Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kabel fra sikringsskap til garasje (Elbil lader)

Startet av Elbiltodden, fredag 26. juli 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

Elbiltodden

Hei
Jeg skal sette opp Tesla sin ladeboks i garasjen og trenger bistand til å velge ut kabel fra sikringsskap til garasjen.
Byttet ut sikringsskapet (230V IT) nylig så det er allerede satt inn 20A b-vern. Men jeg skal kjøpe og grave ned kabelen før elektriker kobler opp.
Det er ca 25 meter til garasjen og den skal graves ned i rør i bakken.

Hvilken type kabel trenger jeg PFSP/PFXP og hvilken tykkelse skal det være på den? Blir dette 16A 1 FAS eller 3 FAS?

Vaduz

Nå er det lenge siden jeg var elektriker, men tror XP/SP er antall korddeler eller materiale i kappe og jeg tror det er samme hva du bruker da elektrikeren har kabelsko uansett. Vernet har du allerede kjøpt og det var ikke 16A men 20A i følge det du skrev selv;) Så da trenger du 4kvadrat 2-leder pluss jord. Kjøp k-rør 25mm og stålbeslag til nedre 1-2m meter om den skal på vegg ned til jorden.

thbo

Jeg tenker å få meg ladeboks med innebygd B-vern.

Har ledig kurs i sikringsskap på 32A men elektriker anbefalte meg å grave og legge kabel til garasje selv først.

Tips til produkter? Noenlunde samme som over? Biltema ok?
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

pberg

32A bør du nok ha 6mm2 på.

Jeg har akkurat gravd ut en 5x10mm2 PFXP til underfordeling i garasje, og har lagt opp 5x6mm2 til to ladere som skal på en 32A kurs.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

thbo

#4
Som du skjønner kan ikke jeg dette, men hvorfor har du ikke 6mm2 hele veien dersom det maks er 32A? Jeg vet ikke om jeg skal sette opp en lader til senere men 6mm2-en før fordeling bør vel holde da siden vel lasten fordeles?

Og dette legges i såkalt «k-rør»?
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

pberg

Det er siden jeg har satt opp en underfordeling i garasjen, og tar høyde for eventuelt annet jeg kan finne på der en eller annen gang.. :-)

Tanken var å ha en 40A sikring i hovedsikringsskapet ut til garasjen på denne 5x10, og så ha en 32A for 5x6 til ladestasjonene.

K-rør er trekkerør. En liten sak med det er at en del av de rørene som er beregnet på nedgraving ikke er godkjente til å gå i vegg innendørs, kan være greit å sjekke.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA