infoskriv.
- Jeg kansellerte min reservasjon av flere grunner, inkludert det at de ikke holder spec som de har brukt to år på å selge, og bilene som kommer før de kommer med "endelig" utgave vil også få et bratt verdifall. Kanskje jeg ikke har vært alene med å kansellere?
- Porsche går offentlig ut og skyter på sin egen ladeoperatør Ionity, om at de må revurdere løsningene sine for å tilfredsstille forventningene Porsche-eiere har?

Greit nok at betalingsløsningen ikke er spesielt imponerende, men diskusjoner og utbedring av betalingsløsninger og brukergrensesnitt burde de fint klare å holde 100% internt i Porsche og Ionity. I tillegg skyter de på både Ionity og andre her, og Ionity er vel de som sliter mest... som Porsche altså selv er deleier i...

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/

SHN

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:26
Må prøve å få dette inn en form for kronologisk rekkefølge:

- Porsche/VAG blir med på å danne Ionity.
- Ionity får 400 millioner eller noe av EU eller hvem det er, for utbygging.
- Porsche annonserer elbil med 350kW ladefart, og 0-80% på 15 minutter.
- Ionity bygger ut ladere som faktisk kan levere 350kW, inkludert Porsche Engineering sine egendesignede ladestasjoner på noen av lokasjonene.
- Porsche går stille ut i forkant av endelig billansering i september, og sier at den blir lansert med 250kW lading, og at 350kW ikke kommer før et år eller to ned i veien. Jeg som reservasjonsholder kan ikke huske å ha fått betydelig reduksjon i specs som infoskriv.
- Jeg kansellerte min reservasjon av flere grunner, inkludert det at de ikke holder spec som de har brukt to år på å selge, og bilene som kommer før de kommer med "endelig" utgave vil også få et bratt verdifall. Kanskje jeg ikke har vært alene med å kansellere?
- Porsche går offentlig ut og skyter på sin egen ladeoperatør Ionity, om at de må revurdere løsningene sine for å tilfredsstille forventningene Porsche-eiere har?

Greit nok at betalingsløsningen ikke er spesielt imponerende, men diskusjoner og utbedring av betalingsløsninger og brukergrensesnitt burde de fint klare å holde 100% internt i Porsche og Ionity. I tillegg skyter de på både Ionity og andre her, og Ionity er vel de som sliter mest... som Porsche altså selv er deleier i...

Jeg er enig at Porsche burde ha sendt ut info om reduksjonen av spesifikasjonen i nyhetsbrevene som de sender ut til reservasjonsholderne. Min tilnærming blir å vente å se til etter verdenslanseringen 4. september før jeg bestemmer meg hva jeg gjøre med min reservasjon. Det ble litt OT.

Porsche er deleier i et selskap (Ionity) og da bestemmer ikke de alene, men sammen med de andre eierne gjennom styre og generalforsamlingen. Det blir spekulasjoner, men Porsche har kanskje ikke fått gjennom sine krav. Da Ionity ble lansert hadde de fine tegninger over design over egne ladestasjoner.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Vi ser vel at Ionity har gått bort ifra det og benytter ladestasjoner fra eksisterende produsenter. Man skal ikke se bort ifra at prosjektet har blitt dyrere enn antatt og at de ha måttet kutte kostnader ved å redusere på kvaliteten. Taycan er(var) den første elbilen som kunne benytte 350kWt. Testene har vel da vist at det ikke lar seg gjøre nå. Om det er er fordi batteriteknologien ikke er bra nok eller fordi kvaliteten på Ionity-laderne ikke er bra nok til å tilfredsstille 350kWt vet vi ikke. Det har hverken Porsche eller Ionity uttalt seg om. Porsche har offisielt sagt at Taycan som lanseres i september kun støtter opptil 250kWt og 350kWt støttes om 1-2 år. I tillegg har de antydet misnøye med Ionity og andre hurtigladere.

Det er positivt at Porsche fokuserer på kvalitet og forventningsstyrer. Som forbruker liker jeg det, selv om informasjonen ikke er som ønsket. Det er i dag 5 uker til lanseringen, og kan vente såpass lenge til jeg får vite endelig fasit ;)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

geear

1. De første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering, og det er ikke de du har vist bilde av. Bilde er bare datagrafikk, og ser flott ut, men kan jo fort sammenlignes med det Porsche har vist av Mission-E, og hva Taycan endte som. Du kan google Ionity Aabenraa eller noe slikt, så finner du nok bilder av Porsche-laderne. Hvorfor Ionity har valgt å gå bort fra de kan vi bare spekulere i, men det kan nok fort handle om en eller flere av leveringstid, pris, service, funksjonalitet, driftssikkerhet...

2. Ionity Nordic har vært krystallklare i kommunikasjonen sin, DAGENS ladere, altså de som allerede står montert, støtter 350kW. Hvis de ikke gjør det, så er det villedende markedsføring, og lovbrudd.

3. Forventningsstyrer? Der er vi grunnleggende uenige i hva som ligger i et slikt begrep. I mine øyne har de latt oss som kunder sitte på gjerdet og vente på et produkt med spesifikasjoner de ikke klarer å innfri. De viste oss en prototype som ikke er i nærheten av å ligne på endelig produkt, som ble en Audi A5 eller noe i den duren, og den lader omtrent 30% tregere enn det de har skrytt av. Og det er egentlig enda verre at de sier at den "endelige" utgaven kommer om 1-2 år. Da er den første utgaven utdatert allerede før den er i salg...

geear

Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
Blir ikke "et verksted" eller "en forhandler" litt potato poteito?

Hadde ikke vært et stort problem for meg å lade hos en forhandler, annet enn at det sjelden er særlig mye å ta seg til i helger og kveldstid på slike steder, eller steder å tømme tanken, men du bekreftet vel heller det han skrev, enn motsatt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA