Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQS - rykter, spionbilder og mer

Startet av daktari, torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13

« forrige - neste »

elektro

Voldsomt snasen bil. Ville nok ikke hatt denne uten luftfjæring for å komme over fartshumper, ferger, p-hus og andre bratte kanter. Ganske imponerende ladehastighet, særlig når man tar rekkevidden i betraktning. Her er lading en kjølig tysk vårdag fra samme mann som liket til over, CarManiac; https://youtu.be/csdlHuUTrds?t=2168

Man får en god titt på bagasjerom og interiør hos Fully Charged også. https://www.youtube.com/watch?v=OKmEQuRAg9M Spent på om den ligner mer på prototypen uten forkledning. Slett ikke sikker på at den er så kantete under folien.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: Carboy på tirsdag 13. april 2021, klokken 07:40
Rundt regnet blir det jo 480km rekkevidde ut fra hans forbruk med snittfart 116km/t. Det er jo bedre enn Model S long range. En annen tysk youtube-dude har regnet ut rekkevidden ved jevn kjøring i flere ulike hastigheter, men han tar ikke med temperatur.
100km/t: 704km

120km/t: 572km (teslabjørn har til sammenligning testet i 120km/t i varm sommertemp: Taycan 4S til 425km og Model S LR raven 475km, EQC 400: 296km)

140km/t: 469km
160km/t: 389km
180km/t: 325km
200km/t: 275km

Dette er vel et utgangspunkt. Og han sim testet snitt på 116km/t sa han holdt mye 130-150 og fikk ca utregnet rekkevidde på 481km. Da i tysk vinter type 1,5 til 4 plussgrader og 21 tommers vinterhjul. Så det er meget bra. I tillegg ser vi ladelurven.

I 2 plussgrader lader den med sine store 107,8 kWh batteri fra 8-60% på 22 min og 8-80% på 32 min. 8-90% tar 40 min og 8-100% 49 minutter. Det er svært høy snitthastighet og trolig bedre enn alle andre elbiler selv om peak ikke er høyest (208kw ved rundt 30-35%).
Så må man ha i bakhodet at biler som EQC 400 og E-tron 55 med SOC (state of charge) på 100% vil rekkeviddemessig tilsvare en EQS med stort batteri på kanskje rundt regnet SOC 55-58% batteri.
Teoretisk beregnet 1000 km test: Utfra disse dataene vil man kunne komme hele 464 km på 4 timer med 116 km/t snitt før første lading. Lade ca 40 min og kommer fra 15% til ca 90%. Kjører 4 timer til for totalt 920 km, lader så 10 min og kjører siste 80 km på 40 minutter. Da får jeg sum 9 t 30 m. Ved å øke marsjfarten noe kan man kanskje krype under, men da må man kjøre i DK eller D.

Som referanse: Dagens model S LR Raven kjørt i 14C i Norge brukte 09:50, mens en Kia PHEV brukte 9:25 iflg TB.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#122
Jeg tipper rundt 9:20 på 1000km challenge med teslabjørn. Spørsmålet er om den faktisk kan kjøres enda litt fortere på sommeren. Over 500km rekkevidde i jevn 130km/t er ganske bra. Og med den ladehastigheten kan det være man klarer seg med to ladinger til 60% på slutten. Altså ca 50 min lading.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

Er det sannsynlig at EQS kommer med to tone lakk? Så akkurat Robert Llewlyn vise bildet av prototype opp mot den blå camofolierte og bare lakken utgjør stor forskjell.

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Stikkkontakt

Gud bedre for en lekker bil.
Var vel overraskende med 610 liters bagasjerom og stor bakluke :+1:

daktari

Så ut som den kunne bli levert med 2-tone lakk også som konseptet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Æsj. Ser ut som jeg må be om pristilbud.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Ah! Elektriske dører :) *hjerte-emoji*

EQS ser virkelig bra ut! Også fra et "elbil-perspektiv".
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 18:22
Så ut som den kunne bli levert med 2-tone lakk også som konseptet.
Stemmer men ikke helt lik i detaljer




Synes buen på sølvfarge og overgangen til forskjerm er et litt rart valg på produksjonsmodellen.

Men hadde gjerne tatt en om jeg hadde råd.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:25
Voldsomt snasen bil. Ville nok ikke hatt denne uten luftfjæring for å komme over fartshumper, ferger, p-hus og andre bratte kanter.

SNIP

Litt voldsomt krav at luftfjærer skal ta deg over ferger og p-hus. Bratte kanter og fartshumper er litt mer forståelig, men jammen ikke veldig sammenlignbart...

:o

Dog, denne ble vakker, og langt mer lik prototypen enn jeg i mine villeste fantasier hadde turt å håpe på. Den var rett og slett smekker. Kunne riktignok tenkt meg noe mindre bling og blank svart plastikk, men er tydeligvis ikke meg de tekkes med det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

Jeg synes dette krever litt tilvenning. Er det bare jeg som ble litt skuffet?
Man får sikkert et annet inntrykk real life og i rett farger osv.
Bilen er fantastisk, men håper designet er det også. Synes det korte panseret foran er litt snodig og den store buen litt uvant. I tillegg blir buen under baklysstripen litt «sur».
Jeg har pre-kontrakt og var ganske klar, men ble litt i tvil nå. Må nok se den live først og da er det sikkert moms. Så da avventer jeg litt og kjører S-klasse V8 litt til.

Skulle ikke priser og konfigurator komme også?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

#134
Sitat fra: Carboy på fredag 16. april 2021, klokken 06:47
Skulle ikke priser og konfigurator komme også?
I følge en annen tråd så kommer disse mye senere. Litt skuffende.

Edit; fant posting

Sitat fra: Trond.m på torsdag 15. april 2021, klokken 20:23
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 19:55
Ingen som har funnet priser enda?
Selgeren min viste til informasjon fra importør om at priser først blir tilgjengelig i juni

Tror neppe man får en fornuftig utstyrt bil under 1,1-1,2 mill, men håper likevel jeg blir positivt overrasket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA