Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQS - rykter, spionbilder og mer

Startet av daktari, torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13

« forrige - neste »

Carboy

#90
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 12:25
Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)



Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.

Jeg er nok ikke nybilkunde på denne og ville definitivt ikke kjøpt en uten hyperscreen brukt.

Det er nok fort den som skal kjøpe bilen brukt som bestemmer de flestes valg. Hyperscreen er nok av mange å regne som en del av selve poenget med EQS.
Har selv fått prøvekjøre en S 400d w223 nyeste S-klasse. Skjermene var det jeg likte minst, men det fungerer helt ok. Kjører til daglig en 4wd S 500 coupe i dag og kan sånn sett sammenligne direkte. Coupe er litt stivere og mer sporty enn sedanen i understell riktignok. Komforten i w223 er løftet enda et hakk eller to videre over w222 sedan. Merker spesielt bevegelsene mellom bakaksling og frontaksling at de takles bedre. Bakhjulsstyring er rett og slett overraskende genialt. Det må jeg ha. Den er enda litt mer stillegående enn forgjengeren uten at forskjellen er mer enn merkbar. Setene er i alle fall ikke dårligere enn forgjengeren. Men der merket jeg ikke noe forskjell. Svært gode begge to. Men massasjeprogrammene har et helt nytt nivå. Med vibrasjoner og masse tech.
Skal jeg kritisere S-klasse må det være skjermen i midtkonsollen som jeg synes er fjollete-hypermoderne. Da kan den kanskje like greit være hyperscreen. Så må man vel bare «take it or leave it» og vende seg til det og si at sånn er det bare i hightech elbilverden.
Det viktigste for meg er derfor at de ikke strammer den for mye opp og dermed gir avkall på den helt utrolig nydelige fjæringskomforten, men de må gjerne stive opp bittelitt og legge til litt mer sporty egenskaper, slik de har i S-klasse coupe. Og det er ikke utenkelig at de har stivet opp EQS med tanke på sannsynlig betydelig økt vekt vs standard s-klasse pga 108kwh batteriet.

Tror nok dette blir markedets klart beste elbil, og det må den være. Er jo en EQS!


En liten detalj er at jeg som liker lyst interiør og sort ratt ikke ser ut til å få denne kombinasjonen lenger. Velger man lyst interiør må man ha lyst ratt også. I alle fall på S-klasse konfigurasjon. AMG rattet er riktignok veldig stilig.
Spekket opp en S 400d på Mercedes og med mitt utstyr får jeg ca 480.000 i ekstrautstyr. Uten mva vil det nok være litt lavere pris, men så må man vel regne en del for denne hyperscreen skjermen og kanskje oppgradert high end burmester. I w223 koster high end burmester over 70.000. Vi får se over pakker etc når det kommer nærmere bestillingsdato.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Øyvind.h

Spent på å se prisen på denne! Og om Mercedes har klart å løfte kvaliteten på infotainment med eksempelvis Google maps. På videoen så det ved første øyekast ut som de har fortsatt med det smått elendige kartopplegget de bruker i andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 12:25
Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)


Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.

Enig i dette, håper de ikke bare smeller inn S-klasse dashboard uten hyperscreen. Det ser rett og slett jalla ut i mine øyne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carboy

#93
Rekkevidden er nå annonsert. Hele 770km faktisk. Det betyr forbruk under 1,5kWh/mil med 108kWh batteri.

https://insideevs.com/news/498035/mercedes-eqs-range-770-km-wltp/

Dermed er Mercedes første bilmerke som kommer med en elbil med lengre rekkevidde enn den Model S som går lengst siden Tesla kom på markedet. Plaid+ er jo forsinket til 2022 og når den kommer i august 2021 blir dette trolig rekkeviddevinneren. I alle fall ikke langt unna.
Det mest spennende er vel rekkevidden i høy motorveishastighet og kanskje hva den klarer vinterstid. Da er vel kanskje EPA-tallene mer spennende?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Orbit

Det blir nok ikke WLTP-forbruk under 15 kWh/100 km, da dette inkluderer ladetap. EQA til sammenligning, har forbruk 17,7 og rekkevidde 426, dvs forbruk fra vegg på 75,4 kWh, dvs 113% av netto (66,5 kWh). De 13% ekstra er ladetap (som skal regnes inn i WLTP-forbruk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carboy

Sitat fra: Orbit på onsdag 31. mars 2021, klokken 23:27
Det blir nok ikke WLTP-forbruk under 15 kWh/100 km, da dette inkluderer ladetap. EQA til sammenligning, har forbruk 17,7 og rekkevidde 426, dvs forbruk fra vegg på 75,4 kWh, dvs 113% av netto (66,5 kWh). De 13% ekstra er ladetap (som skal regnes inn i WLTP-forbruk).

Jeg tenker vi kan regne med et forbruk på EQS som er ganske tilsvarende de nyeste Model S. I så fall forklarer det den gode rekkevidden.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på onsdag 31. mars 2021, klokken 21:17
Rekkevidden er nå annonsert. Hele 770km faktisk. Det betyr forbruk under 1,5kWh/mil med 108kWh batteri.
Nå begynner det å ligne noe. 80 mil WLTP er omtrent der jeg ønsker det skal ligge for biler som skal brukes på langtur. Da funker for det meste av bruk utenom de som skal krysse Europa.

Da holder det med en ladestopp om dagen for de lengre turene, og for de aller fleste bare lading om natten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

770 km rekkevidde høres jo lovende ut, spørsmålet er jo om de er optimistiske (som Tesla f.eks) eller konservative (som Porsche f.eks).

Hvis de har fått til effektivt drivverk og er den bilen med lavest luftmotstand så vil jo det være best for motorvei også.

Carboy

#98
Her er det en del detaljer og kjøreinntrykk.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2021/04/erster-eindruck-vom-eqs-mitfahrt-im-kuenftigen-luxus-elektroauto-von-mercedes/?fbclid=IwAR0j1nAobfkd1Fl5aKYLxX4iN_iTK5z1-bri529qDHUkp58wf_URRbr_XYE

Skuffende med 2 ladinger på 690km tur? Eller er det bare navigasjonen som er innstillt på raskest mulig?

Hvis den går 400km fra 94-0 på autobahnfart der en EQC lanskje ville gjort 24-25 mil er det jo likevel ikke så ille kanskje. De bekrefter netto 90kWh og netto 107,8 kWh batteri.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

De oppgir 7 timer inkl 36 min lading på 690 km. Så ca 100 km/t snittfart inkl. lading er jo en god del høyere hastighet enn Motors sommertest.

Men kanskje det var 90 kWh-batteriet som kalles EQS 580?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 09:50

Men kanskje det var 90 kWh-batteriet som kalles EQS 580?

Nei. 90kwh og 330 hk og RWD heter EQS400.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 03. april 2021, klokken 10:18
Og den store pakka har 113 kWh brutto og 107,8 netto!
https://insideevs.com/news/498572/virtual-ride-mercedes-eqs-sedan/

Daktari  :+1: takker for lenken. Ja, dette blir en veldig fin elbil. Gleder meg til denne kommer.

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

I følge den norske artikkelen er det rwd utgaven som greier 770km. Blir kanskje 700 da på 4matic.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA