Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt batteri gitt

Startet av lars667, fredag 26. juli 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

lars667

Ok, så kom dagen jeg ventet på. Fikk den fryktede "Feil på elektrosystem. Stans" på vei hjem fra Trondheimstur (27 mil, 2018 FL300 gått 20.000 km). Kjerra ville ikke mer da vi hadde ladet den opp til ca 85% på Berkåk og var kommet 1 km videre sørover. Jeg har fått feilmeldingen to ganger før i vinter, men da løste det seg etter noen "hard resets", dvs. gå ut av bilen og låse, vente noen minutter.

Så vi ringte 04444 i håp om at dette ville løse seg greit. De ba oss først prøve løsningen skissert over (have you tried turning it off and on again), men vente 10 minutter fra vi låste oss ut til vi prøvde igjen. No go. Så bestilte de Viking. Det tok ca. 3,5 timer og flere purretelefoner før det dukket opp en bil fra Oppdal, ca 20 minutter unna. Han visste ingenting om elbiler, og kunne bare kjøre bilen tilbake til Møller Trondheim. Han hadde med seg en lånebil fra verkstedet på Oppdal. Vi spurte om det ikke var mulig å få sendt bilen til Møller/Sulland Otta i stedet, som ville vært en 4-5 mil lenger, men ikke 30 mil for å hente bilen igjen for oss. Det var naturligvis uaktuelt.

Så vi humpet oss hjem de siste 15 milene eller så i en småbulka Peugeot 208. Dagen etter fikk vi melding fra Møller Trondheim om at de skulle se på bilen i løpet av dagen. Med litt fram og tilbake dagene etter (ferie i Tyskland hvor den eneste VW-fyren som kan elbiler bor) fikk vi vite at 3 moduler i hovedbatteriet måtte byttes. Dette kunne de fortelle ville ta lang tid, da disse delene var svært sjeldne. Og det var visst helt uhørt at batterimoduler måtte byttes. Noen tidshorisont kunne de ikke gi, men uker og måneder må jeg nok påregne.

Vel, greit nok. Men hva med leiebilen? Litt kjedelig og ganske mye dyrere med dieselkjerre? Vi kunne bare beholde lånebilen fra Oppdal, kunne møllerrepresentanten lystig fortelle. Hvis jeg ville, kunne jeg også bare komme innom og låne en e-Golf. Men med de 27 milene mellom meg og Møller ville det bli litt tungvindt, så jeg spurte om det ikke var mulig å få lånt noe på Sulland Otta eller Møller Lillehammer, f. eks.? Nei, det var det nok ikke. Møller Trondheim var Møller Trondheim, og sånn var det.

Så her sitter man. Jeg har hatt kjerra i 8 mnd nå, kjørt den 13.000 km. På den tida er dette 4.-5. verkstedbesøket (2x denne feilen som de ikke fant ut, lav spenning på 12v, defekt navienhet). Noe lignende har jeg aldri opplevd med alle de bruktbilene av veldig ymse tilstand jeg har kjørt før. Dette er nyeste og mest påkosta bil jeg har hatt. Jeg prøver å få tak i salgsrepresentant fra Møller Lillehammer, kanskje han kan yte noe ekstraservice. En er jo også litt stuck med denne bilen siden Møller dumpet prisene et par måneder etter kjøp.

Hvilke rettigheter har jeg når bilen en gang blir ferdig? Må jeg da ta fri, få med meg en person til for å levere lånebil på Oppdal, ta toget til Trondheim og kjøre hjem? Eller vil de normalt være behjelpelige? Siden det er ferie er det tydeligvis få i Møller som kan svare på slike ting.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Thomas Parsli

Sitat fra: lars667 på fredag 26. juli 2019, klokken 10:28
Hvilke rettigheter har jeg når bilen en gang blir ferdig? Må jeg da ta fri, få med meg en person til for å levere lånebil på Oppdal, ta toget til Trondheim og kjøre hjem? Eller vil de normalt være behjelpelige? Siden det er ferie er det tydeligvis få i Møller som kan svare på slike ting.

Hvis jeg har forstått forbrukerkjøpsloven riktig, skal du i utgangspunktet ikke belastes for utgiftene selger har når du reklamerer.
Bruktbilgarantien fra Møller kan bare gi deg bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven.

Jeg ville insistert på å levere lånebilen i Trondheim, når du henter bilen din der.
Er du i tvil, ringer du Forbrukerrådet!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

lars667

Hei, det høres rimelig ut ja. Får se hvor behjelpelige de er. En annen sak blir kanskje hvis de får levert golfen til et nærmere verksted.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Truls Antonsen

Formuleringen i forbrukerkjøpsloven er noe som at en «kan kreve erstatning for alle utgifter  en har i forbindelse med tingens mangel... »
Jeg har, ifm helt andre ting enn bil, fått dekket alle utgifter. Også at de kom og hentet en 29» crt-TV med budfirma, siden jeg sa jeg ville bruke budfirma for å sende den til forhandler pga størrelse/vekt, og sende regning til dem.

I så måte vil jeg mene at du kan kreve erstatning for dine utgifter til å hente bilen, samt også ekstrautgifter du har hatt i mellomtiden (diesel) som har hatt som følge av tingens mangel.
Dersom du ikke kan hente den, så kan du jo strengt tatt booke auto-transport til å hente den til deg, og sende regning.
Alternativt så tipper jeg Møller fikser dette som retur-transport på en bilfrakter, og du spør om de kan gjøre det. De går stort sett fulle nordover og mer ledig plass sydover.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

dabis

Om du ikke ikke får en dato for når bilen forventes ferdig så kan du heve kjøpet. Jeg hadde en runde med Albjerk bil i Drammen da jeg måtte inn for ente gang å fikse noe på bilen. Var vist noe hovedledning/tilførsel inn og ut av batteriet som måtte  byttes den gang. Delen var ikke og oppdrive da den ikke var "produsert opp som garantidel" så estimatet var opp i mot 6 måneder ventetid på fiks av bilen. Da jeg kom viftenede med en heving av kjøp pga uforsvarlig lang reparasjons tid gikk det 2 uker så fikk jeg bilen tilbake. totalt tok det 4 uker. 100% sikker på at de hadde en kondemnert bil de bare plukket delen ut av. For jeg veit at man sjeldent kan trylle slik i bilbransjen. Måtte dekke drivstoff og bompenger selv. Men fikk en Audi a3 e-tron som leiebil.

Jeg har selv fått en fredag før ferie bil. Men alle mulige rare feil.
har nå kommet opp i over 15 garantiutbedringer å bilen passerer 100k om noen få måneder.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

lars667

Ja, får vurdere refusjon av utgifter når jeg hører hva Møller tilbyr til slutt. Har nå ringt og fått oppdateringer. De har fått 3 defekte batterimoduler, men venter fortsatt på batteridekselet som må skiftes. Det er visst rett rundt hjørnet. De sier det vil ta en ukes tid etter at de har fått alle deler, siden det er kalibrering og balansering etter reparasjon. Siste mannen jeg snakket med på Møller sa at de  nok skulle få til en løsning med transport av bil og leiebil til Otta e.l. (30 km i stedet for 30 mil), så det er veldig bra. Håper da at det totalt ikke tar stort mer enn 5-6 uker, da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Da var feilmeldinga tilbake. Feil på elektrosystem. Stans. Rødt utropstegn. Bil var halvveis utladet i går og ble ladet til fullt i dag. 12.3v på 12v-batteriet. Skal en melde seg inn i NAF og få bistand til heving av kjøp? De har feilsøkt (tilsynelatende) samme feil 3 ganger, hvorav to tiltak ble gjort: Topplading av 12v-batteri første gang (da startet bilen etter noen forsøk, så uvisst om det gjorde noen forskjell). Sist gang ble altså 3 batterimoduler byttet.

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Dan9x

#7
Håper saken din løste seg til slutt. Med elbil så ville jeg absolutt vært NAF-medlem på grunn av det juridiske, men også fordi man får veihjelp de gangene man gjør feil vurderinger rundt gjenværende kapasitet :-)

thrain

Møller har mobilitetsgaranti med fri veihjelp da

Dan9x

Det er også et godt alternativ ja.

lars667

Hei, så plutselig at det var et svar på denne gamle saken. Det løste seg på et vis, ved at Møller kjøpte tilbake bilen til ganske gunstig pris mot at jeg tok ut en nyere bil.... vet ikke om det egentlig var så lurt, siden e-Golf en stund var noe overpriset, men vi har fortsatt denne bilen, en 2020 exclusive. Har ikke hatt noe problem med denne de 23kkm den har gått eller så. Nå har visst hovedbil blitt en TM3, da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Triple90

Er dette problemet noe batterigaranti 8/160.000km dekker?

lars667

Ja, det er klart. Her var det noen batterimoduler som var defekte.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA