Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TU om Leaf e+

Startet av MrOtto, lørdag 27. juli 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Marius Kotsbak

Egentlig ikke. Fortum jobber med saken. Rapidgate fremprovosert kunstig ved å ikke starte med fullt batteri hjemmefra. Kjørt 32 mils tur uten å lade med den i helga. På vei hjem nå. Bilen synes det var litt lite margin, så ladet en halvtime med AC under en ispause (GK) og fikk ca 3kWt. Da er trolig bilen fornøyd. Ikke noe behov for hurtiglading med mindre det skulle bli liten margin på slutten. Uansett viser bilen at den vil hurtiglade med full fart. Så rapidgate tror jeg kun vil kunne forekomme om jeg kjører lengre enn jeg vil per dag, så lange strekninger at jeg ville foretrukket fly, eller ikke har mulighet til å lade om natta underveis og ikke klarer å optimalisere lading på kveld eller morgen avhengig av temperatur.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

gigafactory

Vi må snart være forbi at alt skal være så forbanna optimalt for at bilene skal fungere tilfredsstillende. Det blir ikke noe mindre varmeutvikling med raskere lading heller. Bilen fremstår som en bybil på steroider, ingen allrounder. Utkonkurrert i sin prisklasse.

Rosstopher

Vi må huske at de aller fleste ikke har behov for å hurtiglade 3+ ganger på én dag. Folk flest kjører ikke 80 mil om dagen på bilferie, og dersom man begrenser dagsetappene til 50 mil så lader nok Leafen fort nok for de fleste. Jeg kom akkurat hjem fra 120 mils biltur med småbarn i fossilbil, og stoppene jeg tok underveis var mer enn det som hadde vært nødvendig for å lade i en Leaf. På vår 500 mils Europaferie i vår stoppet vi også nok til at vi kunne ha kjørt Leaf.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trekkoppbil

#5
Sitat fra: TU link=https://www.tu.no/artikler/test-vi-fikk-sa-vidt-over-halvparten-av-oppgitt-ladehastighet-pa-nye-nissan-leaf/470421
På den første ladingen i Lier fikk vi som nevnt 52 kW på det meste. Gjennom økten, som brakte batteriet opp fra 12 til 80 prosent, økte batteritemperaturen med rundt 12 grader, til 43,3 celsius.
Jeg lurer på hvor mye batteritemperaturen ville steget om man hadde lada med dobbelt så høy effekt, som journalisten hadde ønska seg.

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil lade så fort opp, og hurtiglade så høyt opp, spesiellt i varmen når man har batteri uten særlig aktiv kjøling.

Er batteriet på 20C under langkjøring på vinteren, så behøver man ikke være så redd for at det går varmt, men hvis batteriet er over 30C om sommeren, så ville jeg være forsiktig: Da er det ikke så lett å kjøle ned batteriet igjen.

Har man batteri på 60kwt, og man kan klare å kjøre 30 mil med det, og hvis man klarer 15 mil til på en halv opplading, så forstår jeg ikke hvorfor man skal hurtiglade over halvfullt batteri, bortsett fra sære tilfeller.

Skal man rase rundt på Autobanen, så kjøper man vel heller en bil med aktiv kjøling.

Rosstopher

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 08. august 2019, klokken 22:54
Jeg lurer på hvor mye batteritemperaturen ville steget om man hadde lada med dobbelt så høy effekt, som journalisten hadde ønska seg.

Jeg tipper såpass mye at det ikke hadde vært noe tid å spare på å lade med høyere effekt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TorT

Synes av og til man av og til er noe lettkrenket hvis det kommer fram ting som ikke er helt optimalt med sin bil.

Er vi fremdeles der, at en på sparket tur ikke kan taes med en elbil, fordi en tur må planlegges, nærmest som en ekspedisjon. Batteriet må være sakteladet til 100%, helst i en kjølig garasje før avreise. Må også startes veldig tidlig på morgenen, men lufta er kjølig, og asfalten kald.

Eller skal vi være der, at vi kan komme hjem fra en travel hverdag, med kvart tank, legge inn bagasjen, og ta en spahelg 40 mil vekke for å glede/overraske partner. Bare som et eksempel. Sånn som en fossilbilist kan.

Kan jo dessverre skje alvorligere ting også, som gjør at en må kaste seg inn i bilen og dra steder.

Leaf er på mange måter en flott bil, som gjør det den skal for mange, men det må være lov, for de som ønsket seg mer, feks en effektiv kjøling av batteriet, å si noe også.

Særlig hvis de allerede har kjøpt en bil som de har blitt noe skuffet over i praktisk bruk.

Passiv luftkjøling i 2019. Og så fra Nissan, som har holdt på lengre enn de fleste. Kommer i farten ikke på noen andre som driver med passiv luftkjøling på familiebiler i 2019. Korriger meg gjerne.

Det må tåles at ugunstige ting nevnes.

Det er jo også en kjøpeguide for folk som prøver å sette seg inn i ting før de legger store beløp i et bilkjøp.

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 03. august 2019, klokken 14:42
Egentlig ikke. Fortum jobber med saken. Rapidgate fremprovosert kunstig ved å ikke starte med fullt batteri hjemmefra. Kjørt 32 mils tur uten å lade med den i helga. På vei hjem nå.

TJV

Fant en brukbar liste her på forumet som står hvilke funksjoner diverse biler har. Listen er langt fra komplett, men ser ut som e-Golf også har passiv kjøling av batteriet. 
https://elbilforum.no/index.php?topic=45140.0#top
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA