Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støy på El-nett under lading

Startet av edyrli, torsdag 26. januar 2012, klokken 22:13

« forrige - neste »

Robert Sund

Sitat fra: bosonic på fredag 22. januar 2016, klokken 00:01
Dette er et stadig økende problem, her er en som virkelig har følt dette på kroppen.
De kunne kjøpt en robust UPS til han som hindrer at strømproblemer fra nettet påvirket utsyr i huset. Jeg ser ingen problemer med å kombinere det med målinger på nett og forbrukersiden. Ved å la varmtvannstanker og varmovner være tilkoblet på kurser som ikke forsynes av UPSen vil de være med på å dempe overharmoniske svingninger (som i dag), samt at UPSen kan forsyne huset lengre ved ett eventuelt strømbrudd.

kje

Sitat fra: JEG på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:17
4 år gammel tråd, som endelig gir meg noen svar på dette "fenomenet". Kan man bare overse dette?

Induksjonstoppen bråker hefitg når den er på og Reva-en lades. Liker heller ikke knitringen/hissingen i sikringsskapet!

Hvordan har det gått? Er det kun hjemme du merker lyd, eller andre steder også?

Jeg har samme problem; spottene på kjøkkenet blinker og det er en lyd i sikringsskapet under lading. Merker samme lyden på jobb og der slår automatsikringen ut noen ganger.

Er dette noe å bry seg om? Hva kan gjøres?

kje

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 27. januar 2012, klokken 10:08
Det mangler effektfaktor korrigering i Buddy sin lader. Har aldri sett på spesifikasjonene til laderen til Reva, men antar at det er samme problem der.
Det skal stå på typeskiltet på laderen. Står det en annen verdi enn Cos phi 0,99 har du forklaringen på støy der.

Kan gi deg en lang utredning om effektfaktor korrigering, men prøver her å sammenligne det med vann for enkelthetens skyld.

De ekte elbilene  har en lader som minner om en vannkran. Her sildrer strømmen pent inn i bilen.
Buddy sin lader kan du sammenligne med en ventil som kun kan åpnes og stenges. For å begrense strømmen må den stenges og åpnes hyppig. Denne løsningen gjør at rørsystemet ditt står og hopper. ( Eller strømkablene dine om du vil.)

Innebærer dette stor risiko?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA