Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.28.x

Startet av Motorwatt, søndag 28. juli 2019, klokken 20:19

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 14. august 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. august 2019, klokken 08:42
Filskifte vil bli avbrutt hvis den ikke, på grunn av omstendigheter som f. eks. annen trafikk, fortsette å prøve filskifte etter ca 5 blink/sekunder.

Dette er den eneste som virkelig irriterer, før satte man på blinklyset, så så andre biler at du vill bytte, lagde luke til deg, så byttet bilen fil. Smooth og komfortabelt.

Nå må du finne en luke uten biler på laaang avstand foran eller bak, sette på blinklys, og håpe at bilen bak ikke innhenter deg en meter, for da avbryter filskiftet selv om du er kommet omtrent helt over i nytt felt og vrenger tilbake til opprinnelig felt. Svært utrygt og ukomfortabelt.

Ja, her er det forbedringspotensiale. Jeg hadde en tur til Stockholm i sommer og kjørte vel 90% av veien med NoA. Alt i alt fungerte det strålende. Hadde kanskje 5 moderate fantom-bremsinger, ingen voldsomme. Eneste som bare fungerte sånn passe var filskifte. Vi hadde den situasjonen at de vi kjørte sammen med lå bak oss og skiftet til venstre fil for å signalisere at "når vil vi kjøre forbi". Selv om de lå godt bak oss (+5 sek), fungerte aldri filskifte i denne situasjonen (typisk: de blinket til venstre, jeg oppfatter det og blinker til venstre akkurat i det de begynner å skifte fil).

I denne situasjonen er AP veldig forsiktig og nervøs. Samtidig vil ikke en bil som kommer i en heidundrende fart et godt stykke bak detekteres. Det er en vanskelig balansegang som kommer til å ta tid å raffinere.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Fikk 2019.28.3. Fantombremsinger har ikke blitt bedre, heller verre.

Den dumme EU-regelen gjør ting enda verre. Hvis jeg kommer 70 km/t inn i en sving så bremser den kraftig flere ganger inni svingen og virker lettere forvirret. Kommer jeg inn i 60 km/t går alt fint.
Dette burde lett kunne fikses med tradisjonell programmering.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Sitat fra: emmern på onsdag 14. august 2019, klokken 12:04
Den dumme EU-regelen gjør ting enda verre. Hvis jeg kommer 70 km/t inn i en sving så bremser den kraftig flere ganger inni svingen og virker lettere forvirret. Kommer jeg inn i 60 km/t går alt fint.
Dette burde lett kunne fikses med tradisjonell programmering.


Litt fremsynthet i kartet hadde gjort underverker, ja. Senke farten forsiktig før svingen i stedet for midt i, og samme når man komme rinn i ny fartsgrense. Den peiser jo på i 80 + evt. påslag til langt inni 60-sona før den oppdager at "oj, her må det bremses!"  Rent praktisk løses det enkelt ved å manuelt jekke ned farten litt i forkant, men det burde strengt tatt være helt unødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emmern

Sitat fra: cra på onsdag 14. august 2019, klokken 12:58Litt fremsynthet i kartet hadde gjort underverker, ja. Senke farten forsiktig før svingen i stedet for midt i, og samme når man komme rinn i ny fartsgrense. Den peiser jo på i 80 + evt. påslag til langt inni 60-sona før den oppdager at "oj, her må det bremses!"  Rent praktisk løses det enkelt ved å manuelt jekke ned farten litt i forkant, men det burde strengt tatt være helt unødvendig.

Nettopp det virker som de kun stoler på en feedback-loop der og da framfor å ha heuristikk som planlegger litt.
Lett å bruke kart for å beregne kurven på svingen, og eventuelt falle tilbake på vision. Man kan nesten bruke vision primært (siden GPS kan vise feil, det har den gjort på min mange ganger).

1) hva er kurven på svingen?
2) hvor mange meter er det igjen?
3) avpass fart og turn radius til å komme under g-kreftene til kravet fra FN / EU.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

#79
Den samme kraftige oppbremsingen finner sted hvis det oppdages en bil som krysser veien 100 meter foran. Her burde en smart computer lett regne ut egen fart, distanse til kryssende, og nødvendig bremsetrykk for å kunne gjøre dette smooth.

Men jeg har 0-null tro på at den hardwaren som finnes i bilene på det nåværende tidspunkt har muligheten til å forbedre noe av det som nevnes over. AP 2-2.5 har vært i bilene i rundt 3 år, og hvis det hadde vært en løsning så hadde man hatt nok av utviklingstid til å rette på det. Så ikke forvent noen særlige endringer fremover  med mindre man har bestilt FSD. FSD bruker samme sensorer, radar, og kamera som dagens biler. Litt i tvil om dette er nok. Nå sies det visstnok at radaren i AP 2.5 har 2 funksjoner, hvorav bare en er i bruk i dag. Spent på om det hjelper å få denne i drift når FSD blir frigjort.

ps. Litt mere moderne biler enn Tesla (BMW og VW bl.a) har radarer på hver side av støtfangeren bak som er atskillig dyktigere til å fange opp blindsoner, og konfliktene trafikk i lengre avstand bakfra.

Fra VW:
How Does Blind Spot Monitor Work?
The Blind Spot Monitor system utilizes two radar sensors located on each back corner of the vehicle. The job of each sensor is to detect whether or not there is a vehicle there. If a vehicle is detected, LEDs on each of the vehicle's side mirrors will flash. The system is designed to only identify adjacent vehicles, and will not alert you regarding oncoming vehicles or any stationary objects.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#80
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. august 2019, klokken 13:05
.....
Fra VW:
How Does Blind Spot Monitor Work?
The Blind Spot Monitor system utilizes two radar sensors located on each back corner of the vehicle. The job of each sensor is to detect whether or not there is a vehicle there. If a vehicle is detected, LEDs on each of the vehicle's side mirrors will flash. The system is designed to only identify adjacent vehicles, and will not alert you regarding oncoming vehicles or any stationary objects.

På meg så virker funksjonsbeskrivelsen av disse sensorene nøyaktig lik hvordan Tesla bruke sine utrasoniske sensorer, med unntak av at Teslas system også detektere stillestående objekter.
Siden de omtaler dem som radar sensor så bør det ligge mer bak forklaringen enn dette.


Edit: etter litt hjelp fra Google konkluderer jeg med at radar sensorene det refereres til, brukes har samme funksjon som tradisjonelle ultrasoniske parkeringsensorer.
Det er et dyrere system som ikke krever hull i støtfangerdekselet. De detekterer også enkelte typer objekter bedre enn UL-sensorer men krever bevegelse mellom objekt og sensor.
Dette ser altså ikke ut til å være det samme som eksempelvis RADAR som benyttes til deteksjon forover i høy fart.
Jeg tviler på at dette er vesentlig bedre til blindsonevarsling enn tradisjonelle UL-sensorer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Muligens. Disse "radarsensorene" kommer i tillegg til bakovervendte kameraer i begge sidespeil.

En ting jeg opplever (og andre har jeg lest) er når jeg en sjelden gang bruker TACC på 2-felts vei er at fantombremsing skjer (kraftig) når jeg møter en lastebil i motgående felt. Men ikke før den nærmest allerede har passert. Hvilke sensorer er da i gang?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Nå står det at det er radarer:

To radarer scanner område inntil 75 meter bak bilen og varsler deg om noen tar innpå deg bakfra. Systemet varsler deg via LED visning i sidespeilet. Dersom det er et kjøretøy i f.eks blindsonen, og du aktiverer blinklyset, vil systemet varsle deg med kraftige lysblink. Dette vil kunne redusere faren for kollisjon ved skifte av kjørefelt.
Hvis systemet brukes sammen med Lane Assist, griper systemet også inn i styringen hvis føreren prøver å skifte felt (selv ved bruk av blinklys) mens det er et kjøretøy i varslingsområdet. Hvis føreren overstyrer styreinngrepet, gis det enda en advarsel, i form av vibrasjoner i rattet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

S4e

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 14. august 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. august 2019, klokken 08:42
Filskifte vil bli avbrutt hvis den ikke, på grunn av omstendigheter som f. eks. annen trafikk, fortsette å prøve filskifte etter ca 5 blink/sekunder.

Dette er den eneste som virkelig irriterer, før satte man på blinklyset, så så andre biler at du vill bytte, lagde luke til deg, så byttet bilen fil. Smooth og komfortabelt.

Nå må du finne en luke uten biler på laaang avstand foran eller bak, sette på blinklys, og håpe at bilen bak ikke innhenter deg en meter, for da avbryter filskiftet selv om du er kommet omtrent helt over i nytt felt og vrenger tilbake til opprinnelig felt. Svært utrygt og ukomfortabelt.

Enig!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

emmern

Nå har jeg begynt å få den too slow to write-beskjeden argh
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. august 2019, klokken 17:31
Nå står det at det er radarer:

To radarer scanner område inntil 75 meter bak bilen og varsler deg om noen tar innpå deg bakfra. Systemet varsler deg via LED visning i sidespeilet. Dersom det er et kjøretøy i f.eks blindsonen, og du aktiverer blinklyset, vil systemet varsle deg med kraftige lysblink. Dette vil kunne redusere faren for kollisjon ved skifte av kjørefelt.
Hvis systemet brukes sammen med Lane Assist, griper systemet også inn i styringen hvis føreren prøver å skifte felt (selv ved bruk av blinklys) mens det er et kjøretøy i varslingsområdet. Hvis føreren overstyrer styreinngrepet, gis det enda en advarsel, i form av vibrasjoner i rattet.

Dette er jo noe annet en teksten du siterte i forrige post. Denne beskrivelsen er jeg enig i at er noe annet en parkeringssensorer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Ey folkens! Er 28.x autopilot bedre enn 24.4? For noe dritt AP er i 24.4!
Jeg skal på langtur fredag i lånebil med ap2.5 og sw 24.4 og det er nesten så jeg gruer meg. Trodde i det minste fantombrems bare var med ap, men jaggu kom det ikke en solid slik en nå i kveld på adaptiv cruise.

At noen tør å anbefale ap2 over ap1 er drøyt slik den funker nå. AP1 er jo dønn stabil, forutsigbar og har fungert likt siden ca 2016. Ap2 har endret seg fra nær perfekt til helt ubrukelig på et år.

Bilen sier navi oppdatering er tilgjengelig og at jeg skal koble til WiFi. Tenkte å koble til WiFi i morgen i håp om at ny sw da kanskje ankommer. Byttet også til advanced på sw i håp om raskere tilgang til ny sw.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Hadde ikke 24.x lengre enn 1 dag, ikke hatt fantombrems enda på 28.x
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lynet

Mer fantombrems på 28.2 enn på 24.4 hos meg. Rett og slett trafikkfarlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

#89
Tror de må ha blandet noe gammelt med nytt. Et bestemt punkt på E18 (110 km/t) mellom Larvik og Porsgrunn fikk jeg fantombremsing hver gang inntil februar/mars. Deretter har det gått helt bra inntil 24.4 kom. Nå bråbremser den igjen nøyaktig på samme punktet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA