Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rådyr i veien, ingen reaksjon

Startet av Lynkjapp, søndag 01. september 2019, klokken 23:02

« forrige - neste »

Lynkjapp

I kveld var det ekstremt nære at bilen måtte til verksted for å plukke pelsdotter ut av fronten. Farten var 70-80 km/h og det var mye mørkere enn det filmen viste. Disse tre rådyrene var sekundene før gjemt i lyset fra den møtende bilen (høyresving over bakketopp).

Vår bil bremset ikke og svingte ikke, det var det jeg som måtte gjøre. Heldigvis var reaksjonene på plass og jeg fikk svingt ut akkurat den meteren jeg trengte. Men bilen er kanskje programmert til å ikke gjøre brå bevegelser for noe mindre enn en elg?

Hodetelefoner

Den meier ned alt unntatt mennesker og biler (vel... Den prøver og skal ikke ihvertfall).

pekle

Så du dem på visualiseringen? Ofte at f.eks sauer ikke vises der. Kjørte bak to kyr for et par uker siden, de ble vist som to mennesker.

Lynkjapp

Sitat fra: pekle på mandag 02. september 2019, klokken 00:16
Så du dem på visualiseringen? Ofte at f.eks sauer ikke vises der. Kjørte bak to kyr for et par uker siden, de ble vist som to mennesker.

Jeg kjørte som sagt i 70-80 og heldigvis hadde jeg ikke øynene på skjermen. :) En morsom detalj i saken er at tidligere på dagen passerte vi en rulleskiløper som gikk oppe på det breie fortauet. Da begynte bilen å hyle og vise ham i rødt på skjermen. Level 5 any time soon? Neppe.

1000kwh

Jeg tror Tesla har tilgjengeliggjort svært få av APs funksjoner, slik at det som ligger inn nå er sikkert figurer av mennesker og syklister. Så får det være med dyr enn så lenge :P

Jeg forsøkte i går å bare la AP fortsette inn i et boligområde uten vegmerking. Det funker jo på en måte, men den ville kjørt rett i en bil som stakk ut på veien. Så tror nødbrems føreløpig kun er til for å redusere omfang. Det kan jo hende at bilen hadde bremset noen sekunder/millisekunder før du traff rådyret..

vifteovn

Eg måtte bråbremsa i 80 km/t for ein sau på E134 i går, det var heller ingen reaksjon frå bilen. Det var på lyse dagen. Men bremsene fungerte bra :)

Sauer bør vel inn i bildebiblioteket her i Noreg iallfall.

jlan

Det er teknisk veldig vanskelig å detektere objekter som står stille. Da får man hverken hjelp av dopplereffekt  eller bildedifferanse. Videoen fra Euro NCAP viser også bare deteksjon av objekter i bevegelse (bortsett fra den første, en stillestående bil midt i kjørebanen).  https://youtu.be/cMiZa3HgRVE?t=127.
En rulleskiløper på fortauet er også en vanskelig case, fordi det er en vinglete bevegelse. Bilen ser noe som beveger seg på kollisjonskurs, og klarer ikke å forutse at løperen vil stanse bevegelsen og bevege seg vekk fra bilen igjen (mens en beruset person kanskje vil fortsette ut i veien). 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thbo

En elgefamilie delvis liggende midt i veien i Indre Telemark på vei over fjellet fra Bergen til Østlandet kl 4 om natta i sommer reagerte heller ikke bilen på så vidt jeg kunne se.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

daktari

Radaren vil jo fange opp refleksjon fra stillestående biler og dyr m.m., men dessverre også steiner, parkerte biler og alt annet utenfor kjørebanen. Utfordringen er altså ikke sensitiviteten (om den fanger opp) men spesifisiteten (om den klassifiserer radarsignalet korrekt). Bilen har her antageligsvis fanget signalet men klassifisert det som "ikke viktig".
Dette skjedde jo med Uber-dødsfallet, bilens sensorer fanget opp den gående syklisten, men bilens kjøreprogram valgte å ignorere som en "falsk positiv" altså et signal den ikke trengte bry seg om.

Tesla skal jo i tillegg bruke kameraene for å identifisere disse objektene, men da kommer opplæring av nevrale nettverk inn. Den kunstige intelligensen til Tesla må trenes på alle varianter av rulleskiløpere, av sauer, elger, kuer m.m. Da trenger de 1000-vis av slike bilder som kjøres inn til trening, for så å gi bilene en ny versjon når de har fått testet og verifisert sensitivitet og spesifisiteten.  Akkurat hittil ser det ut som de kun har jobbet med fotgjengere og syklister - ikke dyr. Det som tar tid er å få tak i bilder og merke dem korrekt, dv.s en manuell jobb der noen tegner bokser rundt det som er dyr, sykler etc.

På min Audi med Night Vision vil jeg få opp infrarøde bilder med gule, evnt røde bokser rundt folk og fe i vegbane og vegkant. Ganske spent på hvor godt dette treffer utover høsten.
https://www.audi-technology-portal.de/en/electrics-electronics/driver-assistant-systems/night-vision-assistant
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

mikaelf

Jeg satt på med en kompis i sin Leaf og kjørte vi neste inn i en rådyr. Leafen reagerte umiddelbart å aktiverte nødbrems, så slapp vi unna en muligens stygg opplevelse.
Etter min erfaring hvor konsekvent reagerer kollisjonvarsleren til M3 ved en eventuell mulighet for påkjøring er høyt grad sporadisk :(
Vår Nissan Leaf virker stabilt og konsekvent i liknende situasjoner, tom. reddet oss en par ganger å unngå påkjørsel ved å nødbremse i det siste.
Fullstendig klar over at det er enhver tid sjåførens ansvar å følge med, så jeg bare observerer hvor godt fungerer teknologien. I dårlige omstendigheter får jeg varsel fra Lefean om at nødbrems funksjonen ikke er aktiv i følge av sensorene ikke fungerer.

Uansett fortsatt forelsket i min M3 :)
TMY - LR AWD (2022 HW3)

vifteovn

Greit nok at den ikkje reagerer på steinar ved sida av vegen, men objekt midt mellom kvit og gul stripe? Uavhengig om det er sau eller stor stein burde det vera ein situasjon som bør flaggast.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA