Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guessometer og temperaturendringer på ruten

Startet av emphezis, fredag 26. juli 2019, klokken 09:00

« forrige - neste »

emphezis

Hei.

Lurer på om Tesla sitt "guessometer" tar hensyn til temperatursvingninger langs en rute?

Vet jo at GOM tar høyde for topografiske forskjeller på ruten, men hvis man kjører i la oss si 12 grader i "lavlandet", og man har en fjellovergang på ruten hvor det er -2 grader, vil GOM da ta med dette i beregningen? Det finnes jo nok av online værdata + at man kan beregne (delvis..) hvor mye kaldere det vil være x antall meter opp i høyden, men brukes slik data når GOM kalkulerer rekkevidde og om man har mulighet til å nå destinasjonen?

Mulig det er diskutert tidligere, men fant ikke noe da jeg søkte.

OG hvordan synes dere generelt at Tesla sitt GOM er når det gjelder å beregne batterikapasitet? Presis eller ofte "på jordet"?
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Cries

Jeg synes Bilens/navigasjonens andlag som regel stemmer +/- et par prosentpoeng, sjelden mer en 5%-poeng feil. Temperatur tror jeg den tar hensyn til til en viss grad der man er, men ikke langs ruten. Den tar derimot hensyn til topografi.

Kort sagt: om bilen mener du akkurat kommer frem har du ikke marginene på din side og bør være dreven i økonomisk kjørestil. Hvis bilen derimot sier 10-15% igjen ved ankomst treffer dette ganske bra, og med noe margin. Selvsagt et forbehold om hvilken fart man holder og om det regner (reg og vpt veibane apiaer rekkevidde)

Muffinman

Virker å treffe ganske bra i Norge, overestimerer litt i sommerlige temperaturer og underestimerer mye i autobahnhastighet. Men som regel treffer den brukbart, også om vinteren. Det kan kanskje tyde på at den tar årstid/temperatur med i beregningen.

Carl Anton Stenling

Vi vet vel ikke helt nøyaktig hvordan Teslas energikurve regnes ut. Jeg tipper at den bruker erfaringstall fra andre biler som har kjørt samme strekning med justering for avvik i kjøreforhold den aktuelle dagen.

Merket ihvertfall at en strekning i Italia hvor alle kjørte over fartsgrensen så kunne det se ut som at Tesla også tok høyde for at jeg skulle kjøre raskere enn fartsgrensen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Henter ikke Tesla beregnet kjøretid, og derved hastighet fra Google Maps da?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Det kan godt være at Tesla henter hastighet fra Google Maps. Det er ihvertfall liten tvil om at "energibudsjettet" påvirkes av hva som er forventet hastighet i tillegg til topografi. Tror imidlertid at det også gjøres en eller annen justering for dagens forhold. F.eks. stemmer "energibudsjettet" temmelig bra både sommer og vinter for strekningen "Oslo-Hamar", mens forholdene varierer iht. årstiden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 26. juli 2019, klokken 19:38
Jeg tipper at den bruker erfaringstall fra andre biler som har kjørt samme strekning med justering for avvik i kjøreforhold den aktuelle dagen.

De må vel ha en form av fallback. Tror ikke det på langt nær har kjørt en Tesla tidligere på alle veier  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vesel

#7
Nei, det gjør den ikke. Rekkeviddeberegneren i bilen min er imponerende nøyaktig når det er 15-20° C og tørt ute. På vinteren derimot så grovt overestimerer den konsekvent hvor mange % jeg vil komme fram med. Jeg har stilt inn alt til å vise % altså, ikke rekkevidde, men jeg får en tilnærming til sistnevnte ved å gå inn på energimeteret (husker egentlig ikke hva den heter, men er den der fine batterinivå-grafen) og se hvor mange % det står jeg vil ha ved ankomst.

Jeg vil tro den grafen bygger på data for energibruk hentet ut fra flåten deres fra de forskjellige rutene. Her i Norge så ser vi at grafen er veldig detaljert, høyt oppløst, uansett hvor man kjører, fordi vi har så mange Tesla-er kjørende rundt. På ferien min til Italia i sommer derimot, så så jeg at grafen ofte hadde partier hvor den var unaturlig flat, som om de ikke hadde data, men kun gjorde en beregning ut fra avstand.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

bjoff

Sitat fra: Vesel på søndag 20. oktober 2019, klokken 16:19Jeg vil tro den grafen bygger på data for energibruk hentet ut fra flåten deres fra de forskjellige rutene. Her i Norge så ser vi at grafen er veldig detaljert, høyt oppløst, uansett hvor man kjører, fordi vi har så mange Tesla-er kjørende rundt.
Dette tror jeg ikke er tilfellet, jeg tror denne grafen er laget med grunnlag av elevasjonsdata fra kart, og ikke fra tidligere kjøringer med Tesla.

De undersjøiske tunnelene på E39 i Rogaland og Hordaland vises en helt rett strek som er litt skrått nedover, som om man skulle kjøre rett på 0moh hele veien, mens det alle andre steder som du sier, er veldig høy oppløsning på grafen og mye bevegelser.

fonberg

Den estimerer mye bra, men vær obs på at den blir for optimistisk hvis man kjører på våt vei, da bruker man fort 10% mer enn anslått.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Som Vesel skriver så gör den nog helt klart INTE det.

Marerittet är att hamna i kö när det är smällkallt ute, och du ska på långtur - då reduseras räckvidden betydligt....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

DeepFu

Kjørte på "harryhandel" fra Narvik til Abisko i helga. Langt fra fullt batteri, men det skulle holde med god margin. Fra havnivå til opp på fjellet sank temperaturen fra +1 til - 8. Rekkevidden raste ned etterhvert som bilen ble kaldere. Så mye at det faktisk ble i overkant spennende. Og det er ingen lademuligheter, på det strekket. Hadde 23km rekkevidde igjen når vi kom ned til Narvik igjen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Jeg kan igjen anbefale abetterrouteplanner.com. Der kan man legge inn de værforholdene man forventer, og også ganske bra tilpasse modellen til kjøring med tilhenger, takboks osv.. Undersjøiske tunneller takles ikke så godt, men det gjør lite utslag på SOC etter at man er oppe igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vesel

Omtrent nøyaktig da jeg bytta til vinterdekk så begynte batterinivåsgrafen å bli nesten helt nøyaktig hos meg igjen.
Jeg bytta på det perfekte tidspunkt, dagen før det skulle bikke 0 grader for første gang her. Det hadde vært 5-7 grader noen dager her først, og da klaga jeg tidligere her i tråden om at dette energymeteret hadde blitt så unøyaktig. Enten så "visste" bilen at nå måtte den ta høyde for at nå er det vinter siden jeg endra fra 19" til 18" innstillingene og resetta TPMS, eller mer sannsynlig: det neurale nettverket, som vi ikke helt vet om eksister, som henter inn data for forbruk på de ulike strekningene hadde begynt å få inn mye data om høyere forbruk de siste dagene og dermed justert energymeterets beregninger deretter.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

TøddiVedder

Beregner den ikke bare rekkevidde utifra forbruk siste 50 km da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA