Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring i sikringsskap ryker ved lading på saltoboks

Startet av Nilea, fredag 26. juli 2019, klokken 20:18

« forrige - neste »

Nilea

Hei!
Har en saltoboks med type 2 kabel på 15a kurs montert opp av elektriker. 2 ganger nå så har sikringen i sikringsskapet gått.... Noen ide om hva som kan forårsake dette? Lader en leaf 2018modell. Bilen eller ladestasjonen? Er kun ladestasjonen som er koblet forskriftsmessig på kursen. Ser at elektriker har montert 15a kurs på en 16a ladestasjon... kan det være årsaken? Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk...

srd

Lader du bilen på 16 ampere?

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


KjellG

Generelt bør ladeuttaket alltid være stilt slik at det er samsvar mellom sikringsstørrelse og max strøm uttaket er villig til å gi mot bilen.

pudderjagar

15A sikring på 16A lading er ikkje lurt. Har sett fleire sleke løysingar og feilin ligg i at sikringen er for liten. Spesielt om sommeren på varem dager får du dette problemet fordi sikringen måler strømtrekket med varmeprinsipp og ikkje via måletrafo elelr elektronisk.

Eg mistenker at da er brukt 2,5mm2 kabel ut til ladestasjonen og dermed er du pga NEC400 tvinga ned på 15A og ikkje 16A. Her bør da brukes 4mm2 kabel og 16A sikring på kursen. I nokon tilfelle kan du bruke 20A og.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Nilea på fredag 26. juli 2019, klokken 20:18
Hei!
Har en saltoboks med type 2 kabel på 15a kurs montert opp av elektriker. 2 ganger nå så har sikringen i sikringsskapet gått.... Noen ide om hva som kan forårsake dette? Lader en leaf 2018modell. Bilen eller ladestasjonen? Er kun ladestasjonen som er koblet forskriftsmessig på kursen. Ser at elektriker har montert 15a kurs på en 16a ladestasjon... kan det være årsaken? Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk...

Her bør nok elektrikeren ta seg en tur tilbake for å justere ned boksen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magne St

Ved installasjon av ladeboks som skal levere 16amp, så stilles naturlig nok boksen på 16amp.
Så skal det være 20amp sikring i skapet og 4mm2 kabel, gjerne uten skjøt.
Husk B-vern og overspenningsvern.

Ingen elbillader som får melding fra ladeboksen om å trekke 16amp klarer akkurat 16amp.
Det kan variere med pluss/minus 10%.

Dersom du har fått lagt 2,5mm2 kabel, så må boksen stilles på 13amp.
Det er den enkleste måten å gjøre det på.

Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

automat

Sitat fra: Magne St på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:38


Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.

Hvis avtalen var 16A ladestasjon, så må faktisk elektriker trekke ny kabel, og bytte sikring. Jeg hadde ikke akseptert nedjustering til 13A.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Sitat fra: Magne St på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:38
Ved installasjon av ladeboks som skal levere 16amp, så stilles naturlig nok boksen på 16amp.
Så skal det være 20amp sikring i skapet og 4mm2 kabel, gjerne uten skjøt.
Husk B-vern og overspenningsvern.

Ingen elbillader som får melding fra ladeboksen om å trekke 16amp klarer akkurat 16amp.
Det kan variere med pluss/minus 10%.

Dersom du har fått lagt 2,5mm2 kabel, så må boksen stilles på 13amp.
Det er den enkleste måten å gjøre det på.

Dersom elektrikeren har stilt boksen på 16amp og satt opp en sikring på 15amp,
så er det reklamasjon å få stilt boksen ned til 13amp.

Da er ikkje noko krav at ein 16A ladeboks skal ha 20A. Den kan fint gå med 16A sikring men man er som oftest tvinga opp på 4mm2 kabel. Hvis da er installert 2,5mm2 kabel så veit eg at da nå finnst nokon få produsentar som har klart å lage ei løysing for 16A sikring på 2,5mm2 kabel men eg er usikker på om den klarer ein ladestasjon på 16A.

Men eg reager på at ein setter opp 15A sikring og så 16A i ladeboksen. Dette skal ein ikkje gjere. Ein 15A sikring har heilt andre egenskaper enn ein 16A sikring for å oppfylle krav i NEC400 som er normen ein installerer etter i dag. Derfor er den uegna til dette.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Tviler på om ladestasjonen er stilt til 16A. Det er ikke nok til å ta en 15A sikring før etter lang tid.

Tipper stasjonen står på 32A og at du trekker 6,6 kW uttav den i 2-3 min før sikringen tripper.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. juli 2019, klokken 08:55
Tviler på om ladestasjonen er stilt til 16A. Det er ikke nok til å ta en 15A sikring før etter lang tid.

Tipper stasjonen står på 32A og at du trekker 6,6 kW uttav den i 2-3 min før sikringen tripper.
Trådstarter skriver "Nå i dag ladet den bare ca 30 minutter før sikring røyk..."

En 15A sikring ville ikke stå 30 minutter på 32A
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nilea

Takk for svar!
Den kan umulig lade 32A, for det er en 16A stasjon som har ladet til kjøring av ca 8000km før den røyk første gang. Det kan ikke en 15A sikring ha klart. Neste gang den røyk var her om dagen, da det var over 30 grader ute, og sola stod å stekte på sikringsskapet(utendørs sikringsskap på garasjeanlegget).

Synes det høres veldig riktig ut det dere sier om at 15A burde vært endret til 16A. Problemet er som dere sier at det kun er trukket 2,5mm2 kabel, for elektriker sa at det holdt, noe det viser seg å ikke gjøre.

Høres ut som en grei løsning å få det nedjustert til 13A i boksen. Har stått å gravd grøft selv for hånd(40meter) og det betyr lite om den lader 3 eller 3,6kwh... Tar lang tid uansett :P

Joltus

Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.


Nordlands

Sitat fra: Joltus på mandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.
Ingen løsning «egnet for fortsatt bruk», sikring vil også tåle mindre når sikringene ved siden av belastes.

Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Med 40m lengde vil spenningstapet med 2.5mm2 være opp mot 5% ved 16A, så sikkert like greit å gå ned til 13A, men sikring burde likevel vært 16A.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

pudderjagar

Sitat fra: Nordlands på mandag 29. juli 2019, klokken 18:48
Sitat fra: Joltus på mandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.
Ingen løsning «egnet for fortsatt bruk», sikring vil også tåle mindre når sikringene ved siden av belastes.

Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Med 40m lengde vil spenningstapet med 2.5mm2 være opp mot 5% ved 16A, så sikkert like greit å gå ned til 13A, men sikring burde likevel vært 16A.

Husk på at du skalut av sikringskapet med kabelen og gjerne gjennom vegger. Da er dårligaste instalalsjonsmetode som gjelder og dermed er da ofte kabel i vegg med isolasjon. Då har du store problem med å sikre den med 16A desverre. Og da anbefales ikkje pga den lange belastningstiden som elbillading kan være. Da er fort opp i 15 - 20 timar med 16A og då røyne da hardt på kabelen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Nordlands

Vanlig praksis er å se bort fra gjennomføring gjennom vegg opptil 20cm. Med sikring I2=1,2 er det uansett akseptabelt også skjult i vegg med forlegning A1 og A2. Eneste unntak blir i vegg med forhøyet temperatur f.eks. mot badstue og tredd i rør med andre kabler.

Så lenge dagens regler følges er det nok helt trygt i anleggets levetid. Til sammenligning har det i min bolig jf. gamle regler stått varmtvannsbereder på 3kW på 1.5mm2 kurs sikret med 13A i 20år, det er kanskje litt kortere belastning, men atskillig verre enn 16A på 2.5mm2. (Fikk byttet til 2kW bereder og 10A sikring jf. dagens regler samtidig med installasjon av lader.)
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA