Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt Tesla modell S

Startet av Thobly, søndag 28. juli 2019, klokken 09:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Ok :) Absolutt ikke uenig at en stor dyr premium bil vil være veldig dyr å holde utenfor garanti. Tesla intet unntak.
Det ble illustrert nylig ved bytte av skiver og klosser til 20-30K på Model X tilsvarte 35-40K på en Audi Q8.
I fremtiden må man nok belage seg på mange slike negative overraskelser ettersom biler blir mer og mer kompliserte. Bare en knust frontlykt kan fort koste 15-20k å bytte nå.
Kia Soul fikk vel pes for sine delepriser for noen år siden ettersom en baklykt kostet 12k eller noe sånt.

Skjermen i Model S og X er for øvrig dyrere enn den i Model 3 tror jeg. Mener pris for bytte av skjerm der ligger på 20-30k. I Leaf koster det 40-50k. Eller var det 80k? Kjenner jeg burde googlet litt før jeg svarte...

Det som dog er litt negativt for Tesla er at enkelte deler er kjent for å ikke være spesielt holdbare / plassering/design som gjør at de vil ryke tidligere enn en bør forvente. Slike designfeil dekkes løpende av garanti og reklamasjon, men blir dyrt når bilen er utenfor garanti.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Thobly på lørdag 03. august 2019, klokken 15:52
Sitat fra: OlaM på lørdag 03. august 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Thobly på lørdag 03. august 2019, klokken 07:59
Har tittet på et par Teslaer, blant annet denne: https://www.finn.no/153015625

Den har gått langt, men er det andre ting dere reagerer på ved denne? Selger sier at eneste feil mangler han er kjent med er at dørhåndtaket på førerside går inn og ut av seg selv, men vil ikke åpne. Han sier Tesla skal ha 2-3000 for å fikse dette. Han sier også at han kan få 275k fra forhandler dersom han ikke velger å selge den selv.

En annen jeg har tittet på er denne:

https://www.finn.no/152683812
Eneste feil mangler som eier vet er at sensor i dørhåndtak noen ganger åpner opp bilen når han setter bilen i park eller låse opp bilen (sier meg ingen ting). Noen gode råd?

Den første sier at han har nylakkert panser som ikke er er foliert og så folie på resten av bilen. Da lurer jeg på om panseret er lakkert svart og resten av bilen er rød? Ikke ideellt kanskje. Ellers er vel begge ok utstyrt og du har 8 års garanti, ubegrenset km på batteriet (dette gjelder alle S85 ikke sant?) som muligens kan lette litt på utgiftsbekymringene et par år fremover.

Dørhåndtak finnes det forresten en solid ettermarkedsfiks for.

Hele bilen er svart. Han måtte vente med å foliere panseret for at lakken skulle bli herdet. Men hvordan er verkstedsutgiftene til Tesla sammenlignet med andre? Det kjipe er dersom det skjer noe med bilen og det ikke er garanti og man må punge ut massevis av tusen. En annen ting er at når det er noe med bilen så må man til et Tesla verksted. Er faktisk hvor nærmeste er i forhold til Ski, men man må sikkert inn til byen. Litt kronglete..

Verkstedsutgifter; sjekk denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=47674.0

1650 kr pr time. Pluss mva  :-\
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

https://www.tv2.no/a/9876875/

Priser opp mot 2500kr pluss mva var visst ikke uvanlig for et år siden. Takk for at du påpeker at det ikke er spesielt dyrt hos Tesla Geirr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 18:41
https://www.tv2.no/a/9876875/

Priser opp mot 2500kr pluss mva var visst ikke uvanlig for et år siden. Takk for at du påpeker at det ikke er spesielt dyrt hos Tesla Geirr.

På premium-biler som Porsche ja. Tesla er ikke premium bil.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Geirr på onsdag 07. august 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 18:41
https://www.tv2.no/a/9876875/

Priser opp mot 2500kr pluss mva var visst ikke uvanlig for et år siden. Takk for at du påpeker at det ikke er spesielt dyrt hos Tesla Geirr.

På premium-biler som Porsche ja. Tesla er ikke premium bil.
2500 er veldig mye dyrere enn 1600,så 1600 virker billig. Bra du påpekte det.

Men hvilket prissegment mener du Tesla ligger i da?
Hva koster en Cayenne uten avgifter vs en S eller X uten avgifter?

VW/Audi tok visstnok 1350 for 9! år siden.
https://www.tv2.no/a/3363022/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Geirr på onsdag 07. august 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 18:41
https://www.tv2.no/a/9876875/

Priser opp mot 2500kr pluss mva var visst ikke uvanlig for et år siden. Takk for at du påpeker at det ikke er spesielt dyrt hos Tesla Geirr.

På premium-biler som Porsche ja. Tesla er ikke premium bil.
2500 er veldig mye dyrere enn 1600,så 1600 virker billig. Bra du påpekte det.

Men hvilket prissegment mener du Tesla ligger i da?
Hva koster en Cayenne uten avgifter vs en S eller X uten avgifter?

VW/Audi tok visstnok 1350 for 9! år siden.
https://www.tv2.no/a/3363022/

1350 var slik jeg forstår det Audi pris,  inkludert mva. Tesla pris på 1650 er uten mva. Inkl mva blir det kr 2 063...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Og hvordan har lønns- og prisveksten vært siste 9 år....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sveinung1954

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2019, klokken 21:00
Og hvordan har lønns- og prisveksten vært siste 9 år....

Rundt 21%. Audi-pris idag blir da 1634. Fortsatt 26% under Tesla.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

#38
Et kjapt søk på nettet avslører en timepris på ca 1750,- inkl. mva i 2017. Så 18-1900 inkl. mva nå.
Tesla er med andre ord ganske like som Audi. Da kan vi legge fra oss krisemaksimeringen håper jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thobly

En liten oppdatering: etter litt betenkningstid har vi justert opp budsjettet til ca 430k for å få en S85 med 4WD. Det ligger noen ute i denne prisklasse . Jeg tar gjerne imot råd her også, hva angår hvilke ekstrautstyr jeg burde ha, og annet jeg bør tenke på.

Nå lurer jeg eksempelvis på viktig det er med panoramatak og luftfjæring. Har funnet en aktuell bil, men denne har ikke det overnevnte. Vi har hytte på fjellet, så ikke sjeldent vi må ha med ski. Men kanskje det holder med å ha skiene mellom setene?

En annen ting. Hvorfor er det samme pris på disse to bilene mens den ene har gått 20000 km mer?

https://www.finn.no/151042759

https://www.finn.no/143447341

På forhånd takk for hjelpen:)


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wibla

Nextgen-seter i skinn + takstativ på den som har gått 97kkm.
2018 Tesla Model S 75D

Thobly

Tenker man at disse bilene er ganske riktig priset eller kan jeg ha endel tusen å gå på?

Klykken

Alltid prutningsmonn ved riktig argumentasjon (skavanker og skader, slitte hjul, slarke, knirk etc). Men ikke prute bare for å prute, det kommer du sjeldent noen vei med.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

nie

Sitat fra: Thobly på søndag 11. august 2019, klokken 10:36


En annen ting. Hvorfor er det samme pris på disse to bilene mens den ene har gått 20000 km mer?

https://www.finn.no/151042759

https://www.finn.no/143447341

På forhånd takk for hjelpen:)

Den nyeste bilen har oppdatert versjon av pano-tak mens den eldste bilen har 1.gen. panotak som visstnok var beheftet med en del lekkasje-problemer. Skillet skjedde i produksjonen iløpet av juni -15.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA