Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer første V3 supercharger i Norge?

Startet av Counterpointer, torsdag 25. juli 2019, klokken 11:06

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2020, klokken 16:21
Om de begynner å kun sette opp stasjoner med CCS uttak må de naturligvis oppgradere solgte biler gratis. Det er ikke eiernes feil eller problem at Tesla bytter standard.
Er dette din personlige mening, eller bygger det på juridiske vurderinger av Teslas kjøpsavtaler og norsk kjøpslov? Bare nysgjerrig, siden jussen ikke alltid stemmer med folks oppfatning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Qlan

Dette kan bli spennende ja, såvidt meg bekjent byttet ikke Apple iPhonene til folk når de gikk vekk fra den gamle pluggen over til lightning. Så jeg tror ikke de har noe juridisk bindende over seg her, selvsagt er dette et produkt i en helt annen prisklasse - så jeg har selvsagt ikke noe belegg for det. Bare føler at man "ofte" havner i slike situasjoner hvor ting endrer seg, og at vi ofte kan bli sittende igjen med ulempen. Teknologien går "dessverre" fort..
2020 Tesla Model 3 Performance

automat

De har solgt mange biler med gratis superlading, både i hele bilens levetid og til første eier. Hvilke forpliktelse har Tesla til å levere superlading (min v2) til disse kundene?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#33
Sitat fra: gr på fredag 03. januar 2020, klokken 16:51
Vi kjøpte biler vel vitende om hvilke ladesteder som fantes på kjøpstidspunktet. Det er vel ikke Tesla sitt ansvar å holde eldre biler oppdatert for å støtte NYE ladesteder?
Det blir jo bare tull. Et nettverk som er markedsført med kraftig vekst og som skal holde tritt med bilsalget kan på ingen måte anses som et flatt produkt ved kjøpstidspunktet. Det er ikke det Tesla markedsfører. Skulle jeg i 2013 takket og bukket for noe mer enn Lillehammer og Dombås? Nei, det var markedsført at nettverket skulle vokse raskt. Det har det gjort.
Om Tesla velger å utelukke eldre biler fra nye stasjoner tror jeg ikke det blir spesielt vanskelig juridisk å vinne frem.

Sitat fra: Handyman på fredag 03. januar 2020, klokken 16:56
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2020, klokken 16:21
Om de begynner å kun sette opp stasjoner med CCS uttak må de naturligvis oppgradere solgte biler gratis. Det er ikke eiernes feil eller problem at Tesla bytter standard.
Er dette din personlige mening, eller bygger det på juridiske vurderinger av Teslas kjøpsavtaler og norsk kjøpslov? Bare nysgjerrig, siden jussen ikke alltid stemmer med folks oppfatning.
Det er min personlige mening basert på hvordan nettverket er markedsført som en del av bilen siden 2013.

Sitat fra: Qlan på fredag 03. januar 2020, klokken 18:13
Dette kan bli spennende ja, såvidt meg bekjent byttet ikke Apple iPhonene til folk når de gikk vekk fra den gamle pluggen over til lightning.
Du kan da ikke sammenligne et stasjonsnettverk med en mobiltelefons ladeplugg?
Meg bekjent har Apple aldri markedsført noe ladenettverk som følger telefonen, som stadig utbygges og som skal sørge for problemfri lading i hele Europa?
Du får derimot med en kabel når du kjøper telefonen som gjør at du kan lade hjemme.

Det første stedet en kan starte er nettsiden hvor bilen selges. Der pekes det på at nettverket er raskt voksende, at du kan dra hvor som helst og at de er på jakt etter nye steder hele tiden.

Nå selger jeg snart bilen, men CCS hadde jeg krevet kostnadsfritt om de velger å kun bygge ut CCS fremover. Ikke finn på å betale for dette nå.

https://www.tesla.com/no_NO/supercharger
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Nå tror jeg det kan være greit å roe seg litt ned her. Vi vet faktisk ingenting foreløpig om hvordan v3 utbyggingen i Norge vil bli. Det er lov å være gretten hvis alle helt nye lokasjoner kun blir v3. Feks i Nord-Norge. Jeg tror det er mer logisk om utvalgte eksisterende lokasjoner utvides med v3, evnt at enkelte av laderne byttes til v3. Jeg anser det som helt usannsynlig at de helt nye lokasjonene i nord kun blir ccs. Så regner med at disse blir V2

turfsurf

#35
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2020, klokken 19:00
Det blir jo bare tull. Et nettverk som er markedsført med kraftig vekst og som skal holde tritt med bilsalget kan på ingen måte anses som et flatt produkt ved kjøpstidspunktet. Det er ikke det Tesla markedsfører. Skulle jeg i 2013 takket og bukket for noe mer enn Lillehammer og Dombås? Nei, det var markedsført at nettverket skulle vokse raskt. Det har det gjort.
Om Tesla velger å utelukke eldre biler fra nye stasjoner tror jeg ikke det blir spesielt vanskelig juridisk å vinne frem.
Personlig så har jeg tenkt å skaffe CCS adapter uansett, men jeg er enig i vurderingen her.

Tesla har aktivt reklamert med voksende og bredt dekkende ladenettverk, og da kan de ikke plutselig begynne å utelukke alle biler fra under ett år siden og eldre.

Kanskje de prøver seg med en miks, at det bygges ut både v2 og v3. Da kan de ikke taes på at gamle biler ikke støttes. Så får vi en litt motsatt Model 3 lanseringssituasjon.

Jeg tror at det på sikt blir kostbart, bedre å ettermontere CCS på ett fast antall biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. januar 2020, klokken 19:17
Nå tror jeg det kan være greit å roe seg litt ned her. Vi vet faktisk ingenting foreløpig om hvordan v3 utbyggingen i Norge vil bli. Det er lov å være gretten hvis alle helt nye lokasjoner kun blir v3. Feks i Nord-Norge. Jeg tror det er mer logisk om utvalgte eksisterende lokasjoner utvides med v3, evnt at enkelte av laderne byttes til v3. Jeg anser det som helt usannsynlig at de helt nye lokasjonene i nord kun blir ccs. Så regner med at disse blir V2
Helt enig. Noen tar for mange sorger på forskudd.
Min teori er i tillegg at de på enkelte SuC bytter ut noen V2 stolper med V3, og at de enten dedikerer noen V2 til stolper uten deling, eller at de gjenbruker V2 ladere på nye SuC-lokasjoner. Mange Teslaer har med enn nok med V2 dersom de ikke må deles.
Her er det mange mulige gode løsninger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Handyman på fredag 03. januar 2020, klokken 16:56
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2020, klokken 16:21
Om de begynner å kun sette opp stasjoner med CCS uttak må de naturligvis oppgradere solgte biler gratis. Det er ikke eiernes feil eller problem at Tesla bytter standard.
Er dette din personlige mening, eller bygger det på juridiske vurderinger av Teslas kjøpsavtaler og norsk kjøpslov? Bare nysgjerrig, siden jussen ikke alltid stemmer med folks oppfatning.

Uavhengig av eventuell juridisk vurdering så sier det noe om måten kunder eventuelt behandles på.

"Takk for at du var tidlig ute med å støtte oss, du er som luft for oss nå, lykke til videre."

Thomas Parsli

Det er over 33.767 Model S og Model X i Norge, av disse er det sannsynligvis noen hundre som har CSS-port.

Det er bra usannsynlig at Tesla bygger ladestasjoner hvor majoriteten av kundene (2/3) ikke kan lade, er det ikke?

Men hvis Tesla bygger om bilene våre til CCS for en marginal kost (f.eks rundt 1000,-) , er det greit for meg :D
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Tenker jeg venter til dette faktisk materialiserer seg med å sende eventuelt krav til Tesla om kostnadsfri tilgang til CCS ladere.
Tviler på at jeg retter kravet før bilen blir solgt, og etter EQC kan det godt være det blir Model Y istedenfor Model X uansett.

Men dropper de standard Tesla supercharger-plugg i fremtiden blir dette ganske likt som 4G saken hvor de har garanter tilgang til tjenester, bortsett fra at de her selv velger å endre standarden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. januar 2020, klokken 09:43
Det er over 33.767 Model S og Model X i Norge, av disse er det sannsynligvis noen hundre som har CSS-port.

Det er bra usannsynlig at Tesla bygger ladestasjoner hvor majoriteten av kundene (2/3) ikke kan lade, er det ikke?

Men hvis Tesla bygger om bilene våre til CCS for en marginal kost (f.eks rundt 1000,-) , er det greit for meg :D

Noen hundre? Om jeg skal tippe vil jeg si minst 10%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. januar 2020, klokken 10:06
Tenker jeg venter til dette faktisk materialiserer seg med å sende eventuelt krav til Tesla om kostnadsfri tilgang til CCS ladere.
Tviler på at jeg retter kravet før bilen blir solgt, og etter EQC kan det godt være det blir Model Y istedenfor Model X uansett.

Men dropper de standard Tesla supercharger-plugg i fremtiden blir dette ganske likt som 4G saken hvor de har garanter tilgang til tjenester, bortsett fra at de her selv velger å endre standarden.

Nei, det synes jeg ikke. Om Telenor i fjor hadde sagt at "nå er 3G ferdig utbygget, alle nye basestasjoner blir nå kun 4G" og latt 3G-stasjonene fortsatt være operative hadde det vært sammenlignbart. Eller om Tesla bygde om alle gamle SuC til kun CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

For meg så høres det mest logisk ut å begynne med v3 der man skal utvide kapasiteten på eksisterende. Enten med flere ladere eller med ny lokasjon nær eksisterende som Gol eller Lier.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. januar 2020, klokken 10:34
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. januar 2020, klokken 09:43
Det er over 33.767 Model S og Model X i Norge, av disse er det sannsynligvis noen hundre som har CSS-port.

Det er bra usannsynlig at Tesla bygger ladestasjoner hvor majoriteten av kundene (2/3) ikke kan lade, er det ikke?

Men hvis Tesla bygger om bilene våre til CCS for en marginal kost (f.eks rundt 1000,-) , er det greit for meg :D



Noen hundre? Om jeg skal tippe vil jeg si minst 10%.

Jeg tror fortsatt ikke Tesla gir blaffen i 2/3 av kundene sine.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. januar 2020, klokken 11:00
Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. januar 2020, klokken 10:34
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 06. januar 2020, klokken 09:43
Det er over 33.767 Model S og Model X i Norge, av disse er det sannsynligvis noen hundre som har CSS-port.

Det er bra usannsynlig at Tesla bygger ladestasjoner hvor majoriteten av kundene (2/3) ikke kan lade, er det ikke?

Men hvis Tesla bygger om bilene våre til CCS for en marginal kost (f.eks rundt 1000,-) , er det greit for meg :D



Noen hundre? Om jeg skal tippe vil jeg si minst 10%.

Jeg tror fortsatt ikke Tesla gir blaffen i 2/3 av kundene sine.
Kan du definere hva de legger i "gi blaffen" i denne sammenheng?
Som å ikke prioritere dem øverst, eller som å ikke gi dem muligheten til å lade på SuC overhodet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA