Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt Tesla modell S

Startet av Thobly, søndag 28. juli 2019, klokken 09:32

« forrige - neste »

Thobly

Hei!

Jeg skal kjøpe bruktbil og har lenge sett på PassatGTE. På grunn av «el-bil skiftet» som uten tvil er i Norge er det uaktuelt å kjøpe fossilbil. I det siste har jeg tenkt mer på om kanskje en brukt Tesla ville vært et smartere bruktbilkjøp... I utgangspunktet hadde vi et budsjett på 280k pluss minus, men har tenkt tanken om å kanskje spytte inn noen titals K ekstra dersom kjøp av en brukt Tesla sumasummarum er et smartere kjøp (gjenbruksverdi, gratis superladin, helektrisk). Da fordrer det selvfølgelig at vi har bilen en god del år.

Jeg har null peiling på Tesla så derfor håper jeg på noen smarte og gode råd. Hva tenker dere?

Vårt behov:
Familie på fire hvorav en baby med barnevogn
Hytte på fjellet, 26 mil en vei.
Ellers i hverdagen mye småkjøring.
Ligger vel rundt 17000 km i året

Hva bør jeg tenke på ved et ev, kjøp? Er det verdt å kjøpe en brukt Tesla som har gått 200 000 km og betale en god del tusen mer kontra en fin og nyere Passat GTE ?

På forhånd takk for hjelpen.




Vaduz

Jeg har ingen erfaring med tesla som har gått såpass langt. Generelt kan man si at deler for tesla er veldig dyrt, det finnes knapt tredjeparts verksteder og deler. Forsikring er relativt høy, men ikke verre enn feks BMW etter min erfaring. Påliteligheten til tesla er også litt variabel, men model s er nok den beste der, men det er allikevel ting som alltid vil ryke på en bil. Hjuloppheng og dempere, evt luftfjæring. Med elbil kanskje mindre trøbbel med motor og batteri/drivverk. Ingen clutch eller girkasse, men du har mye elektronikk som automatiske dørhåndtak, speil, seter, bagasjeluke etc.
Jeg vet ærlig talt ikke nok, sikkert noen her inne som har en tesla som har gått langt som kan gi informasjon:)

1000kwh

Du har plass til å vokse i en Model S. Uendelig mye mer kjøreglede og trøkk i en Model S kontra GTe.

Helt ærlig, Passat er kanskje noe av det værste man kan skaffe seg med tanke på problemer som kan oppstå, så jeg hadde uten tvil valgt en Model S. Gjerne kjøpt via tesla.com med garanti.

Med den avstanden til Hytta vil du ha et skyhøyt forbruk med en GTE, så diesel er vel egentlig bedre?

Lading og Tesla er uproblematisk da Tesla er det eneste bilmerket som har forstått behovet for rask lading og langkjøring.

Thobly

Nå er det ikke så ofte vi er på hytta så det er ikke det største problemet. Men det hadde vært fint å høre med noen som har erfaring med å eie en Tesla som begynner å «dra på åra»... Er jo logisk at det er mindre som kan ryke på en elbil, men samtidig når det først ryker noe blir det dyrt. Hva kan man forvente av rekkevidde på S85 om vinteren og sommeren?

Hodetelefoner

200.000km  byttet forleden en bryter i dørhåndtaket. Bremseklossene og en arm i hjulopphenget. Tok et par timer. 
Kjøp...

VegarHenriksen

Hei,

Med budsjett på rundt 280k får du fint en toppspekket 85/P85 som har gått mye mindre enn 200 000 kilometer. Dette gjelder både Finn og Tesla sine egne brukte biler. Kjøpte nettopp selv en for rundt 280k som hadde gått 90 000 kilometer. Helt strøken med vannvittig lite slitasje. Tipp topp!

Ikke gjør en flause og velg GTE over S. Lykke til! ;)

/Vegar
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

tkjoerlaug

#6
Jeg tenker det blir litt bingo, og man bør være klar over risikoen man tar. Du kan få en helt fin bil som har luket ut de fleste barnesykdommer underveis og en drivlinje som tåler å gå langt, eller man kan få et problembarn som trenger en del stell og man vil møte veggen med dyre deler, lang ventetid på deler  som må sendes med kamel fra USA og et servicesenter der man jobber doble skift og fortatt har køer på 2-3-4 mnd der ingen tar telefonen.

Etter å ha eid to S-er over 4 år er jeg ihvertfall krystallklar på at jeg aldri kommer til å eie en Tesla utenfor garanti.
- Jeg har hatt ca 20-30 verkstedsbesøk i løpet av perioden, min første bil var en 85D som trolig er nyere enn de du ser på
- Jeg har hatt _dyre_ feil som trolig har kostet 70-100k å fikse utenfor garanti (de måtte bl.a fly inn tekniker fra USA for å hjelpe til og det tok 2-3 uker å fikse)
- Jeg har opplevd å vente over ett år på en del som ikke brukes på nye biler lengre og som tesla ikke hadde på lager. Denne måtte spesial-lages fra underleverandør
- 3 alvorlige feil, dvs. driftsstans eller farlig å kjøre
- Jeg har opplevd å vente 3måneder på få verksted-time, hvor de så har brukt 1 time på en mislykket feilretting hvor jeg så har måttet stille meg i kø og vente 2 nye måneder på nytt forsøk

Tesla er helt fantastisk når det virker (jeg har eid Passat tidligere), men du bør være forberedt på en sold dose tolmodighet og frustrasjon og at du potensielt tart en økonomisk risiko. Jeg tror uansett jeg ville skummet gjennom disse trådene før jeg kjøpte en såpass gammel bil.
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=19755.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0


1000kwh

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 01. august 2019, klokken 09:03
Jeg tenker det blir litt bingo, og man bør være klar over risikoen man tar. Du kan få en helt fin bil som har luket ut de fleste barnesykdommer underveis og en drivlinje som tåler å gå langt, eller man kan få et problembarn som trenger en del stell og man vil møte veggen med dyre deler, lang ventetid på deler  som må sendes med kamel fra USA og et servicesenter der man jobber doble skift og fortatt har køer på 2-3-4 mnd der ingen tar telefonen.

Etter å ha eid to S-er over 4 år er jeg ihvertfall krystallklar på at jeg aldri kommer til å eie en Tesla utenfor garanti.
- Jeg har hatt ca 20-30 verkstedsbesøk i løpet av perioden, min første bil var en 85D som trolig er nyere enn de du ser på
- Jeg har hatt _dyre_ feil som trolig har kostet 70-100k å fikse utenfor garanti (de måtte bl.a fly inn tekniker fra USA for å hjelpe til og det tok 2-3 uker å fikse)
- Jeg har opplevd å vente over ett år på en del som ikke brukes på nye biler lengre og som tesla ikke hadde på lager. Denne måtte spesial-lages fra underleverandør
- 3 alvorlige feil, dvs. driftsstans eller farlig å kjøre
- Jeg har opplevd å vente 3måneder på få verksted-time, hvor de så har brukt 1 time på en mislykket feilretting hvor jeg så har måttet stille meg i kø og vente 2 nye måneder på nytt forsøk

Tesla er helt fantastisk når det virker (jeg har eid Passat tidligere), men du bør være forberedt på en sold dose tolmodighet og frustrasjon og at du potensielt tart en økonomisk risiko. Jeg tror uansett jeg ville skummet gjennom disse trådene før jeg kjøpte en såpass gammel bil.
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=19755.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Det er "bingo" med alle bruktbiler. Det koster å holde en bil på veien og når det er utenfor garanti så må man betale for dette selv. Det er uansett billigere å reparere en brukt bil enn å kjøpe en ny for å ha garanti. For selv om man ikke betaler for reparasjoner så blir man mørbanket av verditap ;)

Sveinung1954

Jeg eier Tesla. Kommer aldri til å eie Tesla som er utenfor garanti. Til det er det altfor mye feil med de.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

1000kwh

Sitat fra: Geirr på torsdag 01. august 2019, klokken 09:30
Jeg eier Tesla. Kommer aldri til å eie Tesla som er utenfor garanti. Til det er det altfor mye feil med de.
Hvilke dyre deler har du fått byttet på din Tesla? (hva slags Tesla har du?)

Oddaa

#10
Personlig ville jeg valgt en bil med (lengst mulig) garanti. Jeg er alt for risikoavers til noe annet.

Om Passaten har garanti og Teslaen ikke, ville det dermed blitt Passaten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

BMW850

Jaja, jeg har erfart at kostnadsmessig lønner det seg å beholde bilen lenge. Jeg kjører ikke så mye og tar godt vare på den. Tror uansett det blir mye billigere å beholde den enn å stadig bytte ut bilen for å ha garanti.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thobly

Sitat fra: VegarHenriksen på torsdag 01. august 2019, klokken 08:52
Hei,

Med budsjett på rundt 280k får du fint en toppspekket 85/P85 som har gått mye mindre enn 200 000 kilometer. Dette gjelder både Finn og Tesla sine egne brukte biler. Kjøpte nettopp selv en for rundt 280k som hadde gått 90 000 kilometer. Helt strøken med vannvittig lite slitasje. Tipp topp!

Ikke gjør en flause og velg GTE over S. Lykke til! ;)


/Vegar

[/


Talk for svar. Prøver å lete etter slik Tesla til den prisen, men Etter hva jeg kan finne er det ikke mange til under 300k. Hvis du har linker er det bare å copy-paste!

geear

Sitat fra: Oddaa på torsdag 01. august 2019, klokken 10:48
Personlig ville jeg valgt en bil med (lengst mulig) garanti. Jeg er alt for risikoavers til noe annet.

Om Passaten har garanti og Teslaen ikke, ville det dermed blitt Passaten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mest mulig garanti for minst mulig penger får man vel med KIA?

Vaduz

Hvis du virkelig vil ha en tesla fordi du liker bilene så godt så ville jeg gjort det, eier selv ganske ny og har tapt sikkert masse penger på verdifall etter M3, kan nesten ikke bli dyrere med brukt:p og jeg kjenner flere med til dels eldre biler og ingen har hatt problemer med bilene si e. det meste går greit og det er ekstremt kule biler. Bare kjør på;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA