Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer første V3 supercharger i Norge?

Startet av Counterpointer, torsdag 25. juli 2019, klokken 11:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Ok, skjønner jeg er i mindretall. 

Det går jo greit på Liertoppen med kun CCS når det er to lokasjoner med Tesla plugg i Lier.

Blir litt annerledes i Nord-Norge, men det ordner seg vel etterhvert.

Men stiller meg to spørsmål.
Koster det ikke 4-5 k å oppgradere S/X til adapter ?
Kan alle S/X få denne oppgraderingen?

ventle

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:32
Koster det ikke 4-5 k å oppgradere S/X til adapter ?
Kan alle S/X få denne oppgraderingen?

Ja på begge.

Counterpointer

Sitat fra: ventle på tirsdag 25. februar 2020, klokken 15:17
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:32
Koster det ikke 4-5 k å oppgradere S/X til adapter ?
Kan alle S/X få denne oppgraderingen?

Ja på begge.
Takk.

Det var veldig bra med nummer to Nummer en er «litt» kostbar, her bør det rabateres litt hvis det blir nødvendig for normal reising.

Hubroen

Finner all (og korrekt info) på https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging. Nederst på siden bl.a. følgende om at alle teslaer (uansett type/årsmodell) kan lade på V3 superchargere:

Hvordan kan jeg vite om min Model S eller X har teknisk evne til å lades via en CCS Combo 2-adapter?
Alle Model S- og X-Teslaene produsert etter 1. mai 2019 har teknisk evne til å kunne lades ved CCS Combo 2-ladesteder med en CCS Combo 2-adapter.

Jeg har en Model S eller X produsert før 1. mai 2019. Kan jeg ha fordel av CCS Combo 2-lading?
Ja. Planlegg en enkel ettermonteringsservice for å kunne dra nytte av CCS Combo 2-lading via Tesla CCS Combo 2-adapteren. Du kan planlegge en ettermontering av service ved ditt lokale Tesla-servicesenter via Tesla-mobilappen din.

Hvor mye koster et servicebesøk for ettermontering av CCS Combo 2?
Servicebesøket for ettermontering av CCS Combo 2 koster kr. 4873, inkludert kostnaden av en CCS Combo 2-adapter (kr. 1657 (når kjøpt separat).

Hva er den høyeste laderaten jeg kan motta med en CCS Combo 2-adapter?
Alle eiere av Model S og Model X kan for øyeblikket motta høy ladehastighet opp til 142kW, omtrent på nivå med de raskeste ladehastighetene som støttes av V2-Supercharging (150kW). Vi vil fortsette å validere denne teknologien som en del av utrullingen av V3 Superchargers og vil gi tilleggsinformasjon om topp ladehastighet når den er tilgjengelig.

automat

Sitat fra: Hubroen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:06
Finner all (og korrekt info) på https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging. Nederst på siden bl.a. følgende om at alle teslaer (uansett type/årsmodell) kan lade på V3 superchargere:


Spørsmålet er når man blir påtvunget å ta kostnaden med å oppgradere bilen. Jeg klarer meg fint med V2-hastighet, og med 75-pakke får jeg neppe noe særlig mer hastighet uansett. Og jeg har Chademoadapter for de få gangene jeg trenger å lade utenfor superchargernettverket.

Når blir V2-tilbudet så dårlig at det blir ukurrant? Jeg frykter det kan gå fort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på tirsdag 25. februar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: Hubroen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:06
Finner all (og korrekt info) på https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging. Nederst på siden bl.a. følgende om at alle teslaer (uansett type/årsmodell) kan lade på V3 superchargere:


Spørsmålet er når man blir påtvunget å ta kostnaden med å oppgradere bilen. Jeg klarer meg fint med V2-hastighet, og med 75-pakke får jeg neppe noe særlig mer hastighet uansett. Og jeg har Chademoadapter for de få gangene jeg trenger å lade utenfor superchargernettverket.

Når blir V2-tilbudet så dårlig at det blir ukurrant? Jeg frykter det kan gå fort.

Hvorfor skulle det gå fort? De bytter jo ikke ut eksistere v2 med v3 ser det ut til. Hvis det bare bygges v3 fremover så blir jo mer press på v2 ettersom flere s og x selges. Frem til de også skifter til v3. Som ikke nødvendigvis tar så lang tid

DagfinnN

#66
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 17:53
Hvis det bare bygges v3 fremover så blir jo mer press på v2 ettersom flere s og x selges. Frem til de også skifter til v3. Som ikke nødvendigvis tar så lang tid
Skjønte ikke den. Alle nye S og X kommer vel nå med CCS adapter. I tillegg vil vel alle TM3 foretrekke V3 stasjoner i stedet for V2.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: automat på tirsdag 25. februar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: Hubroen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 16:06
Finner all (og korrekt info) på https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging. Nederst på siden bl.a. følgende om at alle teslaer (uansett type/årsmodell) kan lade på V3 superchargere:


Spørsmålet er når man blir påtvunget å ta kostnaden med å oppgradere bilen. Jeg klarer meg fint med V2-hastighet, og med 75-pakke får jeg neppe noe særlig mer hastighet uansett. Og jeg har Chademoadapter for de få gangene jeg trenger å lade utenfor superchargernettverket.

Når blir V2-tilbudet så dårlig at det blir ukurrant? Jeg frykter det kan gå fort.

Jeg ettermonterte CCS for ca. 4800,- og solgte CHAdeMO-adapteret på Finn.no for 2400,- på to timer. Reell kostnad 2400,- og jeg kan nå hurtiglade på CCS-lynladere med godt over 100kW fremfor maks 42kW jeg fikk med CHAdeMO-adapteret. Vel investerte 2400,- etter min mening, dessuten er CCS-adapteret mye mindre og smekrere. Jeg har det faktisk liggende i midtkonsollen så jeg slipper å åpne frunk eller trunk og lete etter det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 25. februar 2020, klokken 18:00
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 17:53
Hvis det bare bygges v3 fremover så blir jo mer press på v2 ettersom flere s og x selges. Frem til de også skifter til v3. Som ikke nødvendigvis tar så lang tid
Skjønte ikke den. Alle nye S og X kommer vel nå med CCS adapter. I tillegg vil vel alle TM3 foretrekke V3 stasjoner i stedet for V2.
Jepp, og pre-CCS-biler blir en mindre og mindre andel av Tesla-bestanden, spesielt når mod Y begynner å rulle ut. Som det blir mindre og mindre viktig for Tesla å ta hensyn til.

Og vi med gratis superlading er jo bare en pest og en plage, siden Tesla ikke kan dra inn kroner på ladeøktene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Spørst om jeg ikke må investere i CCS retrofit så jeg kan fortsette å snylte max 8)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Kim-

Sitat fra: mthoring på tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:02
Spørst om jeg ikke må investere i CCS retrofit så jeg kan fortsette å snylte max 8)

Håper de kommer opp på skjermen for de som har retrofit selv om det kun er ccs der
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Leafy

Sitat fra: Kim- på onsdag 26. februar 2020, klokken 20:46
Sitat fra: mthoring på tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:02
Spørst om jeg ikke må investere i CCS retrofit så jeg kan fortsette å snylte max 8)

Håper de kommer opp på skjermen for de som har retrofit selv om det kun er ccs der

Det gjør de!
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA