Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarsel - Svindelforsøk på finn.no

Startet av tkjoerlaug, søndag 28. juli 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Hei

Sikkert flere som prøver å selge bilen sin i disse dager, så jeg tenkte å advare om følgende henvendelse jeg fikk på bilen min.

Her var jeg nokså nær ved å bli lurt. Karianne Martinsen er en reell person, og kommunikasjon underveis var forholdsvis seriøs og profesjonell. Jeg har tidligere brukt finn betalingsgaranti, men fant ikke helt ut hva den nye SPID-løsninga var og dokumentasjonen rundt dette. Alarm-bjellene ringte for alvor når jeg så denne tråden som har nokså lik tekst som min henvendelse: https://foto.no/f/803832

---

Takk for svaret ditt. Jeg jobber for tiden offshore og ble sendt til Polen, men kommer tilbake 27. august. Vennligst send meg noen bilder. Jeg vil gjerne se om det er noen slitasje bare for å være sikker, ok? Jeg er ok med prisen og tilstanden, er du den første eieren og hvor lenge har du eid den?

Jeg kjøper dette for min  sønn  som en gave. Jeg kan betale deg gjennom Finn Schibsted (SPiD) konto, alt du trenger å gjøre er å koble kontoinformasjonen til SPiD-kontoen din(https://www.finn.no/eid/verification.html). Vennligst gi meg beskjed så snart som mulig, så jeg kan ordne betaling  SPID . Jeg kan ordne et frakt selskap som vil komme til det når du har mottatt penger. Takk
Hilsen
Karianne Martinsen

Motorwatt

Setning nr. 2 hadde vært nok.  Regner med at neste henvendelse hadde vært om muligheten for å  sende bilen til en polsk adresse....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tkjoerlaug

Jepp, det burde vært det, men jeg må innrømme at jeg gikk fem på her, og at det ble mer kommunikasjon enn jeg liker å innrømme. Det kan hende at andre er like blåøyde som meg, så da er man ihvertfall advart.


sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sjekket en BMW 7-serie noen år tilbake. Selgerens navn var meget spesielt, og da jeg sjekket det opp viste det seg at det bare var en person med dette navnet. En meget kjent tysk kunstmaler som døde i 1846 (!). Han påstod at han hadde glemt at det var venstre-kjøring i England, så nå stod bilen i London klar for sending hvor som helst i hele verden. Kunne sendes med båt, men måtte betale frakt og bil først, og sende pengene med Western Union (det mest useriøse finansfirmaet på kloden). Bilen var annonsert på Mobile24, og de fikk rapport om saken. 10 måneder senere fikk jeg en email fra dem hvor de takket for hjelpen, og kunne opplyse at "kunstmaleren" var pågrepet og dømt....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Mulig jeg pådrar meg noen merkelapper nå, men om de som kontakter meg på finn ikke skriver tilnærmet perfekt engelsk eller norsk gidder jeg ikke å gå videre med dem. Den minste antydning til bruk av google translate så er det kroken på døra.

Det er rett og slett ikke verdt bruken av tid; det kommer tidsnok en seriøs kjøper. JEg selger aldri noe fordi jeg trenger penger raskt uansett, så jeg har tid til å vente. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlaM

Når man først får blikket inn for google translate-språk så ser man det på milevis avstand. Det er også noen vante fraser som "hvordan er gjenstandens tilstand", "det er en gave" o.l. Men hvis man ikke har sett det før så er det jo ikke så lett å se, det er heller ikke åpenbart hvordan svindelen faktisk skal foregå, i og med at det er de som skal betale. Så det er bra du deler!
'21 3LR

Petter Leaf

Da er også jeg utsatt for dette svindelforsøket. Såvidt jeg vet er det ikke så mye offshore-virksomhet i Sverige...

Her er teksten:

"Takk for svaret ditt. Jeg jobber for tiden offshore og ble sendt til Sverige, men kommer tilbake 25 Nov. Jeg er ok med prisen og tilstanden, er du den første eieren og hvor lenge har du eid den? Jeg jobber offshore og kan ikke komme og se den personlig, så jeg vil gjerne sende meg flere bilder.

Jeg kjøper det for min sønn som en bursdagsgave. Jeg kan ordne et fraktfirma gjennom Finn som kommer og henter når du har mottatt betaling. Jeg kan betale deg gjennom FINN sikret betaling SPID å unngå svindel med handel. Gi meg beskjed så snart som mulig, så jeg kan ordne betaling via FINN sikret betaling . Fraktselskapet vil komme for det når betalingen er i din konto. Vi kan også signere kontrakt på finn.no når betalingen er fullført. Takk

Hilsen

Marie Hansen"

Klykken

Alt dette er jo et fattige forsøk med såpass råtten norsk, offshore i XXXX-land, betaler usett og "gave til min sønn". :P

Men godt det opplyses om.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

#9
Ringte på en Honda. Jeg kunne komme å se på bilen til helgen. Måtte skje raskt iom at andre ville ha bilen. Selger snakket meget fort og litt usammenhengende,...fikk litt dårlig inntrykk.
Jeg spør om bilen har heftelser og selger sier/skriver Nei. Så trykker jeg på knappen hos Finn, der man kan sjekke om bilen har heftelser. Det hadde den, ca 550knok.
Jeg sender jeg linken til selger, som viser heftelsen.
Svaret var; Hva!!!Hvordan kan det vere det paa en bil jeg kjopte for 49.000 for 6 maaneder siden.
Dette er helt ukjent for meg,og maa selvfolgelig finnes ut av.Takk for beskjed og ha en fin dag videre.

Har en kompis som sier at jeg må holde meg langt unna utlendinger på Finn. Syntes det var litt "hardt", men det er kanskje noe i det?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

arthur

Siste fem bilene jeg har solgt har vært til "utlendinger" (ikkevestlige), tre til private og to til forhandler/oppkjøper og alle fem salgene har vært uten noen form for problemer så man skal være litt forsiktig med den type stigmatiserende kommentarer/uttalelser/holdninger etter mitt syn!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: JorEl på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:24
Har en kompis som sier at jeg må holde meg langt unna utlendinger på Finn. Syntes det var litt "hardt", men det er kanskje noe i det?
Det er en altfor lettvint og populistisk konklusjon ja. Kjeltringer har vi i hele verden i alle folkeslag - ikke minst blant "ekte" nordmenn.
Jeg solgte et chademo adapter til en utlending på finn. Han betalt med en gang før jeg rakk å diskutere betalingsmåte. Etterpå kjørte han 10 mil og hentet det hos meg.
Så ja, ikke generaliser.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

#12
Sitat fra: JorEl på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:24
Ringte på en Honda. Jeg kunne komme å se på bilen til helgen. Måtte skje raskt iom at andre ville ha bilen. Selger snakket meget fort og litt usammenhengende,...fikk litt dårlig inntrykk.
Jeg spør om bilen har heftelser og selger sier/skriver Nei. Så trykker jeg på knappen hos Finn, der man kan sjekke om bilen har heftelser. Det hadde den, ca 550knok.
Jeg sender jeg linken til selger, som viser heftelsen.
Svaret var; Hva!!!Hvordan kan det vere det paa en bil jeg kjopte for 49.000 for 6 maaneder siden.
Dette er helt ukjent for meg,og maa selvfolgelig finnes ut av.Takk for beskjed og ha en fin dag videre.

Har en kompis som sier at jeg må holde meg langt unna utlendinger på Finn. Syntes det var litt "hardt", men det er kanskje noe i det?
Jeg sjekket denne bilen som du ser på. Svindelforsøk er vel kanskje å dra det langt.

Det står "Utlegg". Altså ikke en normal pant som en bank har i bilen. Så vidt jeg vet så betyr dette at noen/namsmannen har sikret seg verdier i denne bilen.

Det betyr vel at namsmannen kan hente denne bilen og selge den (sikkert usannsynlig pga lav verdi). Men den som kjøper bilen blir nok aldri skyldig 550k.

Likevel, betal alltid banken som har pant i bilen direkte. Da er du sikker på at panten er borte for alltid. 

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:37
Sitat fra: JorEl på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:24
Har en kompis som sier at jeg må holde meg langt unna utlendinger på Finn. Syntes det var litt "hardt", men det er kanskje noe i det?
Det er en altfor lettvint og populistisk konklusjon ja. Kjeltringer har vi i hele verden i alle folkeslag - ikke minst blant "ekte" nordmenn.
Jeg solgte et chademo adapter til en utlending på finn. Han betalt med en gang før jeg rakk å diskutere betalingsmåte. Etterpå kjørte han 10 mil og hentet det hos meg.
Så ja, ikke generaliser.
Sikkert generaliserende dette også, men nå jeg handler med "utlendinger" på finn så betaler de meg gjerne uoppfordret på forhånd rett etter at avtale om kjøp en gjort :P De bare vippser og tror at jeg er en ærlig type. :D (når det er sagt så leverer jeg selvfølgelig alltid det jeg har solgt)

arthur

Har opplevd det samme på finn også mht utlendinger. Fikk beløpet vippset før jeg engang hadde rukket å levere varene på postkopntoret. De betalte også for kostnadene ved forsendelse. Og i vårt hus i utlandet glemmer jeg ofte både å lukke vinduer/dører og å låse før jeg er borte noen timer, hjemme glemmer jeg det "aldri".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA