Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt varmeapparat / PTC

Startet av TorC, søndag 28. juli 2019, klokken 01:53

« forrige - neste »

TorC

Jeg vet det er flere tråder om dette problemet, men det er såpass uoversiktelig at jeg lager meg min egen... og håper med dette å gi noen tips og råd for andre.

Via-via endte jeg opp med å skulle se på en bil med defekt varme.

Han lastet ned LeafSpy pro og sendte meg skjermbilde som avdekket at det kun var feilmeldinger (DTC) på 2 av kretsene på den elektriske varmekjele (PTC). Det var ingen andre seriøse DTCer.

Full av forhåpninger om at kanskje ikke DC-DC junction box ikke hatt tatt en sikring ble PTC byttet med en lite brukt PTC. Og som en av solskinnshistoriene om PTC-problemer så fungerer nå varmen.

Brukt PTC kostet 1500,- og totale antall arbeidstimer som hobbymekaniker landet på ca 4 timer. Minst halvparten av disse timene ble brukt på å lese Workshop manual.

Vi visste at det var en mulighet for problemet også lå i DC-DC så var dette vel verdt jobben fordi hvis dette ikke funker så måtte jo uansett jobben gjøres.

Top tips som ikke direkte nevnes i Workshop manual:
* fjern venstre forhjul
* ta hovedsikringen (mellom fotbrønn i baksetet)
* legg begge kablene på en måte som gjør at de ikke blir dynket i kjølevæske når slangene fra PTC`n tas bort.

Følges disse råd, og Workshop manual, så er dette en reparasjon enhver hobbymekaniker kan gjøre selv om det involverer kabler med høy og farlig spenning. Fjerner man hovedsikringen kan det ikke skje noe galt.


Og HVIS man har en bil med defekt DC-DC så finnes det håp. Det er en fyr i Oslo som nå averterer reparerte DC-DC til kun 1500,- . Et slik bytte er ganske arbeidskrevende, men langt fra umulig for en hobbymekaniker.







2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Flott tips.
Det er bra om feilkodene spesifiseres i en sånn tråd, så tråden blir mer søkbar.

Ta gjerne med url til manual.

Det sies at sikring på DC/DC kan byttes, men det er en klønete jobb.

TorC

#2
Ja selvagt. Det var amatørmessig av meg....

Feilkodene det var snakk om i dette tilfelle var
B2770 0009 HVAC PTC Heater Circuit HAC-75 og
B2774 0008 HVAC PTC Heater Circuit 2 HAC-75

Vedlagt ligger skjermdump.


Det som også er interessant her er at på tross av at bare 2 av kretsene i PTC var gått, så nektet bilen å fyre opp de siste 2.
Selv med bruk av "defogger" (altså full varme på frontrute) skjedde ingenting.


Jeg vil ikke legge ut manualen fordi dette er brudd på Nissans opphavsrett, men de som ønsker kan ta kontakt med meg for å låne en kopi. Det er også mulig å laste ned dette fra visse steder. Det er HVAC delen som er aktuell for bytte av PTC.

Jeg vil også presisere at det er forskjell på å bytte sikringen i DC-DC og det å bytte selve DC-DC. Det å bytte sikringen er inne i DC-DC og er en jobb i seg selv som hobbymekanikere ikke bør gjøre. Det å bytte hele DC-DC er imidlertid mer overkommelig. Og når det finnes en fyr som selger DC-DC med byttet sikring for bare 1500,- så åpner det en helt annen verden. Jeg klarer ikke finne tilbake annonsen hans, men har det lagret på en annen PC så jeg skal legge det inn så man evt. kan ta kontakt med han for å få reparert sin egen DC-DC.

Edit: Her er lenken til Finn-annonsen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111725084

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

thoru

#3
min ptc har tatt kvelden 2 ganger. 5år varte sist skifte. nå har jeg ikke giddet å skifte(orker ikke bruke mye penger på gammel bil). kjører den kun på varme tiden av året. men hadde vært fantastisk å fått varme igjen å kunne brukt den når det blir kaldt igjen. dugger fort i en leaf uten varmeapperat, så har fukt samle poser. fungerer ok. usikker på hva km pr år jeg klarer uten varme. time will tell.min er en 2012 us leaf. hvilken årsmodell gjorde du det på? trur ikke dc/dc greia har gått denne gangen. stod ikke i leafspy noe feilkode på det denne gangen. det gjorde det forrige gang. da hadde dc/dc sikringa gått.

tok du bilder av hele operasjonen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA