Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantiutløpstest?

Startet av Quintilian, fredag 26. juli 2019, klokken 08:19

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Vår Model S (2015) har nå rullet 96 000 KM og garanti basert på km-stand nærmer seg med stormskritt.

Lurer i den forbindelse på om det kan være greit å få tatt en garantiutløpstest på et NAF-verksted (ca 3000.-)

Er klar over at batteri/drivlinje har 120k km garanti samt at reklamasjonsretten også vil dekke en del elementer i enda ett år...

Så spørsmålet da er egentlig om «det er noen vits».... har noen tanker om dette evt erfaringer? :)

Muffinman

Batteri og driveunit (ikke drivlinje) har vel 8 år/ubegrenset garanti om det ikke er snakk om en tidlig 60?

Kan være greit med en test, men Tesla er blitt veldig restriktive med å bytte deler som kan defineres som slitedeler selv i garantiperioden. Dermed er det gode muligheter for at om man avdekker slitte understellsdeler i testen må man ta kostnaden selv. Og det er ikke uvanlig med en del utskiftinger når kilometrene begynner å bli mange.

plvr

Jeg planlegger å selge bilen i høst og har derfor bestilt en garantiutløpstest selv. Nå er jo det i seg selv litt problematisk siden jeg ikke får time til service før medio november, etter garantien går ut. Hadde lyst å både undersøke og evt reparere nå, og så selge mens bilen fortsatt har noen mnd garanti. Om vi da i tillegg risikerer diskusjon ift. garanti/reklamasjon blir jeg litt i stuss.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

twinpeaks

Sitter i samme båt som Quintilian (bare at jeg har egentlig ingen planer å selge bilen). Er det noen som har positive eller negative erfaringer med å melde feil til Tesla før man har kjørt 100.000 km, men får time til utbedring av feil etterpå (tenker ikke på slitedeler, forstår at det kan være vanskelig uansett km)?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Muffinman

Ingen erfaringer, men meld feilene skriftlig og dokumenter kilometerstand og dato. Da bør det gå greit å få fikset senere. Kunden skal ikke lide for at verkstedene har ventetid.

LASOL

Noen som har gjort seg ferske erfaringer mht å få Tesla til å utbedre feil (på garanti) som NAF garantiutløpstest konkluderer med skal tas på garanti dersom bilen passerer 100 000 fra testet hos NAF til Tesla har ledig time?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

plvr

Jeg endte opp med å bestille testen. Den avdekket diverse slark i oppheng som Tesla mente å ikke finne, og det ble da heller ikke utbedret. Imidlertid ble bilen utlevert med en ny feil og i forbindelse med klage på dette fikset de også resten. Så spørs om dette er til nytte i din situasjon.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

LASOL

Da var det min tur til å få utført en slik test på ca 99 000 km. På grunn av hjemmekontor har bil vært parkert siden mars så litt ekstra rust her og der i bremser pga det.

Konklusjonen var positiv. Litt rust på bremserør, slitt frontrute og kromlister her og der som snart flasser var hovedfunn. -Har sett at kromlistene fra år 1 har tapt seg raskere enn andre biler jeg har hatt, men tipper liten vits å ta dette opp med Tesla? Det samme gjelder vel at talekommandoer ikke virker og det samme med nettleser, selv om jeg leser at noen kan bruke talekommandoer.:-) 

NAF mente også det var en pipelyd i frontmotor jeg bør klage på men den har vært der siden bilen var ny og det regner jeg ikke med å få noe gjennomslag for da den ikke er helt sirkelsag enda. Og det er vel også 8 års garanti på motorer om det skulle bli en feil på den.

Det var jo positivt at tester mente stag og foringer i understellet og bremser var tipp topp!

Utskiftinger så langt begrenser seg til defekt frontmotor når bilen ble levert ny, så et dørhåndtak på 60 000, rep av AC, og et par stag i understellet. Har ikke skiftet bremseskiver eller klosser. De ser fortsatt bra ut!
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Sandvika

Tok denne i Mars da min 2015modell gikk ut. Litt rust på bremserør var det eneste. Nøye gjennomgang, men lurer i ettertid på om egentlig denne testen av egnet til å oppdage noe jeg ikke ville merket selv / noe som faktisk Tesla ville ta ansvar for. Heller nå mot at det ikke var verdt pengene.

Klykken

Hos meg var det noe rakling i forstilling, ellers OK. Parkbremsen streiket på tur ut av NAF-verkstedet.
Alt ble reparert og byttet uten spørsmål om betaling. I og med at parkbremsen gikk fikk jeg årlig smøring av alle bremser gratis.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA