Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer første V3 supercharger i Norge?

Startet av Counterpointer, torsdag 25. juli 2019, klokken 11:06

« forrige - neste »

geear

Kanskje v3 også skal dekke semi? Roadster klarer nok også å ta imot maks fart over betydelig lenger tid enn Model 3. Ikke at det vil kry av roadstere, men..

Counterpointer


Handyman

#17
Løfter denne, da jeg ser at London har fått installert de første V3 i Europa.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/tesla-launches-first-european-v3-superchargers-london
https://insideevs.com/news/389105/european-first-v3-tesla-supercharger-london/
Er de noen som har klart å finne noe info om hvor de neste er planlagt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

"They also require a CCS adapter, which, though standard on all new Model S and Model X cars, must be purchased as an add-on for existing models."

Hmm.
2018 Tesla Model S 75D

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Wibla på mandag 30. desember 2019, klokken 00:30
"They also require a CCS adapter, which, though standard on all new Model S and Model X cars, must be purchased as an add-on for existing models."

Hmm.
Ja, V3 kommer visstnok bare med CCS.
Antar at S og X snart kommer med CCS i Europa (uten adapter).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Ser ut til at V3-laderne kommer nå. Kan og virke som at de har hatt nye Superchargers på hold for å få testet/fikset V3-ladere, men at det nå er på vei. Så nordlendingene får ekstremt bra ladere, siden det er der de bygger ut nå i 2020.
https://electrek.co/2020/01/01/tesla-updates-2020-supercharger-map/
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2020, klokken 12:36
Ser ut til at V3-laderne kommer nå. Kan og virke som at de har hatt nye Superchargers på hold for å få testet/fikset V3-ladere, men at det nå er på vei. Så nordlendingene får ekstremt bra ladere, siden det er der de bygger ut nå i 2020.
https://electrek.co/2020/01/01/tesla-updates-2020-supercharger-map/
Er det slik at nye ladere bare vil være V3, eller er det en antagelse?
Jeg ser for meg at de bytter ut de mest belastede laderne til V3, og gjenbruker HW på andre steder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2020, klokken 12:36
Ser ut til at V3-laderne kommer nå. Kan og virke som at de har hatt nye Superchargers på hold for å få testet/fikset V3-ladere, men at det nå er på vei. Så nordlendingene får ekstremt bra ladere, siden det er der de bygger ut nå i 2020.
https://electrek.co/2020/01/01/tesla-updates-2020-supercharger-map/

Håper det blir v3 på Hadeland også ;)

Men de bør vel da sørge for at eldre S/X som ikke er levert med adapter og som ikke har kjøpt adapter i etterkant ikke får opp disse v3-laderne i kartet (slik som Model 3 ikke får opp Lier og Solli). Det er enkelt å implementere, siden hardware i bilen må endres for å kunne bruke adapter, så Tesla har full kontroll på hvilke biler som kan bruke CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Dersom det blir v3, kan det jo hende de monterer noen v2 også slik at alle kan få glede av utbyggingen i nord.
Samtidig er det jo ikke store utgiften å ettermontere CCS for de som trenger det, og det enkleste/mest framtidsrettete for Tesla er vel å standardisere på ny teknologi, så ikke sikkert.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på torsdag 02. januar 2020, klokken 20:57
Dersom det blir v3, kan det jo hende de monterer noen v2 også slik at alle kan få glede av utbyggingen i nord.
Samtidig er det jo ikke store utgiften å ettermontere CCS for de som trenger det, og det enkleste/mest framtidsrettete for Tesla er vel å standardisere på ny teknologi, så ikke sikkert.
25000 x 5000,- er 125 millioner, kun i Norge, og om en antar kostpris kun er halvparten av kundepris for retrofit, så er det allikevel 60-65 millioner... så må man ta resten av europa også..

kodax

Jeg mente ikke at jeg trodde at Tesla ville ta kosten med å ettermontere CCS. Det vil både koste endel for dem, samt beslaglegge mye verkstedstid. Jeg mente at det godt kan hende at Tesla bare monterer v3 framover nå, og så er det opp til brukerne selv å oppgradere laderen i bilen sin hvis de trenger det. På den måten blir alt fordelt utover tid, og uten kostnad for Tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Skjønner! Leste det som at Tesla skulle gjøre det. Og er enig der, men forstår godt dersom de installerer kun CCS på lokasjoner i sør-Norge der det er mer enn godt nok dekket for langkjøring uansett Tesla-type, men i nord bør det være type 2 tilgjengelig...

Øyvind.h

Om de begynner å kun sette opp stasjoner med CCS uttak må de naturligvis oppgradere solgte biler gratis. Det er ikke eiernes feil eller problem at Tesla bytter standard.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Vi kjøpte biler vel vitende om hvilke ladesteder som fantes på kjøpstidspunktet. Det er vel ikke Tesla sitt ansvar å holde eldre biler oppdatert for å støtte NYE ladesteder? Begynner de å fjerne "type 2" på superladere som man før har hatt mulighet til å bruke, så tror jeg nok de får problemer og må retrofite CCS på gamle biler. Tviler på "vi" har noen sak om nye bygges med kun CCS?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA