Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQS - rykter, spionbilder og mer

Startet av daktari, torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13

« forrige - neste »

Carboy

#105
Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 10:18
Og den store pakka har 113 kWh brutto og 107,8 netto!
https://insideevs.com/news/498572/virtual-ride-mercedes-eqs-sedan/

Denne videoen var veldig morsom å se.
Man ser at det er ca 75% batteri og 515km på gom. Det lover jo veldig mye bedre enn den andre artikkelen, som trolig var for autobahn bruk.
Det store 100% tegnet til venstre ser man er til effekt/power. Når han demonstrerer elbillyden så ser man at den bruker powerskalaen.
Man ser dessverre også hvor mye hyperscreen er utsatt for blending i sollys. Men det går vel an å leve med?

Denne bilen blir 5,21 meter lang! Det er større enn de fleste liker så denne får nok litt mer verditap enn en «vanlig bil» i beste S-klasse stil. Spent på prisen. Den blir nok ikke akkurat rimelig som 580 4matic med nødvendig utstyr. Men det blir en duvende komfortabel stor enbue-designet elektrisk nytelse. Med bakakselstyring er den håndterbar. Men dette er nok ikke en bil for alle. Her er det nok mye presence og tilstedeværelse i designet. Mer enn det ser ut til på bilder.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Buruglen

Regjeringen bruker jo i dag både S-klasse og BMW 7-serie, så her bør minst klima- og miljøministeren vurdere EQS. Men de må kanskje ha «light armor»-utgavene og de er nok ikke klare ennå.

Ellers må jeg si at dette er en flott bil. Blir nok å bytte ut BMW 740 med denne. BMWs nye haikjeft-grill ødelegger ellers flotte biler. EQS er penere enn dagens S-klasse, særlig fronten.

daktari

Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Drømmebil dette :) Ikke helt ferdig sw, savner google maps og en del refleksjoner på dash.
Men alt i alt et godt alternativ! Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Flere enn meg som synes infotainment så en smule laggete ut?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:27
Flere enn meg som synes infotainment så en smule laggete ut?
Det tar jeg lett hver dag med det lydnivået denne har i 120 og 150! Men nei, så ikke det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
vanskelig å si, den minste med 90 kWh og RWD, stålfjærer og vanlig interiør burde jo teknisk sett ikke bli så kostbar, omtrent på EQC-nivå. Men det er et spørsmål om markedsposisjonering. Jeg vil kanskje tro og håpe at den blir billigere enn en RWD Taycan med lille batteriet, men ganske tett på den. Ca 750-800 basispris. Så kan man skreddersy all mulig luksus for 300k på toppen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. april 2021, klokken 18:50
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.
nå we ikke jeg så stødig i tysk, men tror det handlet om at også elbiler må forventes å holde høy fart på autobahn, man ikke kjøpe en S-klasse til € 130k og kjøre i høyrefila. Men mange vil kritisere ham for å kjøre for fort og bruke for mye rekkevidde, men sånn må det bli. Så er det endel om aks som er kjempebra fra også fra 100 og opp, at S Plaid vil nok bli raskere men ikke den fantastiske lyddemping 71 dB i 150 og komforten. Ikke noe konkret om rekkevidde eller forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 19:40
Sitat fra: Counterpointer på mandag 12. april 2021, klokken 18:50
Sitat fra: daktari på mandag 12. april 2021, klokken 11:22
Nå begynner det å dukke opp videoer. Koffertrom vist, dB i 120 og 150 m.m. fra denne kisen: https://www.youtube.com/watch?v=csdlHuUTrds
Noen som er bedre enn meg i tysk som kan si hva han sa når han lå i 150 og det kom en Model 3 bakfra som virket å ville forbi?
Tror han snakket om forbruk, han var ferdig med db målingen.
nå we ikke jeg så stødig i tysk, men tror det handlet om at også elbiler må forventes å holde høy fart på autobahn, man ikke kjøpe en S-klasse til € 130k og kjøre i høyrefila. Men mange vil kritisere ham for å kjøre for fort og bruke for mye rekkevidde, men sånn må det bli. Så er det endel om aks som er kjempebra fra også fra 100 og opp, at S Plaid vil nok bli raskere men ikke den fantastiske lyddemping 71 dB i 150 og komforten. Ikke noe konkret om rekkevidde eller forbruk.
Takk

Er forøvrig enig i at elbiler kan holde høy fart, (btw 150 er jo ikke veldig fort heller på visse deler av autobahn) spesielt aerodynamiske med stort batteri.

Carboy

#117
Rundt regnet blir det jo 480km rekkevidde ut fra hans forbruk med snittfart 116km/t. Det er jo bedre enn Model S long range. En annen tysk youtube-dude har regnet ut rekkevidden ved jevn kjøring i flere ulike hastigheter, men han tar ikke med temperatur.
100km/t: 704km

120km/t: 572km (teslabjørn har til sammenligning testet i 120km/t i varm sommertemp: Taycan 4S til 425km og Model S LR raven 475km, EQC 400: 296km)

140km/t: 469km
160km/t: 389km
180km/t: 325km
200km/t: 275km

Dette er vel et utgangspunkt. Og han sim testet snitt på 116km/t sa han holdt mye 130-150 og fikk ca utregnet rekkevidde på 481km. Da i tysk vinter type 1,5 til 4 plussgrader og 21 tommers vinterhjul. Så det er meget bra. I tillegg ser vi ladelurven.

I 2 plussgrader lader den med sine store 107,8 kWh batteri fra 8-60% på 22 min og 8-80% på 32 min. 8-90% tar 40 min og 8-100% 49 minutter. Det er svært høy snitthastighet og trolig bedre enn alle andre elbiler selv om peak ikke er høyest (208kw ved rundt 30-35%).
Så må man ha i bakhodet at biler som EQC 400 og E-tron 55 med SOC (state of charge) på 100% vil rekkeviddemessig tilsvare en EQS med stort batteri på kanskje rundt regnet SOC 55-58% batteri.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. april 2021, klokken 11:32
Å dra på langtur i denne blir nok rimelig behagelig, så jeg er spent på hvor de norske prisene lander med rabatt.....
Noen som tror billigste versjon starter under 1 mill?
Det må den garantert når Taycan Cross Turismo med 93 kwh batteri, luftfjæring og AWD koster 840K.

turfsurf

#119
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 13. april 2021, klokken 09:12
Det må den garantert når Taycan Cross Turismo med 93 kwh batteri, luftfjæring og AWD koster 840K.
Skjønner at man kan vurdere disse opp mot hverandre, men det er vel biler i to forskjellige klasser? Prising blir vel først og fremst gjort mot direkte konkurrenter (som vel ikke finnes enda), utenom i fossilverdenen.

Edit: glemte Lucid Air, den er vel i samme klasse.

Men klart, med RWD og lite batteri bør den komme godt under millionen i startpris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA